bjornsta Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Har hatt trøblete mage/tykktarm etter ferietur til Thailand. Fikk tabeletter av lege i Thailand som hjalp i noen dager. Oppsøkte lege etter at jeg kom tilbake til Norge. Først fikk jeg tabeletter mot magekatar som ikke hjalp, så fikk jeg Flagyl 400mg som hjalp delvis så lenge jeg tok dem. Tredje gang jeg var til lege ble det tatt avføringsprøve uten at noe ble funnet. Fjerde gang jeg oppsøkte lege snndte han meg til undersøkelse på sykehus som undersøkte tykktarmen med colonoskopi uten at de fant noe feil med tykktarmen. Jeg har fortsatt smerter i magen, mest ved mellomgulvet men de kan flytte på seg lenger ned mot underlivet. Smertene er ikke konstante og når jeg har de er de sterkest når jeg sitter. Jeg har aldri vært plaget med hodepine men har siden jeg fikk problemer med magen/tykktarmen hatt daglige kortvarig hodepine, som har en varihet på noen få sekunder og som ikke er sterke. Plagene har jeg hatt siden april iår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197697-magesmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Du sier ikke noe om avføringsmønsteret, om eventuell feber, om kvalme, og om hvilken utredning du har hatt ( blodprøver?), alder eller kjønn.. Virker som om legene har konsentrert seg om tykktarmen. Dersom avføringsprøver er normale ( bør sjekkes både på unormale tarmbakterier OG amøber/cyster/egg) er det neppe infeksjon lenger. prøvene må taes og sendes riktig. Kanskje fikk du feil behandling i starten, og har reagert på den første medisinen du fikk. Prøv å finn ut hva dette var for en medisin, og om diagnosen du fikk. Problemet kan sitte lenger opp i tarmsystemet; galle/levern eller øvre deler av tarm. Er du kvinne bør en underlivs-sjekk vurderes. Generelle råd er sunt kosthold; minst mulig som irriterer tarmen. Mindre søt melk, hvetemel og hvitt sukker/gjær. Rikelig med fiber og gjerne f.eks Biola-melk som inneholder de riktige bakteriene. Om legen din kommer til kort, kan det vurderes henvisning til en spesialist i magesykdommer; gastroenterolog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197697-magesmerter/#findComment-1395733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.