trøtt Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Samboern min har fått målt kolestrolet og det var realtivt høyt(7,4).Han er 26 år og ikke feit(190cm,82kg).Han røyker en del og jeg vet at kostholdet hans ikke er det sunneste, men det er ikke så veldig usunt heller. Han mener dette ikke er noe å bry seg om, men det syns jeg det er. Er jeg overhysterisk når jeg mener at han må legge om kostholdet sitt? Han skal på ny kontroll om 6mnd. Hvis kolestolet fortsatter like høyt da, blir det gjort noe mer med det(medisiner e.l)? Han vil ikke fortelle meg hva legen sa(utenom at det var altfor høyt derfor lurer jeg på om du kan fortelle meg hva jeg/han burde gjøre? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19785-kolestrol-hos-26%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Svar til Trøtt. Du er ikke hysterisk med hensyn på dette. Han bør omgående legge om livsstilen, hvis han skal ha noen sjanse for å redusere sin risiko for å utvikle koronar hjertesykdom (angina pectoris og infarkt) i relativt ung alder. Hva gjør han ? Reduserer sitt inntak av såkalt animalsk fett til et minimum. Informasjon om dette kan du få ved de fleste legekontor, sykehus. LHL (Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke), etc. Han slutter omgående å røyke. Han setter igang å trene, spesielt med kondisjonskrevende aktivitet. Du får trene sammen med ham. Han får kontrollert sitt blodtrykk, slik at det er normalt. Hva gjør hans lege ? Avhengig av eventuelle andre risikofaktorer bør det vurderes om han ikke omgående skal ha et kolesterolsenkende medikament. Det viktigste han gjør er å stumpe røyken. IDAG ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19785-kolestrol-hos-26%C3%A5ring/#findComment-87429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.