Gå til innhold

Yrkesrettet attføring og graviditet


Sol og måne

Anbefalte innlegg

Hei!

Trygdekontoret har hatt søknaden min til behandling i hele 4 måneder uten å ha tatt en avgjørelse...De sier nå at legen deres mener arb.giveren min kan klare å finne en omplassering til annet arbeid.Har tidligere hatt møte med HMS-avdelingen som sier de ikke har annet de kan sette meg til.Alt går på data,jeg har senebetennelse og fibromyalgi og kan ikke sitte med data hele dagen.

Nå har jeg i tillegg blitt gravid,termin i oktober. Hvis jeg går tilbake og jobber de siste 6 månedene før permisjon,får jeg vel barselpenger. Blir denne beregnet av lønnen de 3 siste årene? Eller hvis jeg tar en helt ny jobb nå,blir det av den lønnen?

I tillegg er det mye mulig jeg blir sykemeldt i disse 6 månedene pga graviditeten, men det kan jeg jo ikke!!! Hva gjør jeg da??

Har ikke sagt til trygdekontoret at jeg er gravid, da jeg har hatt flere spontanaborter. Bør jeg informere dem?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

"De sier nå at legen deres mener arb.giveren min kan klare å finne en omplassering til annet arbeid."

Rådg.lege (RL) skal ikke ha en offisiell mening om dette. Trygdekontoret skal utrede mulighetene på arbeidsplassen, men er der ingen muligheter så kan ikke RL overprøve arbeidsgivers vurdering!

"Har tidligere hatt møte med HMS-avdelingen som sier de ikke har annet de kan sette meg til.Alt går på data,jeg har senebetennelse og fibromyalgi og kan ikke sitte med data hele dagen."

Dette bør du passe på at TK har fått eller får skriftlig fra arb.giver.

"Nå har jeg i tillegg blitt gravid,termin i oktober. Hvis jeg går tilbake og jobber de siste 6 månedene før permisjon,får jeg vel barselpenger."

Hvis du har hatt sykepenger den siste tiden teller det likt med arbeid, men ikke attf.penger eller rehab.penger. Da må du i arbeid for å få rett på fødselspenger.

"Blir denne beregnet av lønnen de 3 siste årene? Eller hvis jeg tar en helt ny jobb nå,blir det av den lønnen?"

Kommer an på hvor mye du tjener i forhold til inntekt siste 3 år - og om du har en varig sykdom. Jeg har i en annen sak fått TK med på at en som hadde 50% rehab.penger og 50% lønn skulle få 100% fødselspenger fordi hun ikke var varig syk.

"I tillegg er det mye mulig jeg blir sykemeldt i disse 6 månedene pga graviditeten, men det kan jeg jo ikke!!! Hva gjør jeg da??"

Da er det ikke så mye å gjøre, hvis du ikke har rett på sykepenger (se over). Får du ikke opparbeidet rett til fødselspenger får du engangsstønaden på kr 32 138 - og ririkerer å miste retten til rehab./attf.penger hvis du tar permisjon fra alt som heter behandling og attføring.

"Har ikke sagt til trygdekontoret at jeg er gravid, da jeg har hatt flere spontanaborter. Bør jeg informere dem?"

Du er forpliktet til å opplyse om forhold som kan ha innvirkning på rettighetene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...