RLie Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Hei. Har fått påvist moderate degenerative forandringer med mindre prolaps i L5/S1.Er for tiden sykemeldt. Har ryggsmerter med stråling nedover i bena og ut på siden, det er spesielt vondt når jeg sitter. Har strålesmerter med nummenhet og prikking i benene, spesielt venstre.Er så fortvilet pga disse gaglige smertene som jeg har hatt siden i fjor høst. Har prøvd fysikalsk behandling og kiropraktor, uten resultat. Går en del, men begynner å få mer og mer vondt etter disse turene. Venstrebenet henger ikke helt med, blir borte inne i mellom. Jeg føler at min fastlege ikke tar dette alvorlig nok, hun gir meg sykemelding og smertestillende, IBUX og paraset. Dette hjelper ikke mye. Vet at ved en operasjon der man kan suge ut prolapset gjør mange mye bedre. Kan jeg forlange en slik operasjon? Vil så gjerne bli bra igjen. Dette sliter så veldig, har nesten ingen krefter igjen. Hva kan jeg gjøre?? Hilsen jente 39 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197958-prolaps-i-ryggen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Såpass langvarige smerter, og særlig når det ikke "bare" er smerter og nummenhet, men nedsatt kraft, bør undersøkes av ortoped. kanskje bør nye MR-bilder taes. Trening kan med hell skje i Terapi-master-apparater, såkalt SET-behandling ( sling exercise therapy). be om henvisning til en fysioterapeut som har dette apparatet, dersom du ikke har prøvd det. Dette kan du trene med i ventetiden på vurdering hos ortoped. Dersom fastlegen ikke er enig, kan du be om "second opinion" hos en annen fastlege; dette er godkjent og vanlig prosedyre. Prøv å bytt ut Ibux med f.eks Diclofenac; litt kraftigere, men ikke vanedannende eller sløvende. Fortsett å gå; behold "svaien" i ryggen mesteparten av dagen, unngå krum rygg, særlig kombinert med vridning. Du bør trolig ikke gå fulltids sykmeldt, men ha tilrettelagt arbeid, kanskje noen timer per dag; de fleste trives bedre med det... Arbeidsgiver har PLIKT til å ordne dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197958-prolaps-i-ryggen/#findComment-1399192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.