Gå til innhold

Hodepine og dårlig form (langt)

Anbefalte innlegg

Hodepine: Er i dag mandag hjemme fra jobb pga migrene og/eller spenningshodepine. Har dette 2- 3 helger i måneden. Hadde også kraftig hodepine i hele går (søndag). Dette sliter meg helt ut. Jeg har en veldig travel jobb (jobber med service), jeg har mann og tre gutter hjemme (den minste er 12 år) og når helgen kommer og man egentlig skal kose seg og slappe av, kommer hodepinen.

Til opplysning kan nevnes at jeg på lørdag drakk ca. 4 glass med rødvin, 1 akevitt og 1 cognac. Drakk samtidig en god del vann.

Er veldig usikker på om dette har med alkohol å gjøre da jeg også kan ha samme hodepinesmertene uten å ha smakt en dråpe. I tillegg synes jeg det virker unaturlig å få så vondt i hodet i et par dager etter å ha drukket alkohol.

Kondisjon: Jeg har i flere år gått 1 time i uka fast, men fra februar i år har jeg i tillegg gått hjem fra jobb 5 dager i uka (hurtig gange 30 min.). Jeg sluttet å røyke for 3 år siden og har gått en god del opp i vekt. Er 162 cm høy og veier ca. 69 kilo. Dette vil si at jeg veier minst 15 kilo mer enn jeg kunne tenke meg. Jeg har pr. i dag ikke overskudd til noe mer trening. Og den mosjonen jeg får er tydeligvis ikke i nærheten av å være nok for å gå ned i vekt. Kondisjonen er også heller dårlig. Blir veldig andpusten. Jeg kan også nevne at jeg hovner ganske mye opp i fingrene når jeg går

Kosthold: Når det gjelder kostholdet er det som følger: Til frokost 1 grov skive med banan, til lunch, 2 stk. grove skiver med ovnsbakt leverpostei, til middag; som regel 1 til 2 poteter med kjøtt eller fisk og som oftest grønnsaker, til kvelds; 1 tallerken med 4-korn med en halv banan oppi. Til brødmaten drikker jeg som oftest appelsin-juice og til middagen – vann.

I helgene er det en annen rytme, blir vel ca. 3 måltider, og det siste er jo som regel en god middag om kvelden med vin til.

Dette er det jeg spiser på det jevne. Det varierer jo litt med hva som spises, men antall måltider og mengden er nokså konstant. Synes ikke selv at jeg spiser for mye, og synes også jeg har et rimelig greit kosthold.

Andre opplysninger: Jeg fryser lett. Begge mine foreldre har hjerteproblemer. Mister mye hår for tiden. (Ble også kommentert av frisøren). Er 41 år og dame.

Oppsummering; Veldig mye vondt i hodet, både migrene og spenningshodeverk som også er ledsaget av kvalme. Dårlig kondisjon. Hovner i fingrene. Kald. Mister en del hår. Overvektig. Har tidligere hatt lavt ferritin-innhold i blodet. Kan dette være jern og/eller vitaminmangel? Burde jeg fått sjekket hjerte og evt. andre indre organer?

Håper på snarlig svar. Bestilte i dag time hos fastlegen min og fikk ikke komme til før 25. oktober.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198057-hodepine-og-d%C3%A5rlig-form-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får i allefal vondt i hodet av fire glass vin og litt attåt! Tror ikke at du skal undervurdere alkoholen når det gjelder hodepinen din. Forsøk å ta en fullstendig hvis måned og se om det hjelper.

Når det gjelder kostholdet så vil jeg si at det ser ut som om du får i deg for mye karbohydrater i form av brød og gryn. Forsøk å spise Fedon i en periode og se om en slik endring av kosthold hjelper deg med vekta og formen. Jeg føler meg i allefall friskere og sunnere når jeg ikke lever så mye på brød.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar, du slipper å betale. Viktig at legen din sjekker stoffskiftet ditt, mye av plagene dine kan være forenlig med lavt stoffskifte ( hypotyreose). Les litt om dette her i doktoronline. Det er så og si umulig å ned i vekt og få energi-overskudd sålenge stoffskiftet er lavt. kanskje bør det sjekkes hormon-prøver også; særlig om du har mens.-uregelmessigheter. generelle helse-prøver, inkl. jernlager, blodtrykk og infeksjonsprøver hører med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...