Gå til innhold

Valg av sykehus for operasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har en medfødt klaffefeil og må nå opereres (bytte klaffen). Har gått på RH for undersøkelser i 32 år (hele mitt liv). Nå sier legen at jeg må opereres på Ullevål fordi jeg bor i Oslo - Ulsrud (har gjort det de siste 5 år). Tidligere bodde jeg i Follo.

1) Kan jeg velge operasjon på RH selv om jeg bor i Oslo? Ref. ny lov.

2) Hvem har den tyngste kompetansen på slike opereasjoner - RH eller Ullevål?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19807-valg-av-sykehus-for-operasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Froffen

Antallet hjerteoperasjoner pr. år på Ullevål er nesten like stort som på Rikshospitalet.

Det er lang tradisjon og stor rutine også på Ullevål, så kompetansen er god.

Jeg kan ihverfall gi deg svar på spørsmål 2 tror jeg. Jeg skal selv opereres for dette ganske snart og er overhodet ikke bekymret for kompetansen enten det er Ullevål eller RH. Dyktige kirurger begge steder.Delta

Se annet svar.

Svar til Froffen

Antallet hjerteoperasjoner pr. år på Ullevål er nesten like stort som på Rikshospitalet.

Det er lang tradisjon og stor rutine også på Ullevål, så kompetansen er god.

Takk for svar. Da er de nok like dyktige. Men har jeg *rett* til å velge mellom de to sykehusene jfr. ny lov? (Kan tenke meg at det særlig er mange eldre som av følelsesmessige grunner gjerne vil opereres der de har vært til observasjon i mange år.)

Takk for svar. Da er de nok like dyktige. Men har jeg *rett* til å velge mellom de to sykehusene jfr. ny lov? (Kan tenke meg at det særlig er mange eldre som av følelsesmessige grunner gjerne vil opereres der de har vært til observasjon i mange år.)

Svar til Froffen.

Du har rett til å velge, men praktiske grunner tilsier at du blir operert på Ullevål, siden du er bosatt i Oslo. De enkelte regionssykehus har ansvar for regioner som alle har en viss ventetid, så man er tilbøyelig til å prioritere pasienter fra sin egen region, med mindre spesielle forhold foreligger.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...