Gå til innhold

Allergi mot malinglukt og såpelukt

Anbefalte innlegg

Jeg har i de siste 5-6 årene vært plaget med at det noen ganger (avhengig av malingtype ?? ) har oppstått sterk og intens kløe i halsen når jeg har drevet malearbeid og oppholdt meg i omgivelser med sterk malinglukt. Kløen har normalt gått over igjen etter ca 3 dager med frisk malingsfri luft.I sommer var jeg på forretningsreise til en by i Kina som heter Shenzhen. Har senere fått informasjon am at denne byen ligger i verdens mest luftforurensete område. Etter a ha oppholdt meg i dette området i ca 5 dager så oppstod det en meget sterk kløe/svie i halsen min. Da jeg reiste hjem etter ett opphold på 7 dager var jeg nesten slått helt ut av denne intense kløen. Har aldri opplevd lignende kløe. Reagerte sterkt på luften der nede.Etter å ha vært hjemme i Norges rene luft i en ukes tid hadde symptomene nesten gitt seg og jeg trodde alt var som normalt igjen.Men etterhvert oppdaget jeg at denne kløen nå kommer umiddelbart tilbake når jeg puster lukten fra såpeprodukter som Ajax, grønnsåpe og også Zalo. Lukt fra shampoo og slike ting går bra men ikke produkter til å vaske huset med og lignende. Kløen kommer umiddelbart bare etter noen få åndedrag i såpelukt og varer da i 2-3 dager. Har aldri reagert på såpelukt før tiden i Kina.Hva har skjedd med meg? Er nå 4 mnd siden jeg kom hjem og ingen bedring og spore. Jeg kan jo ikke lenger vaske huset med såpe uten å bli slått ut i 2-3 dager. Så jeg er litt frustrert....Finnes det hjelp og få? Har fått vanlige allergipiller av legen min men det hjelper ingen ting...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198099-allergi-mot-malinglukt-og-s%C3%A5pelukt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Det er slik at noen mennesker har overømfindtlige slimhinner og kan reagere kraftig på lukter/forurensing og liknende. Mange som har det slik er allergikere og reagerer allergisk på typisk allergifremkallende stoffer som dyr, pollen osv, men man behøver ikke være "vanlig" allergiker for å ha overfølsomme slimhinner. Den beste behandlingen er å unngå sterke lukter, parfyme og liknende, men det er ikke alltid like enkelt. Antihistaminer (allergitabletter)kan ha effekt, men det er individuelt hvor godt de virker. Det finnes også forskjellige typer antihistaminer og det er verd et forsøk å prøve et annet merke for å se om det fungerer bedre. Hvis plagene fortsetter å være like sterke ville det kanskje være nyttig å få en henvisning til en øre-nese-hals lege for å vurdere lokalbehandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...