Gå til innhold

Å herregud, var det dette dere ville ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessuten - det er relativt mange i det landet her som ikke jobber, men tjener gode penger på å sitte godt plassert i lenestolene sine.

Ikke kom å si at du ikke vet om folk som mottar trygd de ikke har rett til. Som fint kunne vært i jobb - som fint kunne bidratt til samfunnet.

VELDIG mange trygdede kan f.eks. bruke tiden sin på besøke andre som trenger litt selskap. Eldre f.eks. Hjemmehjelpene har ikke tid til å skravle - kan ikke en som er ufør dra dit å ta en kopp kaffe fremfor å dra på en café? Gjøre litt nytte for seg!

Jeg blir utrolig provosert av at alt skal være så himla tilrettelagt alltid! Det må da kunne gå an å innse at man tildels er ansvarlig for egen situasjon - og dermed må gjøre noe med dem om man ikke er fornøyd.

Kynisk men godt eksempel; hun som nå er skadet for livet etter å ha sittet på med en som kjørte i fylla, det var på nyhetene i går - hun får ikke erstatning av staten fordi sjåføren var full. Tragisk for henne, livet hennes er ødelagt.

Men; hun kunne jo faktisk latt være å sette seg inn i bilen til en som var full??

Man er faktisk ansvarlig for egne handlinger, og må slutte å klandre/kreve samfunnet for alt mulig...

Hadde besøk av en trygdet venninne i dag, som velger Høyre, og her sitter jeg lenket til godstolen (skal snart opp av den og ut å gå igjen). Ser ikke helt den politiske sammenhengen her. Tror at vi begge to er enige om at det er bra at vi blir tatt vare på av det offentlige når vi trenger det, selvom vi har forskjellige politiske syn.

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

27

• favn

22

• Sør

20

• flisa

15

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Om jeg taper går ikke alt skeis. Jeg må låne 500' og nedbetale dem over år - i tillegg til den gjelden jeg allerede har. Da må jeg prioritere det fremfor uteliv og ferier, nye møbler og dyre klær.

Igjen - alt handler om prioriteringer...

Men - jeg skal IKKE tape! :)

Det handler ikke om prioriteringer som uteliv, ferier og dyre møbler når helsa svikter. Da handler det om tak over hodet, mat og medisiner. Om du har vært så heldig å ha en god helse hittil, så garanter ikke noen regjering deg det videre. Etter å ha vært i den situasjonen å ha møtt veggen både psykisk og fysisk og har blitt frisk igjen, takk og pris for det, så snakker jeg i hvert fall ikke nedlatende om dem som er i den situasjonen. Det har gitt meg ganske mye nyanser på livet og samfunnet rundt som jeg ikke hadde før. Jeg velger ikke Høyre, privatskoler og kontantstøtte.

Skrevet

Det er faktisk ikke bare skipsredere det går godt for her i landet.

Men generelt er det altfor slitsomt og kostnadstynget å ha ansatte i Norge. Konsekvensen av å ansette noen er store for en liten bedrift...

Her er realiteten.

Og ja, selvsagt skal de ansattes rettigheter sikres. Det skulle da bare mangle - samfunnet/lovene eksisterer jo for å beskytte "folket".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Her er realiteten.

Og ja, selvsagt skal de ansattes rettigheter sikres. Det skulle da bare mangle - samfunnet/lovene eksisterer jo for å beskytte "folket".

Med vennlig hilsen

Er ikke jeg en del av "folket"? Og de beskytter ikke meg!

Per i dag er det åpent for at hvem som helst kan stevne en arbeidsgiver av ren hevnlyst, dersom de finner en advokat som vil ta saken. Den ansatte har fri rettshjelp - og dermed koster det ikke en krone. Arbeidsgiver må dekke sine omkostninger, det finnes ikke noe nøytralt organ som vurderer hvorvidt det er grunnlag for sak eller ikke - før kostnadene er et faktum.

Og nå har vi en arbeidstakerorganisasjon i regjeringen!

Ikke kom å fortell meg at lovene er så bra. De beskytter de som trenger det - men de åpner også for unnasluntring, dårlig moral, svindel og løgn.

Skrevet

Er ikke jeg en del av "folket"? Og de beskytter ikke meg!

Per i dag er det åpent for at hvem som helst kan stevne en arbeidsgiver av ren hevnlyst, dersom de finner en advokat som vil ta saken. Den ansatte har fri rettshjelp - og dermed koster det ikke en krone. Arbeidsgiver må dekke sine omkostninger, det finnes ikke noe nøytralt organ som vurderer hvorvidt det er grunnlag for sak eller ikke - før kostnadene er et faktum.

Og nå har vi en arbeidstakerorganisasjon i regjeringen!

Ikke kom å fortell meg at lovene er så bra. De beskytter de som trenger det - men de åpner også for unnasluntring, dårlig moral, svindel og løgn.

Joda, men de fleste firma har langt større ressurser enn en arbeidstaker, og akkurat like mye "unnasluntring, dårlig moral, svindel og løgn".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, men de fleste firma har langt større ressurser enn en arbeidstaker, og akkurat like mye "unnasluntring, dårlig moral, svindel og løgn".

Med vennlig hilsen

Og det rettferdiggjør at arbeidstakere kan gjøre slikt?

Skrevet

Dessuten - det er relativt mange i det landet her som ikke jobber, men tjener gode penger på å sitte godt plassert i lenestolene sine.

Ikke kom å si at du ikke vet om folk som mottar trygd de ikke har rett til. Som fint kunne vært i jobb - som fint kunne bidratt til samfunnet.

VELDIG mange trygdede kan f.eks. bruke tiden sin på besøke andre som trenger litt selskap. Eldre f.eks. Hjemmehjelpene har ikke tid til å skravle - kan ikke en som er ufør dra dit å ta en kopp kaffe fremfor å dra på en café? Gjøre litt nytte for seg!

Jeg blir utrolig provosert av at alt skal være så himla tilrettelagt alltid! Det må da kunne gå an å innse at man tildels er ansvarlig for egen situasjon - og dermed må gjøre noe med dem om man ikke er fornøyd.

Kynisk men godt eksempel; hun som nå er skadet for livet etter å ha sittet på med en som kjørte i fylla, det var på nyhetene i går - hun får ikke erstatning av staten fordi sjåføren var full. Tragisk for henne, livet hennes er ødelagt.

Men; hun kunne jo faktisk latt være å sette seg inn i bilen til en som var full??

Man er faktisk ansvarlig for egne handlinger, og må slutte å klandre/kreve samfunnet for alt mulig...

Hvorfor i all verdens land og rike skal vi pålegge trygdede å være muntrasjonsråd for syke og eldre....? Det er som regel en årsak til at folk får innvilget en trygdeordning, og det er neppe fordi det er et stort behov for underholding på aldershjemmene.

Og selv om det helt sikkert er mennesker som svindler trygdesystemet vårt, men så utrolig vanskelig det i disse dager er å få innvilget f.eks. en uføretrygd - så vil det antallet bare bli mindre og mindre.

Skrevet

Nei, men det viser at man må ha et system som beskytter arbeidstakerene (som i de fleste tilfellene er langt "svakere" enn et firma).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er et stort flertall som ikke valgte Frp! Takk og pris..

Det var ingen partier som fikk tilnærmet et flertall.

Ap var nærmest, og Frp kom på en klar 2. plass.

Skrevet

Det har ikke sammenheng med politiske meninger innbyrdes i Norge

Det som har en sammenheng er et for "snilt" trygdesystem og antall trygdede.

Med for "snilt" mener jeg selvfølgelig ikke overfor de som har et reelt behov for trygd, men overfor alle de som utnytter systemet - og de er det alt for mange av.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Mener du at flertallet av den norske befolkning vil ha alt gratis og servert på et fat, og de andre som tapte valget vil ikke ha noen ting".

Jeg mener at veldig mange tror at staten står ansvarlig for alt vi trenger i livene våre - og at det ikke koster penger å forbruke ting som skole, barnehage, sykehus, medisiner, etc.

Jeg sier ikke at resten ikke vil ha noe - men jeg tror at de har et mer nyansert syn på nevnte ting.

F.eks. er det ikke viktig for meg at bhg ikke koster mer enn 2.000 i mnd - det er viktig at vi har bhg til alle.

Det er ikke viktig at jeg får beholde jobben min om jeg ikke utfører den - det er viktig at jeg får jobb.

Det er ikke viktig at arbeidsgiver betaler sykepenger fra første dag, det er viktig at jeg får hjelp til å forebygge sykdommene...

"Jeg mener at veldig mange tror at staten står ansvarlig for alt vi trenger i livene våre - og at det ikke koster penger å forbruke ting som skole, barnehage, sykehus, medisiner, etc."

Jeg skjønner ikke hva du prater om.

Hva er egentlig staten? Du kan kan godt si det er oss. Det er vi som skal betale inn til staten.Dermed er vi med å betaler til alt det du nevner her. Vi får det ikke gratis.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nå må du ikke glemme at det finnes to forskjellige syn på hvordan den arbeidstakeren har vært. Du har ditt syn, og hun må tydeligvis ha et annet syn, så lenge hun gidder gå til rettsak.

Skrevet

Det som har en sammenheng er et for "snilt" trygdesystem og antall trygdede.

Med for "snilt" mener jeg selvfølgelig ikke overfor de som har et reelt behov for trygd, men overfor alle de som utnytter systemet - og de er det alt for mange av.

Jeg regner med at du anser deg i stand til å vurdere hvem som har behov for trygd og hvem som utnytter det. De siste fire årene har antall uføretrygdede eksplodert i Norge, og vi har ikke hatt rød-grønn regjering.

Jeg håper at jeg får se et system som tar vare på mennesker og individer, og ikke det systemet som tråkket på meg for to år siden. Saksbehandleren på trygdekontoret prøvde nærmest å påtvinge meg attføring på tross av legens attest, og flere steder ble jeg tilbudt hjelp til å søke om halv uføretrygd. I dag er jeg i full jobb med masse spennende oppgaver, og har fått mange positive kommentarer og faglige anerkjennelser.

Jeg måtte til slutt anskaffe meg privat advokat til å rydde opp i alt rotet som arbeidsgiver, fagforening og trygdesystemet skapte rundt meg. For å betale advokaten måtte jeg jobbe ekstra lenge etter at jeg var i full jobb igjen. Det å slåss mot et system på den måten krever fulle krefter og mere enn det, noe syke mennesker vanligvis ikke har. Jeg var heldig rett og slett, mange er ikke det.

Skrevet

Det er nå engang slik at ikke engang aldershjem alltid er tilrettelagte for uføre og dermed faller den gode ideen din i grus.

Skrevet

"Sette opp egenandelen på medisiner... Kronisk syke eller folk med livslange lidelser, skal de ikke få tiltrengte medisiner og annet nødvendig, mener du?"

Få? Kan de ikke betale noe selv? Som Erna sa - de aller fleste klarer mer enn 1500 i året på medisiner. Det er tross alt en prioriteringssak. Og - det ingen selvfølge at man skal FÅ alt man har behov for. De fleste av oss har behov for tannlege også - det er det ingen som får? Og hva med kiropraktor eller fysioterapi? Inger som får det heller - alle må betale LITT.

"Makspris... Er det barnehager du snakker om? Det er jo dritdyrt som det er. Men du vil at foreldrene skal betale enda mer til din barnehage, ja...?"

Nei, det mener jeg ikke. Min bhg er irrelevant. Jeg har en to-åring og skal fortsatt betale bhg i fire år til - tre av dem blir ikke til min egen. Og jeg mener faktisk at jeg heller betaler 1.000 kroner mer enn å ta til takke med et dårligere tilbud fordi loven sier at man ikke skal betale mer. Konsekvensen av makspris er faktisk mindre penger i omløp i bhg - noe som igjen går utover sikkerheten til DITT barn. Ønsker du virkelig det? For du må ikke tro at noen andre kompenserer for det du ikke betaler, bare så det er klart. Og jeg skulle likt å se om du er villig til å jobb for 180.000 i året uten pensjonsordning, fleksibel arbeidstid, fem ukers ferie og pause når det passer deg...

"Tillate privatskoler... Sånn uten videre, for alle sekter og alskens religiøse som ønsker det?"

Eller for de som faktisk ikke synes den offentlige skolen er god nok og ønsker et alternativ.

"La folk generelt betale for de tjenestene de bruker... Hva er det som rir deg siden du har så mye imot et helsevesen for alle, og istedet ønsker å la de som ikke kan betale for helsestell, medisiner, operasjoner, behandling, tilsyn mm seile sine egen sjø?"

Min mening er at folk for ta ansvar for egen situasjon. Velger du å sette deg inn i en bil med full sjåfør gjør du det på eget ansvar - det er ikke statens skyld om du blir invalid da.

Om du velger å bruke pengene dine på røyk i stedet for medisiner - DITT valg.

Velger du å få barn koster det faktisk penger å få noen til å passe dem, og lære dem alt du ikke kan lære dem.

Jeg skjønner faktisk ikke at vi ikke kan begynne å stille litt krav til enkeltmenneskene - og formidle til hele samfunnet at det koster penger å benytte tjenestene som tilbys, og at de må ha respekt for disse tjenestene.

Ja jøss, jeg betaler da 20 000 kr i året i medisiner jeg etter at Erna og co forandret på medisinreglene på blåresepten. Så jeg har sikkert råd til å betale enda mer. Og egenandel på assistenten min var også planlagt ca 900 kr i mnd tror jeg fra denne høsten.

Skrevet

Nå må du ikke glemme at det finnes to forskjellige syn på hvordan den arbeidstakeren har vært. Du har ditt syn, og hun må tydeligvis ha et annet syn, så lenge hun gidder gå til rettsak.

Det hadde jeg giddet også om jeg trodde jeg fikk 150.000 i erstatning...

Akkurat denne saken er litt spesiell, hun har en advokat som veileder henne ut på et jorde. De fleste advokatfirmaer jeg har vært i kontakt med angående dette sier de hadde avvist saken - den er i prinsipp grunnløs og bærer tydelig preg av hevn.

Poenget mitt er at loven åpner for å sette mennesker i en situasjon de ikke har økonomi til å takle - uten at de nædvendigvis har gjort noe for å "fortjene" det.

Skrevet

Det er travle tider, men det kan se ut som den rådende oppfatning på dol er at hele vårt velferdsssystem ville falle i grus dersom valget fikk et annet utfall.

Til det er å si at den årlige krangling mellom AP/SV og de øvrige i forbindelse med statsbudsjettet, aldri dreier seg om mer enn et par promiller av budsjettets totalramme.

Følgelig er det hele et spill for galleriet og symbolpolitikk mer enn realiteter i den store sammenheng.

Det forhindrer selvsagt ikke at enkeltpersoner kan føle endringene mer enn de fleste av oss, men skrik og skrål og velferdsstatens være eller ikke være, blir bare tøv.

Hvis det bare er tøv så burde da vitterlig valgets tapere la være å sutre så fælt på DOL! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...