Gå til innhold

Å herregud, var det dette dere ville ha?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det hadde jeg giddet også om jeg trodde jeg fikk 150.000 i erstatning...

Akkurat denne saken er litt spesiell, hun har en advokat som veileder henne ut på et jorde. De fleste advokatfirmaer jeg har vært i kontakt med angående dette sier de hadde avvist saken - den er i prinsipp grunnløs og bærer tydelig preg av hevn.

Poenget mitt er at loven åpner for å sette mennesker i en situasjon de ikke har økonomi til å takle - uten at de nædvendigvis har gjort noe for å "fortjene" det.

"Poenget mitt er at loven åpner for å sette mennesker i en situasjon de ikke har økonomi til å takle - uten at de nædvendigvis har gjort noe for å "fortjene" det"

Om du fortjener det eller ikke, er det vel retten som skal komme frem til.

Om du ikke fortjener det og vinner saken, må vel hun betale dine saksomkostninger eller?

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

27

• favn

22

• Sør

20

• flisa

15

Mest aktive i denne tråden

Gjest En observatør
Skrevet

Og bare så det er sagt - det går rundt med makspris i min barnehage - men konsekvensen er liten lojalitet blant de ansatte. Det er dårlig lønn, ingen goder, og ingen fleksibilitet.

Hadde jeg hatt muligheten til å gjøre noe med det hadde jeg gjort det - men det er faktisk ikke mulig.

Og det kan sies så enkelt: foreldrene vil ha åpent fra 07.30 til 16.30 - det betyr kun én person på jobb første og siste time, med åtte barn... Hvor sikkert er det?

Men ingen vil betale for å ha en person der de to ekstra timene, og ingen vil ha kortere åpningstider, og ingen vil bidra på dugnader - du ser jo klageinnleggene her hver gang en eller annen bhg må gjøre noe i forhold til dette?

Etter å ha lest dine innlegg om barnehagen din over lengre tid tviler jeg ikke et sekund på at du sliter med manglende lojalitet.

Men å skylde på maxprisen er feigt. Gå i deg selv som arbeidsgiver heller.

Skrevet

Etter å ha lest dine innlegg om barnehagen din over lengre tid tviler jeg ikke et sekund på at du sliter med manglende lojalitet.

Men å skylde på maxprisen er feigt. Gå i deg selv som arbeidsgiver heller.

Og hva begrunner du det i?

Hvor skal jeg få penger fra til å gi dem bedre lønn? En femte ferieuke? Fri til en langhelg om de vil ha det?

De som jobber hos meg nå har vært der siden jeg måtte si opp de som ikke gjorde jobben sin, og holder ut med at vi har dårlig økonomi nettopp fordi de vet at jeg gjør alt jeg kan for at de skal ha det bra.

Det er en smule provoserende at du skriver ting som dette uten å ha noe som helst forklaring eller grunnlag for det.

Skrevet

"Poenget mitt er at loven åpner for å sette mennesker i en situasjon de ikke har økonomi til å takle - uten at de nædvendigvis har gjort noe for å "fortjene" det"

Om du fortjener det eller ikke, er det vel retten som skal komme frem til.

Om du ikke fortjener det og vinner saken, må vel hun betale dine saksomkostninger eller?

Ja - men hun har jo ikke penger...

Og så lenge hun ikke har inntekt, formue eller eiendeler, så får jeg ikke det hun skylder. Det vil jo i praksis si at jeg taper uansett...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja - men hun har jo ikke penger...

Og så lenge hun ikke har inntekt, formue eller eiendeler, så får jeg ikke det hun skylder. Det vil jo i praksis si at jeg taper uansett...

Det høres helt hårreisende ut. Det er jeg enig med deg i.

Men hun slipper vel unna?

Hun må jo betale, når hun får jobb.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

skal det stå

Skrevet

Ja - det må hun. En dom er en dom.

Følgende kan skje;

1 Jeg taper og må betale alt

2 Jeg vinner men blir dømt til å bære mine egne omkostninger

3 Jeg vinner, hun må betale alt

I tilfelle 3 kan det ta år før hun får inntekt, i så fall vil mitt krav til henne forrente seg. Jeg er ikke villig til å forlike det på noen som helst måte. Det vanlige er to ukers betalingsfrist - om hun ikke klarer det leier jeg inn Lindorff til å ta seg av det for meg. Det er verdt å betale for!

Jeg har egentlig mest tro på at det blir alternativ 2 - selv om jeg mener det er blodig urettferdig. Dessverre er det slik at retten ofte ser på arbeidsgivere som mer betalingsdyktige enn arbeidstakere. Jeg håper de bruker litt skjønn i den saken her, da.... Barnehager er jo ikke akkurat luksusbedrift :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja - det må hun. En dom er en dom.

Følgende kan skje;

1 Jeg taper og må betale alt

2 Jeg vinner men blir dømt til å bære mine egne omkostninger

3 Jeg vinner, hun må betale alt

I tilfelle 3 kan det ta år før hun får inntekt, i så fall vil mitt krav til henne forrente seg. Jeg er ikke villig til å forlike det på noen som helst måte. Det vanlige er to ukers betalingsfrist - om hun ikke klarer det leier jeg inn Lindorff til å ta seg av det for meg. Det er verdt å betale for!

Jeg har egentlig mest tro på at det blir alternativ 2 - selv om jeg mener det er blodig urettferdig. Dessverre er det slik at retten ofte ser på arbeidsgivere som mer betalingsdyktige enn arbeidstakere. Jeg håper de bruker litt skjønn i den saken her, da.... Barnehager er jo ikke akkurat luksusbedrift :)

"I tilfelle 3 kan det ta år før hun får inntekt, i så fall vil mitt krav til henne forrente seg. Jeg er ikke villig til å forlike det på noen som helst måte. Det vanlige er to ukers betalingsfrist - om hun ikke klarer det leier jeg inn Lindorff til å ta seg av det for meg. Det er verdt å betale for!"

Det har vi gjort også, da leieboeren vi hadde ikke betalte husleie de siste to månedene hun bodde der.Hun betalte aldri inn depositum heller, bare lovet og lovet.

Det er flere år siden nå, og beløpet hennes bare vokser og vokser.

Jeg skjønner ikke hvordan hun kan tro at slikt bare blir borte.

Hun har blitt dømt til å betale, men har enda ikke gjort det.

Skrevet

"I tilfelle 3 kan det ta år før hun får inntekt, i så fall vil mitt krav til henne forrente seg. Jeg er ikke villig til å forlike det på noen som helst måte. Det vanlige er to ukers betalingsfrist - om hun ikke klarer det leier jeg inn Lindorff til å ta seg av det for meg. Det er verdt å betale for!"

Det har vi gjort også, da leieboeren vi hadde ikke betalte husleie de siste to månedene hun bodde der.Hun betalte aldri inn depositum heller, bare lovet og lovet.

Det er det jeg er redd for også.

Problemet er jo at jeg må legge ut for dette , og det beløper seg i dag til nesten 80.000 - det er ikke småpenger heller...

42.500 har jeg tatt fra overskuddet i bhg - det er alt overskuddet vi har hatt (egentlig min "lønn"), jeg håper jeg klarer opp til 60.000 totalt derfra - så får jeg ta de siste 20.000 selv.

Men jeg er redd det blir bortimot 100 før vi er ferdige...

Skrevet

En ting til...

Det som forundrer meg er at de faktisk tror at dette forsvinner - om man putter regningen i en skuff, så blir den borte!

Faren min har jobbet med inkasso i mange år, stort sett banksaker. Og når han får folk inn til forhandlinger og spør hvorfor de ikke har betalt lånet sitt - så sier de ting som; jeg måtte ha ny tv, sykkel, ferie, etc.

Konsekvensen av det er at huset deres blir solgt på tvangsauksjon - bra prioritert!

Skrevet

"Det er jo ikke sikkert man får bruk for dem. Man kan betale NOE, men det får være grenser"

Og her er poenget mitt. Nettopp slik tenker mange, og derfor er det mange som ikke vil sette av penger.

Hva slags tilstander vil det bli?

Jeg ser for meg Pernille gå rundt på gata å tigge penger til en operasjon.

Hun ble nemlig fristet til å kjøpe en dyr lekker bil, og tenkte at jeg blir sikkert ikke syk med første.

Så det du mener er at vi skal uansvarliggjøre alle mennesker?

For meg er det et helt håpløst kommunistisk syn som for lengt har spillt falitt ALLE steder hvor det er forsøkt innført.

Mennesker MÅ gis et ansvar, og det MÅ få følger og konsekvenser for dem hvis de ikke klarer å være seg sitt ansvar bevisst.

Hvis ikke går alt lukt til helv..te, og vi har mange hundre års erfaringer fra ulike deler av verden som så godt viser nettopp det.

Hvorfor ikke ta LITT lærdom fra hva vi faktisk VET?

Skrevet

Jeg regner med at du anser deg i stand til å vurdere hvem som har behov for trygd og hvem som utnytter det. De siste fire årene har antall uføretrygdede eksplodert i Norge, og vi har ikke hatt rød-grønn regjering.

Jeg håper at jeg får se et system som tar vare på mennesker og individer, og ikke det systemet som tråkket på meg for to år siden. Saksbehandleren på trygdekontoret prøvde nærmest å påtvinge meg attføring på tross av legens attest, og flere steder ble jeg tilbudt hjelp til å søke om halv uføretrygd. I dag er jeg i full jobb med masse spennende oppgaver, og har fått mange positive kommentarer og faglige anerkjennelser.

Jeg måtte til slutt anskaffe meg privat advokat til å rydde opp i alt rotet som arbeidsgiver, fagforening og trygdesystemet skapte rundt meg. For å betale advokaten måtte jeg jobbe ekstra lenge etter at jeg var i full jobb igjen. Det å slåss mot et system på den måten krever fulle krefter og mere enn det, noe syke mennesker vanligvis ikke har. Jeg var heldig rett og slett, mange er ikke det.

Og nettopp derfor må systemet endres.

At det har eksplodert de siste 4 år har alt å gjøre med den poltikken som var ført tidligere. Den sittende regjering har gjort litt for å stramme inn, men ikke på langt nær nok - og kanskje heller ikke så riktig. men det skyldes i første rekke opposisjonen - som nå kommer til makten, med Valla som anfører på dette området. Hun som også var den store bremsen når det gjalt å få gjort noe i den foregående 4-års perioden.

Så du har ALL grunn til å si at det eksisterende systemet ikke har vært på langt nær godt nok på svært mange områder.

MEN du har også ALL grunn til å tro at det bare vil bli verre - spesielt når det gjelder å sy puter under armene på de som IKKE burde bli trygdet.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Så det du mener er at vi skal uansvarliggjøre alle mennesker?

For meg er det et helt håpløst kommunistisk syn som for lengt har spillt falitt ALLE steder hvor det er forsøkt innført.

Mennesker MÅ gis et ansvar, og det MÅ få følger og konsekvenser for dem hvis de ikke klarer å være seg sitt ansvar bevisst.

Hvis ikke går alt lukt til helv..te, og vi har mange hundre års erfaringer fra ulike deler av verden som så godt viser nettopp det.

Hvorfor ikke ta LITT lærdom fra hva vi faktisk VET?

Nei, du ha misforstått meg totalt.

Jeg mener vi skal ta ansvar, men vi skal også ta ansvar for alle som ikke er like heldige som deg og meg.

Vi er ikke alle født like ressurssterke.Vi kan ikke bare lukke øynene for det. For å si det rett ut, så finnes det mennesker som ikke er i stand til å greie seg selv. Det kan være fysiske skavanker eller at de rett og slett bare er litt mindre utrustet i toppen. Vi trenger litt overformynderi, som du sikkert vil kalle det.

Fordi om du er flink til å planlegge og investere pengene, slik at de gir avkastning, så kan det hende at Nils borti gata de, har en Iq på 70, og ikke kan telle til 100.

Gjør det noe for deg, at vi har et godt utbygd system, som også tar vare på Nils?

Han kunne f.eks vært onkelen din.

Skrevet

Og nettopp derfor må systemet endres.

At det har eksplodert de siste 4 år har alt å gjøre med den poltikken som var ført tidligere. Den sittende regjering har gjort litt for å stramme inn, men ikke på langt nær nok - og kanskje heller ikke så riktig. men det skyldes i første rekke opposisjonen - som nå kommer til makten, med Valla som anfører på dette området. Hun som også var den store bremsen når det gjalt å få gjort noe i den foregående 4-års perioden.

Så du har ALL grunn til å si at det eksisterende systemet ikke har vært på langt nær godt nok på svært mange områder.

MEN du har også ALL grunn til å tro at det bare vil bli verre - spesielt når det gjelder å sy puter under armene på de som IKKE burde bli trygdet.

Jeg er overhodet ikke enig. Det blir for lettvint å skylde på de som var før, og så føre skylden overpå dem igjen. Å fri dem som har regjert de siste årene går ikke an.

Utat fremstår Norge som et sosialdemokratisk samfunn. Amerkanere ser veldig opptil de skandinaviske samfunnene, det gjør også de fleste andre land som ikke hater de vestlige. Da har det ingenting å si om det er høyre eller venstre regjering. Vi kan ikke gi den ene fløyen skylden eller takken for alt som skjer.

Skrevet

Nei, du ha misforstått meg totalt.

Jeg mener vi skal ta ansvar, men vi skal også ta ansvar for alle som ikke er like heldige som deg og meg.

Vi er ikke alle født like ressurssterke.Vi kan ikke bare lukke øynene for det. For å si det rett ut, så finnes det mennesker som ikke er i stand til å greie seg selv. Det kan være fysiske skavanker eller at de rett og slett bare er litt mindre utrustet i toppen. Vi trenger litt overformynderi, som du sikkert vil kalle det.

Fordi om du er flink til å planlegge og investere pengene, slik at de gir avkastning, så kan det hende at Nils borti gata de, har en Iq på 70, og ikke kan telle til 100.

Gjør det noe for deg, at vi har et godt utbygd system, som også tar vare på Nils?

Han kunne f.eks vært onkelen din.

Selvfølgelig skal vi ta vare på Nils.

Men vi skal ikke ta så godt vare på Nils at også Ola (med en iq på 140 og uten noen fysiske eller psykiske skavanker, men lat som faen) synes at det er en fin måte å skli gjennom livet på.....

Skrevet

Jeg er overhodet ikke enig. Det blir for lettvint å skylde på de som var før, og så føre skylden overpå dem igjen. Å fri dem som har regjert de siste årene går ikke an.

Utat fremstår Norge som et sosialdemokratisk samfunn. Amerkanere ser veldig opptil de skandinaviske samfunnene, det gjør også de fleste andre land som ikke hater de vestlige. Da har det ingenting å si om det er høyre eller venstre regjering. Vi kan ikke gi den ene fløyen skylden eller takken for alt som skjer.

Hvis du leser hva jeg skrev så fritar jeg ikke på noen måte den sittende regjeringen.

Dog tror jeg at de på sikt ville klart vesentlig mer på dette området enn den kommende.

Og uansett hva du måtte mene, så er den utviklingstrenden vi nå har vedrørende trygdede en utvikling som MÅ snus.

En siste ting - de fleste andre land LER av oss når det gjelder vår snillisme overfor de som ikke gidder å ta i et tak, og de undres samtidig over hvorfor vi ikke har bedre tilbud til de som faktisk har behov for det.

Jeg tror det er den forskjellen der som du kanskje ikke ser?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men vi skal ikke ta så godt vare på Nils at også Ola (med en iq på 140 og uten noen fysiske eller psykiske skavanker, men lat som faen) synes at det er en fin måte å skli gjennom livet på.....

Og der er vi helt enig;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes han late med en Iq på 140, skal tvinges til å ta vare på seg selv, ved å betale skatt.

Jeg tror arbeiderpartiet bedre enn nåværendeværende regjering, vil sette folk i arbeid.

Skrevet

Hvis du leser hva jeg skrev så fritar jeg ikke på noen måte den sittende regjeringen.

Dog tror jeg at de på sikt ville klart vesentlig mer på dette området enn den kommende.

Og uansett hva du måtte mene, så er den utviklingstrenden vi nå har vedrørende trygdede en utvikling som MÅ snus.

En siste ting - de fleste andre land LER av oss når det gjelder vår snillisme overfor de som ikke gidder å ta i et tak, og de undres samtidig over hvorfor vi ikke har bedre tilbud til de som faktisk har behov for det.

Jeg tror det er den forskjellen der som du kanskje ikke ser?

"De fleste land ler av oss", ja ja du er godt kjent verden rundt.

Skrevet

Jeg synes han late med en Iq på 140, skal tvinges til å ta vare på seg selv, ved å betale skatt.

Jeg tror arbeiderpartiet bedre enn nåværendeværende regjering, vil sette folk i arbeid.

Aller først må han jo tvinges til å jobbe.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...