Gjest Persille Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Det er jo fullstendig absurd å tillegge enkeltindividet skyld og ansvar for alt mellom himmel og jord. Hvis flyet ditt detter ned... det var tåpelig av deg å ikke ta toget. Hvis barnet ditt har hjertefeil... jaja, dere får nå bare holde liv i ungen som best dere kan. Hvis du mister synet på et øye fordi du trynet på holka... uflaks, Severin Suveren. Sønnen din greier ikke å lære seg å lese... dumt for ham. Mannen din får sparken eller blir ufør... hm, håper barnehagen din går rundt. Biblioteket... nei, det ble nedlagt etter forrige valg. Vaksiner... nå har tub blusset opp og folk hoster blod og dør fordi de ikke har kommet seg til å betale vaksinen. Osvosvosv. La meg si det sånn: Et slikt samfunn du skisserer skremmer livskiten av meg. Virkelig. Jeg sier ikke at man ikke skal få noenting - jeg sier bare at man ikke skal få alt. Og at jeg ikke har noen tro på at alle lovnadene denne regjeringen har kommet med faktisk fungerer og er til det beste for alle. Og hvertfall ikke for meg. Og når det kommer til å velge - så må jeg velge det jeg har mest tro på, og det som vil gangne meg mest. En arbeidstakerorganisasjon i regjering vil ikke gagne meg, det skremmer meg derimot. Makspris spiller ingen rolle for meg, da er det viktigere med full barnehagedekning. Jeg er villig til å betale for å få kvalitet. Jeg trenger ikke ALLE medisinene mine gratis, dette kan godt bli behovsprøvd, ikke bare på utgifssiden, men også på inntekssiden. Jeg kan godt betale for å kjøre bil - det kollektive er billigere, men dårligere for meg. Eksemplene våre er på yttersiden fra begge kanter - men likevel mener jeg det må være greit å forvente at folk tar ansvar for egen handling. Gjør du ikke jobben din mister du den. Utnytter du systemet blir du straffet for det. Får du barn koster det penger å få noen til å passe dem. I det hele tatt... 0 Siter
gripp Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Det er jo fullstendig absurd å tillegge enkeltindividet skyld og ansvar for alt mellom himmel og jord. Hvis flyet ditt detter ned... det var tåpelig av deg å ikke ta toget. Hvis barnet ditt har hjertefeil... jaja, dere får nå bare holde liv i ungen som best dere kan. Hvis du mister synet på et øye fordi du trynet på holka... uflaks, Severin Suveren. Sønnen din greier ikke å lære seg å lese... dumt for ham. Mannen din får sparken eller blir ufør... hm, håper barnehagen din går rundt. Biblioteket... nei, det ble nedlagt etter forrige valg. Vaksiner... nå har tub blusset opp og folk hoster blod og dør fordi de ikke har kommet seg til å betale vaksinen. Osvosvosv. La meg si det sånn: Et slikt samfunn du skisserer skremmer livskiten av meg. Virkelig. Det er travle tider, men det kan se ut som den rådende oppfatning på dol er at hele vårt velferdsssystem ville falle i grus dersom valget fikk et annet utfall. Til det er å si at den årlige krangling mellom AP/SV og de øvrige i forbindelse med statsbudsjettet, aldri dreier seg om mer enn et par promiller av budsjettets totalramme. Følgelig er det hele et spill for galleriet og symbolpolitikk mer enn realiteter i den store sammenheng. Det forhindrer selvsagt ikke at enkeltpersoner kan føle endringene mer enn de fleste av oss, men skrik og skrål og velferdsstatens være eller ikke være, blir bare tøv. 0 Siter
Goliath Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Hehe, har jeg virkelig skrevet sååå mange innlegg til deg? Innboksen er jo nedsnødd med 'Hilsen Goliath'. Men nå må jeg lete opp tråden, for ellers aner jeg ikke hva du svarer på Mange innlegg, men i en vennlig og saklig tone håper jeg? Ha en fortreffelig dag videre favn! Nå tar jeg kvelden fri fra DOL.... :-) 0 Siter
Sør Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Det er to gode grunner til ikke å velge den kommende regjering. Det er to grunner til nettopp å velge AP. 0 Siter
Goliath Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Betegnelsen 'borgerlig' og 'borgerskapet' stammer fra øvre middelklasse, embedsstand, intellektuelle kretser og ikke minst dannelse som et springende punkt. I tidligere tider var Venstre og senere Høyre borgerskapets partier. Frp er et høyreekstremt parti uten dannelsesideologi, men med uttalt forakt for mennesker og populistiske enkeltsaker på agenda. Hvorfor borgerlig-begrepet har festet seg ved dem nå er en gåte, men Hagen er sikkert glad for en denne besynderlige implementeringen som åpner døra på gløtt inn i varmen... Jeg tror betydningen for "folk flest" har endret seg fra det du sikkert korrekt sikter til, til å bli en form for "oppsamlingsbegrep" for høyresiden - inkl. de sentrumspartier som velger et sammarbeid med disse (som f.eks Sp tidligere, men ikke nå lenger). Men du har nok rett i at det pr korrekt definisjon sikkert ikke er riktig. 0 Siter
Sør Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Lederstilling betyr ikke kostnader for deg når det går dårlig. Annet enn at du muligens mister jobben da... Bedriften er avhengig av at det går godt for det store flertallet av folket, og ikke bare skipsredere. Med vennlig hilsen 0 Siter
Goliath Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Det er to grunner til nettopp å velge AP. Og den uenigheten skal vi kunne ha uten sure miner:-) Ha en fortsatt god dag Sør! 0 Siter
favn Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Enig. I bunn og grunn er spørsmålet hva slags samfunn man ønsker å ha. Mener man at utsagnet "enhver er sin egen lykkes smed" skal gjelde for alt, eller mener man at de ulike elementene i samfunnet påvirker hverandre? "Alle" er vel enige om at man må begrense individets frihet når det gjelder for eksempel råkjøring og fyllekjøring, fordi konsekvensene for andre trafikanter blir for store om det skal være "fritt fram". I dette eksemplet er det jo veldig synlig - det nesten slår deg i trynet. Men det samme gjelder på utrolig mange andre områpder også, at det som gir valgfrihet for noen få ofte innskrenker valgfriheten for de mange. Selv om jeg er en "vellykket" person som tjener bra og betaler toppskatt og verken jeg eller familien min er syke, så er ikke våre liv og det samfunnet vi lever i upåvirket av andre mennesker. Selv om den enkelte av oss skaffer seg barn ut fra sine egne ønsker og behov, så er det ikke til å komme bort fra at samfunnet _trenger_ at det settes barn til verden. Det er i hele samfunnets beste - også den "rike" og "vellykkede" delen av det, at den oppvoksnede slekt skikker seg bra, at man har veltilpassede barn som blir veltilpassede voksne som igjen yter sin skjerv til den store felleskassa når de kommer seg ut i inntektsgivende arbeid. Derfor er det viktig å legge forholdene til rette for at folk faktisk FÅR barn og at disse barna vokser opp og har det bra. osv osv Enig, enig, enig. Lurer på om de som synes det er så fælt med sosialdemokratiet og velferds-Norge har noen eksempler på land der deres modeller har gitt høyere levestandard og generelt et bedre samfunn for alle? 0 Siter
favn Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Det er to grunner til nettopp å velge AP. Enig, Sør 0 Siter
favn Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Mange innlegg, men i en vennlig og saklig tone håper jeg? Ha en fortreffelig dag videre favn! Nå tar jeg kvelden fri fra DOL.... :-) Jadda, jeg bare mistet oversikten... 0 Siter
favn Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Det er travle tider, men det kan se ut som den rådende oppfatning på dol er at hele vårt velferdsssystem ville falle i grus dersom valget fikk et annet utfall. Til det er å si at den årlige krangling mellom AP/SV og de øvrige i forbindelse med statsbudsjettet, aldri dreier seg om mer enn et par promiller av budsjettets totalramme. Følgelig er det hele et spill for galleriet og symbolpolitikk mer enn realiteter i den store sammenheng. Det forhindrer selvsagt ikke at enkeltpersoner kan føle endringene mer enn de fleste av oss, men skrik og skrål og velferdsstatens være eller ikke være, blir bare tøv. It goes without saying... Det er jo den store fordelen, etter mitt syn, at norsk realpolitikk er på det jevne. Uansett hvem som har roret er vi alle sosialdemokrater likevel 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Som jeg skrev tidligere er det kynisk - og muligens også over grensen i eksempelbruk. Men; poenget mitt er - vi har alle valg, og vi er alle ansvarlige for egne valg og handlinger. Det MÅ være mulig å pålegge folk å faktisk ta dette ansvaret, fremfor å gi dem alt de trenger hele tiden. Stadig er det tråder om god og dårlig barneoppdragelse her, om å være konsekvente, ikke for mye godteri, ikke for mye usunn mat, ikke for mange fritidsaktiviteter. Barna skal lære å spare til det de har lyst på, jobbe for ukepengene, og respekt for andre mennesker. Men så skjer det noe et aller annet sted på veien - og vi blir griske, går ikke av veien for å få ekstra trygder, bidrag - jobbe mindre og tjene mer... Bruke sykedager hist og her, selv om man ikke er syk. Hun kunne valgt å si nei til å sette seg i bilen, kunne valgt å kjøre selv (dersom hun var edru) eller gjøre som hun gjorde. Uansett må hun nå ta konsekvensen av det valget hun gjorde den kvelden - og det blir galt å stevne staten Norge fordi de ikke vil utbetale erstatning. Vi kan ikke hele tiden stille "alle andre" til ansvar for de valgene vi tar. Velger du å ikke gjøre jobben din kan du ikke bli sur for at du mister den. Velger du å være utro kan du ikke bli sur for at du mister partneren din. Velger du å bruke pengene dine på røyk i stedet for medisiner kan du ikke bli sur for at ingen andre kjøper dem for deg. Jeg håper innlegget til favn under her, fikk deg til å tenke litt. Et slikt samfunn du vil ha, høres kaldt og kynisk ut. Slik vil vi ikke ha det i Norge. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Enig. I bunn og grunn er spørsmålet hva slags samfunn man ønsker å ha. Mener man at utsagnet "enhver er sin egen lykkes smed" skal gjelde for alt, eller mener man at de ulike elementene i samfunnet påvirker hverandre? "Alle" er vel enige om at man må begrense individets frihet når det gjelder for eksempel råkjøring og fyllekjøring, fordi konsekvensene for andre trafikanter blir for store om det skal være "fritt fram". I dette eksemplet er det jo veldig synlig - det nesten slår deg i trynet. Men det samme gjelder på utrolig mange andre områpder også, at det som gir valgfrihet for noen få ofte innskrenker valgfriheten for de mange. Selv om jeg er en "vellykket" person som tjener bra og betaler toppskatt og verken jeg eller familien min er syke, så er ikke våre liv og det samfunnet vi lever i upåvirket av andre mennesker. Selv om den enkelte av oss skaffer seg barn ut fra sine egne ønsker og behov, så er det ikke til å komme bort fra at samfunnet _trenger_ at det settes barn til verden. Det er i hele samfunnets beste - også den "rike" og "vellykkede" delen av det, at den oppvoksnede slekt skikker seg bra, at man har veltilpassede barn som blir veltilpassede voksne som igjen yter sin skjerv til den store felleskassa når de kommer seg ut i inntektsgivende arbeid. Derfor er det viktig å legge forholdene til rette for at folk faktisk FÅR barn og at disse barna vokser opp og har det bra. osv osv Veldig bra skrevet morsan! 0 Siter
Gjest stemte også noe annet Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Jeg er litt bekymret for abortloven; jeg håper ikke grensen blir satt til 16 uker. Kan det skje? Bare derfor ? Her er enda en grunn : Aps Trond Giske får kanskje virkeliggjort fantasiene sine: http://www.kommentar-avisa.no/Artikler-Startside/Hovedoppslag-2005/Trond_Giske_tar_opp_den_totalitaere_arv-30.08.2005.htm 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Endelig kvitt Bondevik!!!! Det fantes jo ingen annen måte å bli kvitt den selvopphøyde blæra der på. Det som er synd, er at de må ha med SV på laget, men på den annen side, så gikk det jo ikke så bra for SV - heldigvis. Vi har et sterkt Frp som nok kommer til å stritte imot og gjøre det de kan for å markere seg. De vil nok merkes, selv om de IGJEN er tapere, men vinnere der det kanskje kan gjelde i viktige saker. Jeg tror vi har fått det beste av begge sider. Hurra! Bondevik & co gikk ned så det suset. Jeg nøt hele kvelden i fulle drag. Bondevik selvopphøyd? Folk ser det de vil se... Jeg syns Stoltenberg er en diger dust! 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Nå snakker du for et mindretall av norges befolkning... Dette er uheldig for landet, men forhåpentligvis vil Ap være seg sitt ansvar bevisst - vilket er vesentlig mer enn hva man kan håpe på for de to andre kommende regjeringspartier. Det er et stort flertall som ikke valgte Frp! Takk og pris.. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Jeg håper innlegget til favn under her, fikk deg til å tenke litt. Et slikt samfunn du vil ha, høres kaldt og kynisk ut. Slik vil vi ikke ha det i Norge. Jeg synes overhodet ikke det er kaldt og kynisk - det er faktisk ikke sånn at det er en selvfølge at vi skal FÅ alt vi vil ha... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Bedriften er avhengig av at det går godt for det store flertallet av folket, og ikke bare skipsredere. Med vennlig hilsen Det er faktisk ikke bare skipsredere det går godt for her i landet. Men generelt er det altfor slitsomt og kostnadstynget å ha ansatte i Norge. Konsekvensen av å ansette noen er store for en liten bedrift... 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Hvis du ser på antall trygdede i Norge nå, og den utviklingen som er - så er det ikke mindre enn skremmende. Og hvis du mener det er både riktig og logisk at Norge ("verdens beste land å leve i") samtidig har verdensrekord i %-vis antall trygdede. så vil jeg påstå at det er du som er naiv. En stor del av den vestlige verden ler av Norge for akkurat den naiviteten der..... Det har ikke sammenheng med politiske meninger innbyrdes i Norge 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 "Mener du at flertallet av den norske befolkning vil ha alt gratis og servert på et fat, og de andre som tapte valget vil ikke ha noen ting". Jeg mener at veldig mange tror at staten står ansvarlig for alt vi trenger i livene våre - og at det ikke koster penger å forbruke ting som skole, barnehage, sykehus, medisiner, etc. Jeg sier ikke at resten ikke vil ha noe - men jeg tror at de har et mer nyansert syn på nevnte ting. F.eks. er det ikke viktig for meg at bhg ikke koster mer enn 2.000 i mnd - det er viktig at vi har bhg til alle. Det er ikke viktig at jeg får beholde jobben min om jeg ikke utfører den - det er viktig at jeg får jobb. Det er ikke viktig at arbeidsgiver betaler sykepenger fra første dag, det er viktig at jeg får hjelp til å forebygge sykdommene... Jeg forstår rett og slett ikke sammenhengen med innlegget mitt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.