Gå til innhold

Er mine foreldre alkoholikere?

Anbefalte innlegg

Min søster og jeg har i lang tid (flere år) forsøkt å fortelle våre foreldre at vi synes deres alkoholvaner ikke er i samsvar med det vi mener er fornuftig. De drikker alkohol hver dag; øl, rødvin, whisky. Hver gang vi har forsøkt å ta opp dette temaet, blir vi avvist med at de bare har mer kontinentale drikkevaner enn nordmenn flest.

Det siste året har imidlertid begge to vært syke - legene har ikke klart å finne ut hva som feiler dem foreløpig. Mamma rekker ikke alltid frem til toalettet - resultatet er at hun gjør i buksen. Selv påstår hun at dette har med "viruset" de har fått å gjøre, men hva slags virus kan nå det være?

De spiser minimalt - sier at "viruset" ikke gir dem matlyst. Hvis min søster eller jeg lager middag, synes jeg imidlertid de spiser tålelig bra.

Dråpen som fikk begeret til å renne over, var i går. Min søster hadde besøkt dem i helgen, og sto opp litt over åtte i går morges. Da satt min far å drakk rødvin. Det var "så godt å sitte å slappe av...." Da min mor sto opp litt senere, gikk det 10 min. før også hun var på kjøkkenet og hentet seg et glass rødvin.

Bare for å si litt om konsumet: Torsdag handlet jeg for dem, og de ba meg bl.a. kjøpe 1 fl. whisky og 3 liter rødvin (sånn på kartong). Lørdag var jeg der ute igjen, og da var det TOMT! Ny handlerunde, med samme bestilling. I dag ringte mamma, og fortalte de hadde klart å handle selv. Da kom det (etter litt fisking fra meg) frem at de hadde kjøpt nok en runde med 1 fl. whisky og 3 l. rødvin.

Dette må da være alkoholmisbruk???

Hva kan vi gjøre for å få dem inn til behandling? De hører ikke på min søster og meg - fnyser av oss og sier vi ikke forstår hvordan de har det.

Det har gått så langt nå at søsteren min ikke tør spørre dem om de kan passe sønnen hennes - er redd de kommer til å "svikte" i fylla.

Hjertesukk fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19846-er-mine-foreldre-alkoholikere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal ikke jeg komme med noen legeforklaring, men på meg høres det ut som de har et problem ja! Kanskje legen vet hvor dere kan henvende dere. Forstår det slik at dere ikke bor hjemme, men det er ganske trist/skremmende likevel. Det finnes møter og foreninger dere kan møte/snakke med feks AA (anonyme alkoholikere) og pårørendeforeninger, dere kan tilmed ta kontakt med et senter (vangseteren eller valdresklinikken o.l) og få råd av dem.Lykke til!

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Lucifer

Dette er en vanskelig situasjon, og det du beskriver vil nok de fleste karakterisere som alkoholmisbruk. Ofte vil dine forsøk på å få dem til lege eller annen behandling ikke hjelpe, men du må prøve dette først!. Hvis dette feiler helt mener jeg du kan forsøke å kontakte legen deres, og be han/hun kalle inn foreldrene på en time hvis det kan finnes plausibel "grunn" til ett besøk eller en kontroll. Dernest kan legen forsøke å nærme seg problemet. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...