Gå til innhold

Lungebetennelse/astma

Anbefalte innlegg

Jeg har nå "ligget flat" i 30 dager. Har vært gjennom Apocillin og Doxylin, og er i gang med Apocillin igjen. (Sluttet ant. for tidlig med apo. 1. gang - etter ordre fra legen som ville jeg skulle forsøke Doxylin for om mulig bedre effekt enn Apocillin).

I tillegg har jeg astmabronkitt. Jeg er ganske sliten av å hoste, og får ikke ta Cosylan.

Hva gjør jeg for å "bli kvitt" astma-bronkitten fortest? Syns ikke Ventoline gir særlig effekt, og jeg får ikke til å bruke Pulmicort skikkelig. Legen min er ingen astma-lege, derfor spør jeg her.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19848-lungebetennelseastma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, Lege

Tullik.

Legen din tenker nok på at så lenge infeksjonen ikke er under kontroll, har han liten lyst til å starte med Pulmicort igjen. Men hvis for eks. blodprøver ser ut til at ting roer seg, evt. at rtg. lunger ser bra ut, kan man trygt starte igjen. Dette vil dempe hosten effektivt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19848-lungebetennelseastma/#findComment-87115
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Takk for svar... men jeg tror kanskje du misforstod meg litt. Jeg får ikke til å bruke Pulmicort - det er ikke legen som sier nei. Hva er alternativet til den? Navn på annen type medisin? Bortsett fra Ventoline.

Tullik.

Når det gjelder å ta astmamedisin, så er dette faktisk veldig vanskelig. Det må læres. Det aller beste hadde vært om du hadde funnet en sykepleier som kan dette og som kunne ha undervist deg. Finnes det et sykehus der du bor med lungemedisinsk avdeling? Spør der i tilfelle.

Hvis ikke ville jeg kontaktet leverandøren og spurt om de hadde en selger ute i nærheten som kunne komme innom.

I alle fall så skal Pulmicorten holdes loddrett først. Så holder du den med venstre hånd og trekker bunnen rundt med høyre hånd til den stopper for så å dra den tilbake og du hører et klikk. Da er en dose klar. Så puster du rolig ut,(ved siden av beholderen, ikke i den) setter den til munnen og drar relativt kraftig og rolig inn ca 3-4 sekunder. Så er en dose tatt. Du skal altså høre et klikk, så er første dose skrudd frem.

Alternativ medisin er Flutide eller Aerobec, som begge er lette å inhalere. Snakk med legen din om disse to. Hvis du fortsatt er usikker, kontakt meg igjen og beskriv nøyaktig hva som er problemet. Lykke til! ( jeg vet at det ikke er lett, nemlig!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19848-lungebetennelseastma/#findComment-87761
Del på andre sider

Når det gjelder å ta astmamedisin, så er dette faktisk veldig vanskelig. Det må læres. Det aller beste hadde vært om du hadde funnet en sykepleier som kan dette og som kunne ha undervist deg. Finnes det et sykehus der du bor med lungemedisinsk avdeling? Spør der i tilfelle.

Hvis ikke ville jeg kontaktet leverandøren og spurt om de hadde en selger ute i nærheten som kunne komme innom.

I alle fall så skal Pulmicorten holdes loddrett først. Så holder du den med venstre hånd og trekker bunnen rundt med høyre hånd til den stopper for så å dra den tilbake og du hører et klikk. Da er en dose klar. Så puster du rolig ut,(ved siden av beholderen, ikke i den) setter den til munnen og drar relativt kraftig og rolig inn ca 3-4 sekunder. Så er en dose tatt. Du skal altså høre et klikk, så er første dose skrudd frem.

Alternativ medisin er Flutide eller Aerobec, som begge er lette å inhalere. Snakk med legen din om disse to. Hvis du fortsatt er usikker, kontakt meg igjen og beskriv nøyaktig hva som er problemet. Lykke til! ( jeg vet at det ikke er lett, nemlig!)

Hei Wenche... takk for oppklarende svar!

Bare lurer på en sak til: Hvor mange ganger i døgnet kan jeg bruke pulmicort? Tar den 1 gang morgen og 1 gang kveld - men syns fremdeles det "presser" i brystet.

Tullik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19848-lungebetennelseastma/#findComment-88636
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...