Gå til innhold

Trigeminusnevralgi

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg vet ikke. men å få trigeminus i en alder av 22-23 år slik som jeg gjorde, var tydeligvis så uvanlig at jeg ble sendt til en haug nevrologer som ikke hadde opplevd noen så unge. Følte meb svært ensom med diagnosen og smertene. Blant eldre mennesker tror jeg ikke det er så uvanlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198495-trigeminusnevralgi/#findComment-1431589
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Jeg vet ikke. men å få trigeminus i en alder av 22-23 år slik som jeg gjorde, var tydeligvis så uvanlig at jeg ble sendt til en haug nevrologer som ikke hadde opplevd noen så unge. Følte meb svært ensom med diagnosen og smertene. Blant eldre mennesker tror jeg ikke det er så uvanlig.

Hva er det for noe?

*nysgjerrig*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198495-trigeminusnevralgi/#findComment-1431593
Del på andre sider

Hva er det for noe?

*nysgjerrig*

Trigeminusnevralgi er en skade på 5. hjernenerve. I mitt tilfelle fikk jeg det etter en rotfylling. Går med smerter som minner om tannverk og lynende stikk som om man blir stukket med en nål. Går på forebyggende medisin - Neurontin, men disse gir ihvertfall meg bivirkninger (konsentrasjon, svimmel, følelsen av å være "drita full" o.s.v) Ellers er det en sykdom som det står lite skrevet om og min lege vet ikke så mye heller, derfor dette spm om sjelden diagnose!! Har faktisk tenkt å prøve Lyrica som er bedre på nervesmerter og kom over et skriv der Lyrica er godkjent på blå resept for Trigeminus (§10a skjema)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198495-trigeminusnevralgi/#findComment-1431742
Del på andre sider

Hva er det for noe?

*nysgjerrig*

Jeg vet ikke om jeg kan gi deg et godt utfyllende svar, men jeg kan si noe i hvertfall. I tinningområdet er det en nerve som har tre forgreininger fremver mot ansiktet, derav navner "tri". Noen mennesker får uutholdelige smerter i denne nerven, og smertene kan gorgrene seg fremover i de ulike tre banene, eller ligge i punktet. Å beskrive smertene er ganske vanskelig, for det er langt i fra hodepine, migrene osv. Det har en helt annen natur, som støtlignende tortur, sylskarp. Den minste berøring kan gjøre det verre. Et lite hårstrå, vinden, føneren, bevege hodet, spise noe, bevege kroppen. Men om man holder seg aldri så mye i ro, kan det likevel være uutholdelig. Jeg er mye bedre nå, og har hatt mange fysiske lidelser. Nå vet jeg at det er mange grader og varianter av trigeminusnevralgi også, men slik jeg hadde det var det et sant helvete. Ofte kommer det anfallsvis hos folk, men i mitt tilfelle hadde jeg det hele tiden, og det varierte fra grusomt til uutholdelig. Det er mest vanlig at eldre mennesker får denne lidelsen, og mennesker som kanskje har andre nevrologiske sykdommer, eks. MS. Det er en nevrologisk lidelse.

Jeg hadde en atypisk trigeminusnevralgi siden jeg hadde det hele tiden, og det forgreinet seg ikke fremover, men var i punktet. Egentlig tror jeg ikke man i alle tilfeller vet hvorfor forskjellige mennesker får trigeminusnevralgi. Selv har jeg "kluss" i nervesystemet, men tror at store låsninger i nakken forverret problemet i mitt tilfelle. Jeg ble mye bedre etter mange behandlinger hos kiropraktor. Men nå var jeg så ung at de ikke hadde noe å sammenlikne med, følte jeg, siden de nevrologene jeg var hos ikke hadde møtt dette før. Ensomheten rundt dette er ganske vond, fordi man føler det er noe grunnleggende annerledes og uforståelig rundt sin egen kropp. At den fungerer etter noen andre ukjente mekanismer.

Ennå er jeg plaget i perioder, men ikke som i min "glanstid", når det holdt på non stop i to- tre år. Nå er det mer moderat, men likevel svært plagsomt når det står på.

Men jeg er takknemlig for at de fysiske plagene mine fant andre kanaler, for ingen ting har vært verre enn denne lidelsen. Den var et grusomt traume rett og slett, og vil og er et ensomt traume, siden så få har opplevd akkurat dette. Møter du noen som lider av dette, vit at din støtte er uvurderlig.

Vh bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198495-trigeminusnevralgi/#findComment-1432168
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...