Gå til innhold

svimmelhet og spinalveske

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere måneder vært plaget med hodepine og svimmelhet. Har tatt ct og vært hos nevrolog. Ct var fin, og nevrologen mente at det var min stressfylte hverdag som var årsaken til mine plager. Uka etter var jeg hos en osteopat som kunne fortelle meg at det var gamle skader nede i korsryggen som var årsak til mine plager. Han forklarte videre noe om spinalvesken som går hele veien opp til hjernen.

Jeg reagerer på at nevrologen ikke nevnte noe om dette. (jeg opplyste om ryggplager)

Er dette utenfor nevrologens felt?

Har hørt om folk som har tatt prøver av spinalvesken - hva kan den prøven si oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19850-svimmelhet-og-spinalveske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Odrun !

Spinalvæsken er så definitivt ikke utenfor nevrologens felt, den er en av de viktigere undersøkelser innen nevrologien. Den kan fortelle oss om det foreligger ulike betennelsestilstander i det sentrale eller perifere nervesystem, kan påvise eventuelle ondartede celler, viser typiske funn ved sykdommer som multippel sclerose og en hel del andre diagnoser.

Når det er sagt, er det vel langt mindre sannsynlig at en analyse av spinalvæsken (som tappes ut ved å gjøre en punksjon nederst i ryggen) vil kaste vesentlig lys over de symptomene du forteller om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...