Gå til innhold

Forverret astma etter graviditet og fødsel

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 18 år gammel jente som har hatt astma siden jeg var 10 år, i alle fall var det da legene oppdaget det.

På slutten av graviditeten og nå 1,5 mnd etterpå er astmaen min veldig forverret. Det gjør vondt å puste inn, og selv om jeg har akuttmedisinen bricanyl, hjelper det ikke å ta denne medisinen, ikke engang tre ganger etter hverandre.

Hva kan jeg gjøre og hvorfor er det blitt slik? Før graviditeten merket jeg så og si ingenting til astmaen, og nå er det virkelig for ille!

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære undrerinnen

Det er ofte slik at store hormonelle omveltninger som pubertet, svangerskap/fødsel og overgangsalder medfører endringer i sykdommer som astma. Av og til til det bedre, men dessverre også av og til til det verre.

Jeg vil råde deg til å kontakte legen din for å få justert medisinene slik at du klarer deg bedre i det daglige. Hvis du ikke bruker en fast forebyggende medisin er det kanskje det du trenger - i tillegg finnes det andre anfallsmedisiner enn Bricanyl som kanskje passer bedre for deg.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...