umbra Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Jeg har fått et virus. Dette har spesielt lagt seg på halsen og jeg er tydelig sår rundt strupehodet. I dag opplever jeg at det er vanskelig å svelge. Spesielt når jeg spiser mat. Det blir en slags krampe (som ikke gjør vondt), og så må jeg svelge om igjen og om igjen og drikke samtidig. Da går det over. Det er ikke så ille når jeg bare drikker. Jeg merker også at jeg stadig svelger, mye mer enn vanligvis. Bør jeg være bekymret eller er det bare å avvente? Jeg føler meg ikke bra, men har ikke feber. Er nokså svimmel, slapp og mistet matlyst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198745-virus-og-problemer-med-%C3%A5-svelge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Beklager noe sent svar, trolig er du bra. Hovedproblemstillingen med hals er om det er virus eller bakterier. Ting som tyder på virus er mer generell sårhet i svelget, drikke/"tomsvelging" like vondt som mat, litt hoste og såre slimhinner ellers, samt kun litt feber. bakterier, særlig streptokokker oftest mer lokal rødhet/belegg på mandlene, raskere og mer markant smerte, og høyere feber. Sistnevnte påvises med penselprøve i halsen. Ca. 50% av halsinfeksjoner er virus. Av resten er igjen halvparten streptokokk-bakterier som oftest skal behandles for å hindre videre smitte og eventuelle senskader på nyrer og hjerteklaffer. Dersom du ikke er bra, eller får tilbakefall bør du sjekkes av fastlegen din. Dersom det er streptokokker bør andre i omgangskretsen med sår hals også undersøkes og behandles mest mulig samtidig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198745-virus-og-problemer-med-%C3%A5-svelge/#findComment-1411654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.