Gå til innhold

Beskymret etter ultralyd av bryst

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 24 år og bor i Australia. Jeg var for ca. 5 uker siden på ultralyd etter å ha funnet noen ugjevnheter i det ene brystet mitt. De fant ut at ugjenvnhetene var hormonelle endringer i brystet, muligens etter gravididitet (MA uke 11). De fant også en liten kul på høyre, øvre or ytre side av brystet, denne ar 0.64x0.94 cm. Denne var tydelig encapsulated og de sjekket den nøye med edge-shapening og noe annet. Den er veldig nærme ribbena og de mente det var en kronisk syste (siden den så ut til å holde rundt ribbena) og sa at det ikke var noe å beskymre seg for. Når jeg dro derfra var jeg veldig letta og rolig. Her i Australia får man raportene og bildene sendt hjem så man skal ta vare på disse selv. Og jeg leste raporten med alle de medisinske ordene og ble beskymret. Der sto det at det enten var en kronisk syste eller en fibroadenoma (fett-fiber-kul?). Jeg ble beskymret i ettertid fordi de ikke tok en prøve av denne. Er dette vanlig praksis? Og hvor sikre kan de være etter en ultralyd? Det er ikke brystkreft eller noen annen kreft som går i familien og jeg har naturlig ømme og følsomme bryster. En sjekk om 12 månder ble anbefalt. Må legge til at jeg har gått gjennom en veldig stressende periode for tiden og beskymrer meg veldig for alt som kan være galt. Er i kontakt med rådgjiver etc for dette. Australia skal visstnok være ledende innen brystkreft, så jeg får beskjed om å ikke beskymre meg for det. Det er ikke mulig å sjekke denne kulen selv, siden den ligger under det tykke bryst-vevet øverst i brystet.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198841-beskymret-etter-ultralyd-av-bryst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Cyster og fibroadenomer ( bindevevskuler, tildels arvelig) er oftest lette å gjenkjenne på ultralyd. Høres ut som du har fått en grundig vurdering. Legene tar sjelden sjanser, så i og med at de ikke tok biopsi ( vevesprøve med nål) kan du regne med at de var sikre i sin sak. Det er viktig at du undersøker brystene jevnlig, gjerne i dusjen med såpe på fingrene, og rett etter at mensen er ferdig. Da er brystvevet minst hovent, du vil bli kjent med kulene, og kan vurdere om de vokser. Du kan jo få tatt en ny undersøkelse om f.eks 6 mnd, på samme stedet. Dersom du ikke "får dette ut av hodet", så kontakt legen påny og luft bekymringen din. Dersom d ikke har brystkreft hos førstegrads-slektninger ( mor/søsken) er sjansen for dette i din alder svært liten. Prøv å la fornuften råde, ikke la angsten styre hverdagen din. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...