Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

..men du har jo sånn greie på katter..så spørsmål :

Kan jeg slippe ut kattungen min i bakhagen uten at jeg er med tro? Hun er ca 4 1/2 måned gammel..hun har fått en vaksine, og ormekur fra apoteket har begge kattene fått.

Hun har fått være ute under oppsyn av meg, men vil MYE mere ut! Og hun savner den andre katten når han får være ute.. Kan hun finne på å bli gravid?! Hun er jo bare en kattunge, men jeg har virkelig ikke peil, har ikke hatt hunnkatt før..

Tenkte jeg skulle vente til hun var halvåret før jeg steriliserte henne, jeg har hørt at det er en hard påkjenning og ikke til å anbefale før..

Hva tror du? Kan hun gå ut alene? (dvs under oppsyn av den andre katten?;-))

"Kan jeg slippe ut kattungen min i bakhagen uten at jeg er med tro? Hun er ca 4 1/2 måned gammel..hun har fått en vaksine, og ormekur fra apoteket har begge kattene fått."

Katter skal ha to vaksiner når de vaksineres for første gang. Etter den første skal de ha en revaksinering 3-4 uker etter. Etter dette er de så vaksinert som de kan bli / skal være, og kan gå utendørs. (senere er det bare én vaksine i året)

MEN - en så ung katt bør ikke slippes ut alene på et sted hvor den lett kan gå seg vill o.l. Hvis det er et sted som passer, så er det ikke noe problem å la den være alene ute. Men ikke la det går for lang tid uten at du ser til den.

"Hun har fått være ute under oppsyn av meg, men vil MYE mere ut!"

Klart - når de først får smaken på det, så blir de hekta :-)

"Kan hun finne på å bli gravid?!"

Gravid blir hun ikke før hun er kjønnsmoden. Og katter parer seg bare når de har løpetid (noe man alltid oppdager).

"Tenkte jeg skulle vente til hun var halvåret før jeg steriliserte henne, jeg har hørt at det er en hard påkjenning og ikke til å anbefale før.."

Absolutt. Du kan også med fordel vente enda litt lenger, uten at det er nødvendig. Spør dyrlegen hva han/hun mener om det - det er litt forskjellig hva veterinærer sier og mener, og jeg er ikke medisinsk kompetent nok til å avgjøre hvem som har mest rett i alle tilfeller.

"Hva tror du? Kan hun gå ut alene? (dvs under oppsyn av den andre katten?;-))"

Sammen med den andre katten (som er voksen?), så er det neppe noe problem. Men, som sagt, det kommer litt an på stedet.

"........................................."

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Freya

16

• Prozak

12

• laguna1365380434

6

• Aryane

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du liker det - bare innrøm det! ;o)

Bare for å ha sagt det - jeg lyger ikke.

*Holder seg for ørene* "Lalla-la-la-laaaah!"

:-)

"......................................."

Gjest svaksterk
Skrevet

Ja det var det der vi bodde før, hovedveien var ganske nær, nå bor vi midt oppi skauen, men allikevel, jeg tar ikke sjansen på å slippe den ut. Nå er den bare et par månder, men så snart den er gammel nok skal den kastreres, og da blir den nok roligere.

Hvis du bor oppi skogen nå, så går det sikkert bedre. Katter har jo ingen behov på veien, bare for å komme seg over til marka evt.

Jeg bor rett ved en stor vei, og det ser heldivis ut til å gå fint, fordi det er et stort fotgjengerfelt her, og når pus skal over veien, er t banesporet sperret slik at hun kommer rett på fotgjengerfeltet der det er store fartsdumper på hver side! Gjett om jeg er glad for det! Ellers er det mye skog den andre veien :-)

Hvis man har muligheten så kan man prøve å ha dem ute. Jeg bor på vinderen, og her går det fint. Man kan jo også lære dem at biler er farlige. :-)

Ha en fin kveld

Skrevet

Ah, fra dyrebeskyttelsen? Har hatt 2 stk. derfra selv (har en enda).

".........................................."

Jepp, noen hadde levert den inn for at den skulle dø....kan du tenke deg? Det søte lille nøstet....

laguna1365380434
Skrevet

"Kan jeg slippe ut kattungen min i bakhagen uten at jeg er med tro? Hun er ca 4 1/2 måned gammel..hun har fått en vaksine, og ormekur fra apoteket har begge kattene fått."

Katter skal ha to vaksiner når de vaksineres for første gang. Etter den første skal de ha en revaksinering 3-4 uker etter. Etter dette er de så vaksinert som de kan bli / skal være, og kan gå utendørs. (senere er det bare én vaksine i året)

MEN - en så ung katt bør ikke slippes ut alene på et sted hvor den lett kan gå seg vill o.l. Hvis det er et sted som passer, så er det ikke noe problem å la den være alene ute. Men ikke la det går for lang tid uten at du ser til den.

"Hun har fått være ute under oppsyn av meg, men vil MYE mere ut!"

Klart - når de først får smaken på det, så blir de hekta :-)

"Kan hun finne på å bli gravid?!"

Gravid blir hun ikke før hun er kjønnsmoden. Og katter parer seg bare når de har løpetid (noe man alltid oppdager).

"Tenkte jeg skulle vente til hun var halvåret før jeg steriliserte henne, jeg har hørt at det er en hard påkjenning og ikke til å anbefale før.."

Absolutt. Du kan også med fordel vente enda litt lenger, uten at det er nødvendig. Spør dyrlegen hva han/hun mener om det - det er litt forskjellig hva veterinærer sier og mener, og jeg er ikke medisinsk kompetent nok til å avgjøre hvem som har mest rett i alle tilfeller.

"Hva tror du? Kan hun gå ut alene? (dvs under oppsyn av den andre katten?;-))"

Sammen med den andre katten (som er voksen?), så er det neppe noe problem. Men, som sagt, det kommer litt an på stedet.

"........................................."

Tusen takk! :-) Du har peiling du!

Hun har bare fått ei vaksine..(?) jeg spurte dyrlegen om whats next, og hun nevnte bare sterilisering,ormekurer etter behov og revaksine engang i året..Det må jeg sjekke ut, trodde hun var ferdig med vaksinene for nå:-o

ID merkingen tenkte jeg å ta i samme slengen som jeg får henne sterilisert..Jeg tenkte at det sikkert er vondt, og det er like greit å få det unna gjort når hun først er bedøvet.

Bakgården min er relativt trygg og fin, det finnes noen andre katter, ellers er det bare lave trær, og bare tilgang på nabobakgården..Mephisto har aldri vært tøff nok til å prøve å forlate dette miniuniverset..

Vesla er litt modigere, så der er jeg litt bekymra..Det er riktignok flere kvartaler bort til ordentelig traffikert vei og trikkeskinner..Men allikevel!

Skrevet

Hvis du bor oppi skogen nå, så går det sikkert bedre. Katter har jo ingen behov på veien, bare for å komme seg over til marka evt.

Jeg bor rett ved en stor vei, og det ser heldivis ut til å gå fint, fordi det er et stort fotgjengerfelt her, og når pus skal over veien, er t banesporet sperret slik at hun kommer rett på fotgjengerfeltet der det er store fartsdumper på hver side! Gjett om jeg er glad for det! Ellers er det mye skog den andre veien :-)

Hvis man har muligheten så kan man prøve å ha dem ute. Jeg bor på vinderen, og her går det fint. Man kan jo også lære dem at biler er farlige. :-)

Ha en fin kveld

Ja vi får se etterhvert, foreløpig slipper jeg den iallefall ikke ut.

Skrevet

Jepp, noen hadde levert den inn for at den skulle dø....kan du tenke deg? Det søte lille nøstet....

Sånt skjer, desverre. Det er en del helt utrolig historier av den typen. Jeg håper jeg ikke kommer over noen som gjør noe slikt noen gang, da jeg garantert kommer til å gjøre meg skyldig i noe som gir minst betinget fengsel.

Skrevet

Sånt skjer, desverre. Det er en del helt utrolig historier av den typen. Jeg håper jeg ikke kommer over noen som gjør noe slikt noen gang, da jeg garantert kommer til å gjøre meg skyldig i noe som gir minst betinget fengsel.

Ja samme her.....

Skrevet

Tusen takk! :-) Du har peiling du!

Hun har bare fått ei vaksine..(?) jeg spurte dyrlegen om whats next, og hun nevnte bare sterilisering,ormekurer etter behov og revaksine engang i året..Det må jeg sjekke ut, trodde hun var ferdig med vaksinene for nå:-o

ID merkingen tenkte jeg å ta i samme slengen som jeg får henne sterilisert..Jeg tenkte at det sikkert er vondt, og det er like greit å få det unna gjort når hun først er bedøvet.

Bakgården min er relativt trygg og fin, det finnes noen andre katter, ellers er det bare lave trær, og bare tilgang på nabobakgården..Mephisto har aldri vært tøff nok til å prøve å forlate dette miniuniverset..

Vesla er litt modigere, så der er jeg litt bekymra..Det er riktignok flere kvartaler bort til ordentelig traffikert vei og trikkeskinner..Men allikevel!

"Tusen takk! :-) Du har peiling du!"

Jeg begynner å få noen års erfaring, selv om jeg ikke er noen ekspert :-)

"Hun har bare fått ei vaksine..(?) jeg spurte dyrlegen om whats next, og hun nevnte bare sterilisering,ormekurer etter behov og revaksine engang i året"

Ja, sjekk ut det. Det kan hende det er noen som vaksinerer i en omgang, men det har jeg ikke opplevd selv, tror jeg.

"ID merkingen tenkte jeg å ta i samme slengen som jeg får henne sterilisert..Jeg tenkte at det sikkert er vondt, og det er like greit å få det unna gjort når hun først er bedøvet."

ID-merking gjør man når katten er i narkose, ja - og da er det greit å ta det samtidig som man kastrerer, iom. at narkose innebærer en viss risiko og ikke bør gjøres med mindre man er absolutt nødt til det. Forøvrig: Det heter "kastrere" på hunnkatter også - sterilisering er bare fjerning av eggstokker, mens kastrering er å fjerne hele livmoren. Sisnevnte er det som har noe for seg, iom. at de ikke får løpetid, minker faren for kreft etc.

"Bakgården min er relativt trygg og fin, det finnes noen andre katter, ellers er det bare lave trær, og bare tilgang på nabobakgården..Mephisto har aldri vært tøff nok til å prøve å forlate dette miniuniverset.."

Det høres ut som et sted hvor det er helt greit å la de boltre seg alene, ja :-)

"Vesla er litt modigere, så der er jeg litt bekymra..Det er riktignok flere kvartaler bort til ordentelig traffikert vei og trikkeskinner..Men allikevel!"

Følg litt med. Ikke la det går for lenge mellom hver gang du sjekker. Men man kan jo ikke alltid være sikker - noen ganger må man satse på at de finner ut av de beste løsningene selv.

"......................................."

Skrevet

Ja, det er skikkelig trist!

Vi mistet en 12 år gammel undulat (med massevis av personlighet!) for noen år siden. Det var skikkelig trist. Dyr er jo en del av familien de også!

Men det er jo kos å ha minnene om ikke annet :o)

*trøsteklem*

Skrevet

Takk for det!

Kos deg med dine små kattepuser, og pass godt på dem. :)

Det skal jeg gjøre :-)

Skrevet

Forbannede tulling. Du er vel ikke så blottet for empati og omløp at du mener man ikke skal ha lov til å være lei seg over en ting som er "liten" sammenliknet med sulkatastrofen i etiopia etc.? Det er pokker meg like uintelligent som om du hadde postet det samme til noen som hadde skrevet om at moren deres hadde dødd. Det er da ingenting å syte over, når en fyr et annet sted mistet _både_ moren og faren. *rister på hodet*

Det er totalt irrelevant og uinteressant at det skjer værre ting ellers i verden når det skjer noe i en egen "verden". Det skulle vært en kald og kynisk verden (enda mer enn det er) om vi skulle kreve at ting ble målt opp mot hverandre på den måten.

"........................................"

Det er en enorm forskjell på et dyr og et menneske :-)

Ha en hyggelig dag...

Skrevet

Det var trist. *klem*

Takk, det går *litt* bedre i dag, tror jeg...

Skrevet

Ja, det er skikkelig trist!

Vi mistet en 12 år gammel undulat (med massevis av personlighet!) for noen år siden. Det var skikkelig trist. Dyr er jo en del av familien de også!

Men det er jo kos å ha minnene om ikke annet :o)

*trøsteklem*

Ja, vi har mange gode minner om den katten, men vi fikk jo bare ha ham i ett år da. :(

Skrevet

Kondolerer.

(man sier vel det om dyr også?).

Takk... Føles jo som et lite menneske, iallfall et familiemedlem så godt som noe.

Skrevet

Uff, stakkar pusen og stakkar deg. Selvfølgelig gråter man når man har mistet et elsket kjæledyr!

Eksen min var ofte oppgitt over og lei av pusen vi hadde, men den som gråt da vi måtte levere henne til dyrlegen for avliving sist julaften (!) var ham!

Ungene mine har fått ny kattunge nettopp forresten, et lite vidunder av en bitteliten skogkattfrøken! Og hun skal muligens hete Freia. :o)

Ja, vi grein både jeg og samboeren i hele går. Det er fortsatt fælt, men sambo har faktisk lyst på en ny katt. Jeg er litt mer skeptisk med tanke på veien som går like forbi. :(

Skrevet

Det er ikke noe å tenke på. Det _er_ verre for deg personlig at katten din dør enn at en person man aldri har møtt omkommer i en naturkatastrofe. Det sier seg selv. Ignorèr slike fjols som kommer med slike svar.

"............................................"

Ja, jeg forventet slike innlegg, og jeg ignorerer det.

Takk for omtanken. :)

Skrevet

Det er en enorm forskjell på et dyr og et menneske :-)

Ha en hyggelig dag...

Og poenget ditt? Det er etter all sansynlighet en enorm forskjell på f.eks deg og et menneske med normal empati og sympatiske instinkter. Det betyr ikke at moren din ikke skal grine når du blir slått ihjel på gata.

"..........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...