Gums Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det siste året, og da spesielt de siste mnd, har jeg vært plaget med at hjerte slår veldig hardt, og til tider fort. Slagene er noen ganger så kraftige at pulsslagene vises på brystet og oppi halsen. Dovner bort og blir kald i v. hånd og får ubehag på v. side oppi halsen. Har gått med EKG i 48 timer, og der var det en frekvens på 146 slag, og en gang på 136 slag. (Tror de mente at dette var slag i minuttet.)Var til sjekk hos fastlegen for et par dager siden, og da var puls og hjerterytme noe urytmisk. Fikk da beskjed om å begynne med 1x50 mg (en til hvis ikke virkning) Selo-Zok som jeg skal ta i en uke, og så prøve hvordan det blir uten. Har ikke merket noen forskjell ennå, så helga har gått med å ha kraftige og ubehagelige hjerteslag. Er det grunn til å plage fastlegen min mer med dette, eller er det bare noe jeg må finne meg i å plages med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198925-harde-og-hurtige-hjerteslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Svar til Gums. Det du beskriver er høyst sannsynlig ekstraslag i hjertet, noe vi alle har. Imidlertid er det enkelte som merker hvert eneste slikt slag som et kraftig dunk (eventuelt med en pause først, etterfulgt av dunket), mens andre kan ha mange hundre slike slag i døgnet uten å merke noe som helst. Ekstraslag er en uskyldig tilstand, men vil for enkelte kunne ødelegge følelsen av å være frisk, bl.a. fordi fenomènet ofte blir komplisert av angst. At du får puls opp mot 146 vil jeg anta er normalt, forutsatt at du var i fysisk aktivitet, eller ble stresset på annen måte i den perioden pulsen var så høy. Jeg får inntrykk av at du ikke er godt nok informert om hva som egentlig foreligger, og jeg synes det vil være riktig at du ber om en ny samtale med din fastlege for å få klarhet i hva dette dreier seg om. Selozok er en betablokker. Slike stoff gir av og til redusert tendens til ekstraslag, men langt fra alltid. Dessuten vil stoffet generelt gi deg en langsommere puls og litt senket blodtrykk. Du anfører ikke noe om deg selv forøvrig, f.eks. mann eller kvinne, alder, tidligere eller andre sykdommer, etc. Slike opplysninger er nødvendige for å kunne ha en viss mening om hva som evt. burde foretas av andre undersøkelser for å avklare situasjonen, som jeg antar er viktig for deg. En slik undersøkelse er f.eks. et belastnings-EKG, selvsagt forutgått av en grundig klinisk undersøkelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198925-harde-og-hurtige-hjerteslag/#findComment-1446032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.