Gå til innhold

EU


flisa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å oppfatte ting slik at EU skal ha en forsvarsallianse som er mot NATO, blir feil. Jeg tror vi etterhvert får et NATO som er identisk med EU. Bortsett fra Tyrkia. De blir neppe medlemmer i EU de nærmeste 20 årene. Tyrkia ønsker seg så sterkt et EU medlemskap, at de nok er villig til å være i et "EU-NATO", som kan framskynde EU-medlemskapet.

Hvorfor er det kun egoisme som preger EU-motstanden her i Norge? Slike spørsmål syns jeg er mer aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppfatte ting slik at EU skal ha en forsvarsallianse som er mot NATO, blir feil. Jeg tror vi etterhvert får et NATO som er identisk med EU. Bortsett fra Tyrkia. De blir neppe medlemmer i EU de nærmeste 20 årene. Tyrkia ønsker seg så sterkt et EU medlemskap, at de nok er villig til å være i et "EU-NATO", som kan framskynde EU-medlemskapet.

Hvorfor er det kun egoisme som preger EU-motstanden her i Norge? Slike spørsmål syns jeg er mer aktuelle.

Med det USA-hatet en kan spore rundt om i verden -så er det ikke så langt unna å tenke at et EU også ville være mot NATO,- syns du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med det USA-hatet en kan spore rundt om i verden -så er det ikke så langt unna å tenke at et EU også ville være mot NATO,- syns du ikke?

Glemte å nevne USA i tillegg til Tyrkia, ang land som er NATO-medlemmer men ikke EU-medlemmer. Sverige og de andre tilsv EU-nasjonene, blir nok medlemmer i "EU-NATO", selv om de ikke er NATO-medl i dag.

Jeg nærer ingen frykt for konflikt mellom USA og EU-NATO.

EU er så mye mer enn forsvarssamarbeid, så jeg syns ikke du skal forandre standpunkt pga denne lille betraktningen i linken du la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene i den lenken er jo ganske relevante. Det er ikke en fremmed tanke for EU å opprette en EU-hær. Og i og med at ikke alle EU-land er medlemmer i Nato, og noen av medlemslandene i EU har vist seg å være sterkt kritiske til USA sine handlinger som jo har en sterk posisjon i Nato så kan det nok hende at en EU-hær eller EU som politisk system ikke lenger vil danse etter USAs pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne USA i tillegg til Tyrkia, ang land som er NATO-medlemmer men ikke EU-medlemmer. Sverige og de andre tilsv EU-nasjonene, blir nok medlemmer i "EU-NATO", selv om de ikke er NATO-medl i dag.

Jeg nærer ingen frykt for konflikt mellom USA og EU-NATO.

EU er så mye mer enn forsvarssamarbeid, så jeg syns ikke du skal forandre standpunkt pga denne lille betraktningen i linken du la ut.

hihi - og tøft nick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? .)

Om vi hadde vært med i eu ville det vel vært vanskeligere å styre f.eks. den økonomiske politikken. Også for landbruket tror jeg det er best om Norge står utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene i den lenken er jo ganske relevante. Det er ikke en fremmed tanke for EU å opprette en EU-hær. Og i og med at ikke alle EU-land er medlemmer i Nato, og noen av medlemslandene i EU har vist seg å være sterkt kritiske til USA sine handlinger som jo har en sterk posisjon i Nato så kan det nok hende at en EU-hær eller EU som politisk system ikke lenger vil danse etter USAs pipe.

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan EU bygge opp egen militærmakt uten at det skaper gnisninger innad i NATO ?

Jeg tviler.

Dessuten er NATO en langt mer omfattende allianse bygd av demokratiske land. Det vil si at NATO alltid vil ha større militær styrke enn EU noen gang kan klare å få til og dermed tilby oss større sikkerhet.

Hva er da vitsen ? Bygge opp under EU-toppenes maktbegjær og ønske om større uavhengighet til USA ?

Et viktig argument brukt for EU-medlemskap er nedbygging av handelshindringer mellom landene.

Men det kan man få til uten medlemskap også !

For meg er EU-hæren og handel ikke det viktigste. De europeiske landene har nokså ulike kulturer på mange måter. Et mer _føderalt_ EU (det går i den retningen) blir tvunget til å lage lover som ikke kan ta hensyn til alle landenes ønsker fullt ut. Satt på spissen kan en lov som nesten alle i et land er veldig i mot, da likevel bli innført. Den demokratiske styringen vil dermed forvitre. Slik jeg ser det, er ikke er sterkere EU forenlig med demokratisk styring. Jo større og tettere bindingen til EU blir, jo mer vil EU fjerne seg fra demokratisk styring.

Et annet tema som gir enda større grunn til bekymring er den voksende korrupsjonen i EUs maktapparat og at menneskerettigheter er under nokså sterkt press i viktige EU-land. Terror-trusselen har gitt mer overvåkning, mistenkeliggjøring av minoriteter og stadig mer makt til politi/påtalemyndighet. Måten EU har håndtert dette på er ikke tillitsvekkende. Det samme gjelder EUs Midt-Østen politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...