Gå til innhold

Tvunget av aetat

Gjest Må takke ja til en stilling mot min vilje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar dagpenger og er aktiv jobbsøker. Jeg har nå funnet drømmejobben (det er et tiltak gjennom aetat på praksisplass i en bedrift, men med store muligheter for fast jobb der fra desember av). Som sagt så er dette drømmejobben for meg og det er akkurat hva jeg er på jakt etter.

aetat nekter nå å la meg begynne på tiltaket, fordi jeg har fått tilbud om en annen fast jobb, som aetat først beordret meg til å søke på (fordi de selv administrerte stilligen og mente jeg passet). Jeg gjorde "dessverre" et godt intervju og fikk "dessverre" jobben. Dette er en jobb som jeg absolutt ikke ønsker og jeg gruer meg veldig til å begynne, kan ikke skjønne hvordan jeg skal greie å motivere meg selv.

Grunnene til at jeg ikke ønsker denne jobben er mange og det er en lang historie, men jeg kan si at litt av det jeg har vært igjennom i arbeidslivet tidligere gjør at jeg vet at dette er en jobb jeg ikke vil takle. Det blir rett og slett for mye for meg, og jeg frykter at jeg vil bli sykmeldt i løpet av kort tid. Har fortalt alt dette til aetat, men de vil ikke forstå.

aetat sier at jeg vil miste dagpengene hvis jeg takker nei til jobben jeg har fått tilbud om. Fast jobb går alltid foran tiltak, og det forstår jeg, men da har de sett helt bort i fra min forhistorie i arbeidslivet og det jeg har vært utsatt for.

Jeg måtte i dag kl. 16 takke ja, men vurderer å spille med helt åpne kort overfor firmaet i morgen, og si at jeg ble presset av aetat både til å søke og til å akseptere, selv om jeg vet at dette ikke er noe for meg.

Jeg kan ikke forstå hvor kortsiktig aetat tenker. Hadde de latt meg begynne på praksisplassen hadde både jeg og firmaet praksisplassen er i, blitt overlykkelige, for de er virkelig gira på å ansette meg.

Nå taper alle parter, fordi jeg må begynne et sted jeg ikke ønsker. Jeg kommer til å finne meg noe annet så fort som mulig, og jeg føler det er dårlig gjort overfor det firmaet jeg har fått jobb i, å føre dem slik bak lyset. De tror de har funnet rett person til jobben, men det vet jeg at de ikke har.

Hva skal jeg gjøre nå?! Jeg trodde man kunne takke nei 2-3 ganger til aetat, jeg. Og så har jeg så forferdelig lyst på jobb i det firmaet med praksisplassen. De har dessverre ikke økonomi ennå til å ansette meg på egenhånd (har forhørt meg om det), men må ha en person på praksisplass i en overgangsperiode.

Har det skikkelig kjipt nå, hadde ikke trodd det skulle bli slik å få tilbud om jobb...

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

17

• tiliti

2

• fyrlykt

2

• ikke fast nick

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Det er jo ikke rettferdig ovenfor ny sjef heller det der. Snakk med dem! Kanskje dere kan bli enige om en prøveperiode, og så være enige om at du ikke er den de trenger.

Skrevet

Det er jo ikke rettferdig ovenfor ny sjef heller det der. Snakk med dem! Kanskje dere kan bli enige om en prøveperiode, og så være enige om at du ikke er den de trenger.

Tusen takk for svar!

Jeg tror jeg skal ringe aetat i morgen og spørre hvordan de stiller seg dersom jeg ringer den nye jobben og sier det som det er, at jeg egentlig ikke ønsker jobben, men at jeg måtte søke og takke ja.

aetat har et stort maktmiddel mot meg, og det er at de enkelt kan ta fra meg dagpengene. Det er det jeg er redd for.

Jeg får nok ikke praksisplassen uansett, men det får heller være i denne omgang. De er interessert i å evt. ansette meg på egenhånd senere, når de har økonomi til det.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg tror jeg skal ringe aetat i morgen og spørre hvordan de stiller seg dersom jeg ringer den nye jobben og sier det som det er, at jeg egentlig ikke ønsker jobben, men at jeg måtte søke og takke ja.

aetat har et stort maktmiddel mot meg, og det er at de enkelt kan ta fra meg dagpengene. Det er det jeg er redd for.

Jeg får nok ikke praksisplassen uansett, men det får heller være i denne omgang. De er interessert i å evt. ansette meg på egenhånd senere, når de har økonomi til det.

Om du mister dagpengene for å si ttil en jobb -så får du gå til sosialkontoret i kommunen din, avisene eller politikerne.

Skrevet

Kanskje en fastlege eller annen behandler kan hjelpe deg med en uttalelse som støtter din sak?

Skrevet

Dette er jo aetat i et nøtteskall. Følger en mal og kan ikke ta vurderinger 'utenom løypa' hvis det passer bedre for en bruker.

Skrevet

Om du mister dagpengene for å si ttil en jobb -så får du gå til sosialkontoret i kommunen din, avisene eller politikerne.

Men de har fulgt reglene, fast jobb går foran tiltak, uansett. De tar overhodet ikke hensyn til min forhistorie i arbeidslivet og de tingene jeg har slitt med som gjør at jeg ikke passer til den jobben de har tvunget meg til å både søke på og takke ja til.

Har 1 måneds oppsigelse i prøvetida som er på 6 mndr. Jeg kommer sannsynligvis til å si opp med en gang hvis jeg ikke får til en annen vri.

Skrevet

Dette er jo aetat i et nøtteskall. Følger en mal og kan ikke ta vurderinger 'utenom løypa' hvis det passer bedre for en bruker.

Takk, det er akkurat sånn det er ja. En gjeng med duster totalt uten empati og forståelse for mennesket, kun opptatt av sin statistikk for å få folk vekk fra dagpenger koste hva det koste vil, om det så koster både helsa, ekteskapet og familielivet til den det gjelder.

Fy faen så sint jeg er.

Her kunne jeg fått drømmejobben, som dessverre starter med en praksisplass. I steden tvinger de meg over i denne faste fulle stillingen som jeg ikke klarer å ta.

De som jobber i aetat har ingen erfaring med hvordan arbeidslivet kan være, de har aldri f.eks. opplevd å bli utbrent, bli utnyttet osv., de har ingen forståelse for noe som helst.

Skrevet

Kanskje en fastlege eller annen behandler kan hjelpe deg med en uttalelse som støtter din sak?

Ja, jeg vet bare ikke om jeg makter å ta en runde til med forklaringer til en lege.

Den legen som hjalp meg til å få komme på dagpenger, er en tidligere bedriftslege på en tidligere arbeidsplass. Jeg kan ikke bruke ham nå og jeg orker ikke ta alt på nytt med fastlegen min.

Jeg satser på å jobbe i noen uker så sier jeg opp når jeg finner hva som helst annet.

Men aetat kunne ha gitt meg drømmejobben her (den praksisplassen), istedenfor presser de meg inn i noe jeg ikke vil og ingen er tjent med denne løsningen overhodet.

Er helt totalt oppgitt. Griner og klarer ikke gjøre noe fornuftig.

Skrevet

Ja, jeg vet bare ikke om jeg makter å ta en runde til med forklaringer til en lege.

Den legen som hjalp meg til å få komme på dagpenger, er en tidligere bedriftslege på en tidligere arbeidsplass. Jeg kan ikke bruke ham nå og jeg orker ikke ta alt på nytt med fastlegen min.

Jeg satser på å jobbe i noen uker så sier jeg opp når jeg finner hva som helst annet.

Men aetat kunne ha gitt meg drømmejobben her (den praksisplassen), istedenfor presser de meg inn i noe jeg ikke vil og ingen er tjent med denne løsningen overhodet.

Er helt totalt oppgitt. Griner og klarer ikke gjøre noe fornuftig.

Jeg ville ringt den samme legen og forklart situasjonen. Å skrive et lite brev tar ikke så fryktelig lang tid.

Forklar at det vil være vanskelig for en annen lege å sette seg inn i situasjonen så raskt.

ELlers kan du jo forsøke å spørre aetat hvor du kan klage på denne avgjørelsen .. men slikt tar tid.

Helst skal du jo ta alle ideene og gjøre alt på en gang :)

Skrevet

Men de har fulgt reglene, fast jobb går foran tiltak, uansett. De tar overhodet ikke hensyn til min forhistorie i arbeidslivet og de tingene jeg har slitt med som gjør at jeg ikke passer til den jobben de har tvunget meg til å både søke på og takke ja til.

Har 1 måneds oppsigelse i prøvetida som er på 6 mndr. Jeg kommer sannsynligvis til å si opp med en gang hvis jeg ikke får til en annen vri.

Men går du ikke på attføring da? - da må de jo ta hensyn til at du ikke klarer det du ble syk av tidligere -du skal jo omskoleres eller finne noe helt annet!?

Skrevet

Men går du ikke på attføring da? - da må de jo ta hensyn til at du ikke klarer det du ble syk av tidligere -du skal jo omskoleres eller finne noe helt annet!?

Nei, jeg går på dagpenger. Det var altså bedriftslegen i min forrige jobb som gav meg en legeattest på at jeg måtte si opp der pga. helsemessige årsaker og i brevet ba ham om at jeg fikk dagpenger fra dag 1 pga. dette og ikke måtte vente i 8 uker, slik man vanligvis må når man selv sier opp.

Bedriftslegen har mange notater om meg og det jeg har vært igjennom, men jeg føler at jeg ikke kan be ham om hjelp en gang til. Det er 1 år siden jeg var hos ham nå. Har gått på dagpenger i 1 år nå og har endelig funnet noe som passer, men nå vil ikke aetat hjelpe meg.

Skrevet

Jeg ville ringt den samme legen og forklart situasjonen. Å skrive et lite brev tar ikke så fryktelig lang tid.

Forklar at det vil være vanskelig for en annen lege å sette seg inn i situasjonen så raskt.

ELlers kan du jo forsøke å spørre aetat hvor du kan klage på denne avgjørelsen .. men slikt tar tid.

Helst skal du jo ta alle ideene og gjøre alt på en gang :)

Jeg har veldig lyst til å ringe arbeidsgiveren hvor jeg nå har fått jobb og fortelle hele sannheten så han skjønner at jeg umulig er rette person for jobben. Jeg vil fortelle at jeg både ble bedt om å søke og tvunget til å takke ja, hvis ikke tar de dagpengene fra meg.

Tvang fungerer dårlig på meg, det skal de faen meg få merke.

Skrevet

Aetat nekter deg vel strengt tatt ikke å ta "drømmejobben"?

Det de sier er at hvis du takker nei til jobben de tilbyr deg vil du miste retten til dagpenger. Og dette er jo både rett og riktig! Aetat har gjort jobben sin og skaffet deg lønnet arbeid.

Om du av en eller annen grunn heller vil gjøre noe annet og mer spennende så står du jo helt fritt til å gjøre dette - akkurat som alle oss andre. Men du kan vel ikke forvente at Aetat skal sponse deg i ventetiden??

At Aetat "ikke tar hensyn til deg" osv osv...Vel-vel, hvis Aetat skulle tatt slike hensyn til alle som helst ikke vil ha akkurat den jobben de blir tilbudt, men heller fortsatt få dagpenger helt til "drømmejobben" dukker opp, hadde vel hele systemet kolapset!

Kom deg ut i jobb! Det skal ikke være slik at man skal kunne velge å sitte hjemme å vente på drømmejobber og motta penger fra det offentlige!

At du ikke fikser akkurat den jobben du er tilbudt vet du jo strengt tatt ikke før du har prøvd! Å "true" med sykemelding før du i hele tatt starter i jobben sier mye om din arbeidsmoral syns jeg.

Skrevet

Det de sier er at hvis du takker nei til jobben de tilbyr deg vil du miste retten til dagpenger. Og dette er jo både rett og riktig! Aetat har gjort jobben sin og skaffet deg lønnet arbeid.

Om du av en eller annen grunn heller vil gjøre noe annet og mer spennende så står du jo helt fritt til å gjøre dette - akkurat som alle oss andre. Men du kan vel ikke forvente at Aetat skal sponse deg i ventetiden??

At Aetat "ikke tar hensyn til deg" osv osv...Vel-vel, hvis Aetat skulle tatt slike hensyn til alle som helst ikke vil ha akkurat den jobben de blir tilbudt, men heller fortsatt få dagpenger helt til "drømmejobben" dukker opp, hadde vel hele systemet kolapset!

Kom deg ut i jobb! Det skal ikke være slik at man skal kunne velge å sitte hjemme å vente på drømmejobber og motta penger fra det offentlige!

At du ikke fikser akkurat den jobben du er tilbudt vet du jo strengt tatt ikke før du har prøvd! Å "true" med sykemelding før du i hele tatt starter i jobben sier mye om din arbeidsmoral syns jeg.

Du høres ut som en av dem.

Du aner ingenting om hva jeg har opplevd eller vært igjennom, ingenting om min arbeidsmoral siden jeg var 16 år og fram til i dag eller noe annet.

Skrevet

Nei, jeg går på dagpenger. Det var altså bedriftslegen i min forrige jobb som gav meg en legeattest på at jeg måtte si opp der pga. helsemessige årsaker og i brevet ba ham om at jeg fikk dagpenger fra dag 1 pga. dette og ikke måtte vente i 8 uker, slik man vanligvis må når man selv sier opp.

Bedriftslegen har mange notater om meg og det jeg har vært igjennom, men jeg føler at jeg ikke kan be ham om hjelp en gang til. Det er 1 år siden jeg var hos ham nå. Har gått på dagpenger i 1 år nå og har endelig funnet noe som passer, men nå vil ikke aetat hjelpe meg.

Det som legen skulle gjort var å gi deg sykemelding, om det var jobben som gjorde deg syk. Etter en tid skal da arbeidsgiver og trygdekontor sammen se om de kan gi deg annen jobb som du vil klare, ellers må de til slutt si deg opp og du skal over på attføring - sikkert etter et år (kjenner ikke reglene). Attføring skal så følges opp av aetat som skal finne en jobb du kan klare - men du skal være aktiv selv også - og DA hadde en praksisplass vært noe du hadde hatt lov til å prøve deg i.

Skrevet

Det som legen skulle gjort var å gi deg sykemelding, om det var jobben som gjorde deg syk. Etter en tid skal da arbeidsgiver og trygdekontor sammen se om de kan gi deg annen jobb som du vil klare, ellers må de til slutt si deg opp og du skal over på attføring - sikkert etter et år (kjenner ikke reglene). Attføring skal så følges opp av aetat som skal finne en jobb du kan klare - men du skal være aktiv selv også - og DA hadde en praksisplass vært noe du hadde hatt lov til å prøve deg i.

Ja, men det hjelper meg svært lite i dag det som skulle vært gjort den gangen, dessverre.

Skrevet

Du høres ut som en av dem.

Du aner ingenting om hva jeg har opplevd eller vært igjennom, ingenting om min arbeidsmoral siden jeg var 16 år og fram til i dag eller noe annet.

For det første: Jeg er ikke "en av dem", men har jobbet tett med Aetat i perioder da jeg selv er arbeidsgiver. Jeg vet derfor at det er dyktige folk som jobber i etaten, og som forvalter lover og regler nedfelt av storting og regjering.

De fleste mennesker har gjort seg sine erfaringer i arbeidslivet og livet generelt - både på godt og vondt. Så lenge det ikke ligger direkte medisinske årsaker til grunn så kan man vel strengt tatt ikke forlange at Aetat skal ta hensyn til alt hva den enkelte arbeidssøker har av "drømmer og ønsker". Hovedprinsippet er å skaffe arbeid til den ledige!

I ditt tilfelle har altså Aetat oppfylt dette!

Slutt å syt å kom deg ut i jobb!

Skrevet

Ja, men det hjelper meg svært lite i dag det som skulle vært gjort den gangen, dessverre.

sant nok.

Min søster ble nektet å ta en jobb som Aetat syns hadde for liten "brøk" - - hun tok den likevel og har jobbet der nå i mange mange år - tjener bra og stortrives. Noen ganger bør man følge hjertet :)

Skrevet

Skriver under på denne.. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...