kvasimodo Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hei! Jeg har for en tid siden kjøpt meg en pulsklokke, for bla å øke gleden og motivasjonen for trening. Jeg er 30 år, 62 kg, 173cm og relativt god form. Har alltid vært veldig lettrent og lett i kroppen. Liker å gå på fjellet sommer og vinter, av og til langrenn. Prøver å trene kondisjon min 1 gang i uka, og har i tillegg et fysisk arbeide. Det er pulsen jeg undrer meg litt på. Det er ingen problem for meg å presse makspulsen opp i 210, og eksempelvis har jeg hatt en økt med 196 i snittspuls over 45 min joggetur. Det innebærer selvsagt at jeg må presse på, men det går helt fint sånn kroppsmessig (melkesyre etc). I følge denne skalaen man går ut fra, skal jo makspulsen være i nærheten av 220 minus egen alder, pluss minus individuelle forskjeller selvsagt. Legger jeg meg på en puls rundt 190, er jeg fortsatt i det såkalte snakke-tempoet. - Er det egentlig bra for hjertet å trene med så høy puls? - Er hjertet mitt lite siden det må pumpe så raskt? - Kan jeg få ned makspulsen ved å øke slagvolumet på hjertet, og hvordan trener man i så fall på dette? - Hvis dette er usunt, hva gjør jeg i en evt konkurranse? Da må man jo presse på.. Jeg vil jo ikke ha utbytte av treningen i det hele tatt om jeg legger meg på 75 prosent av min maks (157,5)(Det vil i så fall medføre at jeg må vekselvis gå/jogge lett) Klokka er helt i orden, og har for ordens skyld trent med min brors for å bekrefte dette. Min morgenpuls er ca 50. Med hilsen HD 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 -Kvasimodo. Pulsklokke kan være et morsomt og nyttig verktøy når du trener. Men som du selv er inne på, noen basis kunnskaper er viktig å vite om. Det er svært så store individuelle forskjeller på både hvile-puls og max-puls selv hos de som er topptrent i utholdenhets idretter. Jeg har hatt utøver med maxpuls på ca. 180 , mann og norgesmester,mens andre på samme nivå har ca. 210-220. Fra naturens side har den første rett og slett blitt utstyrt med et hjerte med stort slagvolum som kompenserer for lavere arbeidspuls. Det er egentlig litt forenklet 3 hovedprinsipper i utholdenhetstrening. 1. Rolig såkaldt langkjøring. Enten du løper, sykler eller går på ski er poenget at du skal holde på en stund, kanskje en time eller 2 på lavt pulsnivå, ca. 65-70% av din max. puls. Ikke gå over det uansett bakker eller andre hindringer. Dette er basis i treningen din. 2.Etter oppvarming 10-15 minutter løpe 10-20 minutter med puls 75-80% av max. for deretter løpe nye 10- 15 minutter i joggefart. 3.Uansett sett om man er godt eller bare "passelig trent" kan man gjerne ha en dag i uken med trening etter intervallprinsippet. Først 10-15 min. oppvarming. Så fart 3-4 minutter akkurat på grensen til at du blir stiv i beina. Deretter ett par minutter gange før du setter i gang igjen. 3 slike omganger før du jogger ned igjen. I dette kan pulsklokken være grei. Du registrerer pulsen slik at belastningen blir slik du ønsker. Etterhvert vil du erfare at du kjenner på kroppen hvordan belastningen egentlig er uten å se på klokka. Dvs. du behøver ikke bruke den bestandig. Bruk den da som "ett kontroll-verktøy". Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.