Gå til innhold

Hjemmelaget pizza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk plutselig utrolig lyst på det, men jeg har ikke snekra det sammen på mange år.

Noen som kan gi meg et eksempel på en god pizzadeig-oppskrift?

Fyllet skal jeg klare sjøl (hvis ikke noen har noen geniale råd). Men jeg tenkte på f.eks. skinke. Hvordan skinker brukes? Holder det med vanlig kokt skinke, eller bør jeg gå for mer avansert skinke?

Hva med parmaskinke. Jukset litt og søkte her, og la merke til at mange foreslo det. Men jeg er ikke på noen måte ekspert på gris, og vet ikke hvor man får kjøpt det? Selges det i vanlige butikker eller må jeg ta turen til Italia?

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

53

• ShitDiddelyDo

44

• annegunn

30

• Osiris

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Minas Tirith
Skrevet

Jeg bruker alltid å slumpe, så jeg har ikke noen mål her, men jeg bruker følgende ingredienser i pizzadeig:

Hvetemel

Vann

Hvitløkpulver

Piffi

Oregano/pizzakrydder

Jeg synes det er best med tynn pizzabunn, og da trengs egentlig ikke så mye mel.

Så mikser jeg oppi vann helt til deigen er sånn at den _akkurat_ ikke setter seg fast i bollekanten.

Jeg lar den heve minst en halv times tid før jeg kjevler den.

Nam, nå fikk jeg også lyst på hjemmelaget pizza.

Skrevet

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2124606

Dette er den ultimate pizzaoppskrifta, SDD! En bit, og du er hekta. Jeg lover! :)

Den leste jeg før jeg postet innlegget, og vurderte å få for den hvis jeg ikke fikk noen lure svar. Så jeg tror jeg går for den!

Men: Urutinert som jeg er utover vanlig ost og vanlig skinke: Får man kjøpt mozzarellaost i vanlige butikker, og hva med skinke?

Dessuten: Hva er den pastasausen du snakker om, og hva kan jeg eventuelt blande i den? Ser naboen din bruker hvitløk, noe mer?

Skrevet

1/2 pose tørrgjær

1/2 ts salt

1/4 dl matolje

3,5 dl lunkent vann

hvetemel til passe deig

Bland alt og la den stå et kvarters tid mens du mikser og skjærer opp fyllet. Blir en ganske tynn bunn, vil du ha en tykk bunn må du ha i mer vann og mel.

Skrevet

Hvis du ender opp med kjøttdeigfyll anbefaler jeg å ikke steke fyllet på forhånd!

Bland tomatpure, hakka tomat, hvitløk, olivenolje, oregano og basilikum. Smør dette utover pizzabunnen.

Ha over rå kjøttdeig, rå løkringer og rikelig med mozarellaost.

Kan love deg at pizzaen blir god!!

Skrevet

Hvis du ender opp med kjøttdeigfyll anbefaler jeg å ikke steke fyllet på forhånd!

Bland tomatpure, hakka tomat, hvitløk, olivenolje, oregano og basilikum. Smør dette utover pizzabunnen.

Ha over rå kjøttdeig, rå løkringer og rikelig med mozarellaost.

Kan love deg at pizzaen blir god!!

Aner ikke hvorfor overskriften ble "pizzarikel", men jeg mistenker lillebolla (15 mnd) for å ha hatt en finger med i spillet (bokstavelig talt) ;-)

Skrevet

Den leste jeg før jeg postet innlegget, og vurderte å få for den hvis jeg ikke fikk noen lure svar. Så jeg tror jeg går for den!

Men: Urutinert som jeg er utover vanlig ost og vanlig skinke: Får man kjøpt mozzarellaost i vanlige butikker, og hva med skinke?

Dessuten: Hva er den pastasausen du snakker om, og hva kan jeg eventuelt blande i den? Ser naboen din bruker hvitløk, noe mer?

Mozarella får du i vanlige butikker, ja. Jeg pleier å bruke ferdighøvla pizzaost, en pakke mozarella og en pakke "vanlig" pizzaost (norvegia-jarlsberg-blanding el.l.) Blander du i litt revet cheddar, er det også kjempegodt. :)

Hvis du bruker kokt skinke, legger du den oppå osten før steiking. Med parmaskinke, pleier jeg å legge den oppå den glovarme osten når jeg tar ut pizzaen av ovnen. Parmaskinke får du også i litt bra "vanlige" butikker. Legger du turen til f.eks Ultra, får du den nyoppskåret og digg. - og ofte på tilbud :)

Andre varianter som er digg på pizzaen er litt blåmuggost og chorizo, peperoni eller chorizo og tynne skiver svarte oliven. Yømmi...

Spør annegunn dersom du vil ha flere tips, hun er en jævel på pizza. :)

Skrevet

Glemte helt sausen. ;)

Jeg bruker vanligvis Dolmio sausen rett fra glasset. Naboen koker den ofte litt med ekstra urter (usikker på hva han egentlig bruker...) og et par hele fedd hvitløk oppi (som han fisker ut før han legger på sausen). Det gir en ekstra piff, men Dolmio sausen er faktisk veldig god i seg sjøl. :)

Skrevet

...flyfly sin.

Den ser enkel ut også.

Takk for tips! :)

Skrevet

...flyfly sin.

Den ser enkel ut også.

Og fyllet?

Skrevet

Og fyllet?

Ja, tenkte flyfly sin der også. Må finne en sånn pastasausdingst.

Men... da trenger jeg ikke tomatpurre og kjøttdeig og det mer tradisjonelle?

Bare sausen og skinke og champignoner og det jeg selv trives med på toppen?

Skrevet

...flyfly sin.

Den ser enkel ut også.

Rapport ønskes! :)

Og dersom du skulle trenge krisehjælp underveis, får du det på hotline flyflyspizzanødhjæ[email protected]

;)

Skrevet

Rapport ønskes! :)

Og dersom du skulle trenge krisehjælp underveis, får du det på hotline flyflyspizzanødhjæ[email protected]

;)

Takker og bukker. :)

Skrevet

Tomatsausen finnes på glass sammen med pasta og sånt.

Du trenger sausen og osten oppå der igjen, og så legger du fyllet oppå osten.

Men prøv blåost....

Skrevet

Tomatsausen finnes på glass sammen med pasta og sånt.

Du trenger sausen og osten oppå der igjen, og så legger du fyllet oppå osten.

Men prøv blåost....

Hva er blåost?

Skrevet

Prinsippet er at man tager hva man haver ;)

Men legg vekk kjøttdeigen og alt stæsjet. Det enkle er ofte det beste. ;)

Dersom du liker ruccola, er det veldig godt sammen med parmaskinka. Legg den oppå etter steiking. Og skvett bittelitt olivenolje over (evt fin-finhakk et par fedd med hvitløk som du blander med olje og drypper over, DET er snadder!) og Maldonsalt som du knuser/drysser over helt tilslutt.

*vann i munnen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...