Gå til innhold

Religiøse friskoler, bekymret for barna?

Anbefalte innlegg

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Redd Barna er noget gretne på visse friskoler som ikke vil samarbeide eller gi innsyn i undervisningen.

Avhoppere forteller om traumatiske opplevelser med tungetale, hjernevask og djevelutdriving på småbanrn.

Småbarn og unge er et lett bytte, og mange vil inn på skolene for å påvirke dem. Å stenge dem inne på en skole gjør det vanskelig å slippe unna.

Tankefriheten og trosfriheten står i fare, mener Redd Barna.

Hvis vi tenker på hva en gruppe voksne med samme tro, samme mål i livet og ubegrenset makt over barna kan finne på å gjøre. Når vi tenker på at slike miljøer tiltrekker seg visse typer mennesker, bør vi ikke være så naive og tro at de voksne oppfører seg seriøst.

Bekymret, eller likeglad?

Det kan da ikke skade med litt religiøs moral? Eller...

Hvordan skal de forklare for en liten tass at Jesus ble spikret opp på et kors?

At han sto opp fra de døde?

At jorda ble skapt av en gud og ikke av naturen? Skapelsen kan ikke underbygges av virkelige bevis slik som darwinismen.

At himmelen består av 5 søyler vi ikke kan se (eller noe sånt) og selv voksne ikke forstår?

At de av en eller annen grunn skal reise langt bort og gå 7 ganger rundt en sort stein (eller noe sånt) og kaste småstein på en stor stein som er djevelen?

Når de blir voksne, får utdannelse og sannheten mkanskje går oopp for dem, hva da? Eller skal de ikke ha utdannelse? Mange får ikke det, da de skal forbli i troen og uvitenheten. De blir snytt for sannheten, og mange lever hele livet i uvirkelighet.

Jeg syns det til og med er betenkelig med tannfeer og julenisser og troll, da kan du tenke deg hva jeg mener om religiøse friskoler.

Skrevet

Jeg synes det er betenkelig med religiøse friskoler - nettopp fordi barna kan bli bortimot (eller fullstendig) hjernevasket.

Personlig har jeg en kristen tro, og jeg formidler også det til barna mine. Men det kunne aldri falle meg inn å nekte dem å lete etter svar andre steder.

Tro er tro, og ikke vitenskap. Jeg tror definitivt at det finnes mye mer mellom himmel og jord enn det vi kan vitenskapelig bevise. Men andre må gjerne tro noe annet.

Så langt har ikke mine barn stilt spørsmål ved noe rundt troen. De godtar at Gud ikke er et menneske, men noe som er rundt oss hele tiden og passer på oss.

For et års tid siden spurte storesøster om hvor menneskene kom fra. Jeg vurderte hvilken retning jeg skulle forklare i fra, og fant at Adam og Eva var lettest, og hun godtok det uten flere spørsmål.

Jeg regner med, og håper, hun kommer med mer inngående spørsmål senere. Det er spennende å diskutere og filosofere over både dette og mye annet.

Men å til dels nekte barna å søke informasjon andre steder enn det som av skolen blir betegnet som "det rette" - det er altså så feil som det kan få blitt.

Og, som du skriver, hva skjer når de vokser til og søker seg utdannelse videre... Det må jo bli litt av et sjokk.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Jeg synes det er betenkelig med religiøse friskoler - nettopp fordi barna kan bli bortimot (eller fullstendig) hjernevasket.

Personlig har jeg en kristen tro, og jeg formidler også det til barna mine. Men det kunne aldri falle meg inn å nekte dem å lete etter svar andre steder.

Tro er tro, og ikke vitenskap. Jeg tror definitivt at det finnes mye mer mellom himmel og jord enn det vi kan vitenskapelig bevise. Men andre må gjerne tro noe annet.

Så langt har ikke mine barn stilt spørsmål ved noe rundt troen. De godtar at Gud ikke er et menneske, men noe som er rundt oss hele tiden og passer på oss.

For et års tid siden spurte storesøster om hvor menneskene kom fra. Jeg vurderte hvilken retning jeg skulle forklare i fra, og fant at Adam og Eva var lettest, og hun godtok det uten flere spørsmål.

Jeg regner med, og håper, hun kommer med mer inngående spørsmål senere. Det er spennende å diskutere og filosofere over både dette og mye annet.

Men å til dels nekte barna å søke informasjon andre steder enn det som av skolen blir betegnet som "det rette" - det er altså så feil som det kan få blitt.

Og, som du skriver, hva skjer når de vokser til og søker seg utdannelse videre... Det må jo bli litt av et sjokk.

En bekjent dro myten med julenissen litt for langt og litt for omfattende, og da fikk hun så hatten passet av unga senere.

Uteblitte julegaver skal man ikke spøke med.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

"Og, som du skriver, hva skjer når de vokser til og søker seg utdannelse videre... Det må jo bli litt av et sjokk."

Min bestemor fortalte om et "gudsord fra landet" som fikk sjokk på bryllupsnatta. Hun fikk sjokk, ingen hadde fortalt henne noen ting.

Mange blir forvirret når de lærer at barnelærdommen er helt feil. Ikke alle tåler det, og omgivelsene tåler det enda mindre.

Skrevet

Jeg liker ikke religiøse privatskoler. Egentlig syns jeg ikke religion hører hjemme i skolen i det hele tatt, annet enn som en generell kunnskap om alle religioner.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Jeg liker ikke religiøse privatskoler. Egentlig syns jeg ikke religion hører hjemme i skolen i det hele tatt, annet enn som en generell kunnskap om alle religioner.

Jeg liker dem heller ikke.

De fleste innrømmer at de framstiller f eks darwinisme som en teori, en slags overtro, mens de framstiller skapelsen som sannhet.

De framstiller bevisene for livets utvikling som en fremmed og usann "religion" som uvitende vitenskapsmenn tror på, akkurat som de er en primitiv stamme med skrullete trollmenn som ikke forstår at guden har skapt alt.

Svært betenkelig å forvrenge slike viktige fakta.

Skrevet

En bekjent dro myten med julenissen litt for langt og litt for omfattende, og da fikk hun så hatten passet av unga senere.

Uteblitte julegaver skal man ikke spøke med.

var det hun som sa at gutten ikkke hadde vært snill -og dermed fikk han ikke gave av nissen? *fælt*

Gjest schnachtswürde
Skrevet

var det hun som sa at gutten ikkke hadde vært snill -og dermed fikk han ikke gave av nissen? *fælt*

Yes.

Men moralen er at det beste er sannheten. Man kan bli avslørt, og da blir det ikke lett å bli trodd senere.

Jeg har alltid lært barn skepsis, og at alle voksne ikke snakker sant alltid.

Men... hvem har ikke sagt til barn: "Det er ikke mer godteri/is igjen!" eller "Jeg har ikke penger til å kjøpe is!"

Hvem vil avsløre for barn at nissen som kommer bare er naboen i forkledning?

Skrevet

Yes.

Men moralen er at det beste er sannheten. Man kan bli avslørt, og da blir det ikke lett å bli trodd senere.

Jeg har alltid lært barn skepsis, og at alle voksne ikke snakker sant alltid.

Men... hvem har ikke sagt til barn: "Det er ikke mer godteri/is igjen!" eller "Jeg har ikke penger til å kjøpe is!"

Hvem vil avsløre for barn at nissen som kommer bare er naboen i forkledning?

UTSAGNET: "Jeg har ikke penger til å kjøpe is!"

er ikke løgn. det betyr at man ikke akter å kjøpe is for egne penger.. som skal gå til EU-kotroller - kloakkavgift eller en favn med ved.

jeg syns man skal lures med nisser og troll og haugtusser og dodrauger jeg .)

Gjest schnachtswürde
Skrevet

UTSAGNET: "Jeg har ikke penger til å kjøpe is!"

er ikke løgn. det betyr at man ikke akter å kjøpe is for egne penger.. som skal gå til EU-kotroller - kloakkavgift eller en favn med ved.

jeg syns man skal lures med nisser og troll og haugtusser og dodrauger jeg .)

Er det lurt å skremme med dodrauger?

Å fortelle at det faktisk er mus i utedoen var ikke så lurt. Ingen ville by fram rompa si til bitt.

Skrevet

Er det lurt å skremme med dodrauger?

Å fortelle at det faktisk er mus i utedoen var ikke så lurt. Ingen ville by fram rompa si til bitt.

Det er sånne grøssdeilige minner .)

Hos farmora mi bodde nisseni kjelleren. (så slapp de være redd for trappa og meg)

Even Beinlaus bodde i gangen og åpnet dørene.....UÆÆÆÆÆ!

Skrevet

Problemet er at man drar alle friskoler under samme kam. Alle religiøse friskoler er farlige.

Jeg er ikke kristen, det er heller ikke min samboer, min eksmann eller hans kone.

Begge våre barn går på religiøse friskoler. På skoler med veldig høyt under taket. Skoler som følger mønsterplanen, inkludert KRL og darwinismen. Skoler med høyt utdannede lærere. Skoler hvor 25 % av elevene tilhører menigheten (adventister). Resten er noen få fra andre kristne miljøer. De fleste elevene er fra vanlige ukristelige hjem som enten bor veldig nært skolen, som har barn som måtte bytte skole grunnet mobbeproblematikk (min sønn) eller har barna der fordi skolen har rykte på seg at barna får bedre karakterer fordi det er skoler hvor det er færre elever pr lærer og de har ressurser til å ta seg av alle.

Jeg vet også at det finnes katolske skoler hvor barna får en flott utdannelse og et fint miljø (eks oslo katedralskole som er så populær).

Men, selvfølgelig finnes det farlige friskoler. Skoler hvor ingen andre enn menighetenes barn slipper inn, hvor det tales i tunger og hvor andre meninger ikke er tillatt. Det er de skolene man bør konsentrere seg om, ikke kalle alle kristne friskoler farlig, fordi noen få er det.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Det er sånne grøssdeilige minner .)

Hos farmora mi bodde nisseni kjelleren. (så slapp de være redd for trappa og meg)

Even Beinlaus bodde i gangen og åpnet dørene.....UÆÆÆÆÆ!

Søvnløse barn er ingen tjent med.

Men barn er skikkelig flinke til å hausse hverandre opp.

Mus var ingen redd for før en eldre jente plantet den fobien i de andre. Det smitter.

En voksen som er redd insekter kan plante den fobien i mange barn på kort tid.

Det er også diskutert om barn er født med skrekk for slanger. Vi har testa på flere, og de små barn jeg ahr sett er ikke redd slanger, selv ikke store levende stålormer.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Problemet er at man drar alle friskoler under samme kam. Alle religiøse friskoler er farlige.

Jeg er ikke kristen, det er heller ikke min samboer, min eksmann eller hans kone.

Begge våre barn går på religiøse friskoler. På skoler med veldig høyt under taket. Skoler som følger mønsterplanen, inkludert KRL og darwinismen. Skoler med høyt utdannede lærere. Skoler hvor 25 % av elevene tilhører menigheten (adventister). Resten er noen få fra andre kristne miljøer. De fleste elevene er fra vanlige ukristelige hjem som enten bor veldig nært skolen, som har barn som måtte bytte skole grunnet mobbeproblematikk (min sønn) eller har barna der fordi skolen har rykte på seg at barna får bedre karakterer fordi det er skoler hvor det er færre elever pr lærer og de har ressurser til å ta seg av alle.

Jeg vet også at det finnes katolske skoler hvor barna får en flott utdannelse og et fint miljø (eks oslo katedralskole som er så populær).

Men, selvfølgelig finnes det farlige friskoler. Skoler hvor ingen andre enn menighetenes barn slipper inn, hvor det tales i tunger og hvor andre meninger ikke er tillatt. Det er de skolene man bør konsentrere seg om, ikke kalle alle kristne friskoler farlig, fordi noen få er det.

Nei, det er ikke snakk om generalisering, og alle skoler kontrolleres. Det snakkes kun om skoler der kontrollører ikke får innsyn.

Med rent mel i posen er det ikke grunn til å nekte?

Det som diskuteres, er om de som nekter kontroll/ikke samarbeider eller bryter regler skal miste all støtte og stenges. Det dreier seg om noen få, og ekstreme miljøer. Det fins også tilfeller med barnemishandling, og hvor barnevernet må gripe inn.

Ingen grunn for de seriøse og gode skal føle seg truffet eller prøve å hindre at de useriøse blir stoppet.

Skrevet

Nei, det er ikke snakk om generalisering, og alle skoler kontrolleres. Det snakkes kun om skoler der kontrollører ikke får innsyn.

Med rent mel i posen er det ikke grunn til å nekte?

Det som diskuteres, er om de som nekter kontroll/ikke samarbeider eller bryter regler skal miste all støtte og stenges. Det dreier seg om noen få, og ekstreme miljøer. Det fins også tilfeller med barnemishandling, og hvor barnevernet må gripe inn.

Ingen grunn for de seriøse og gode skal føle seg truffet eller prøve å hindre at de useriøse blir stoppet.

Ja der er jeg enig. Full åpenhet og innsyn i alt. Muligheter for å komme på uanmeldte besøk.

Det burde være en selvfølge og en forutsetning for offentlig støtte.

Mitt problem er at enkelte politikere setter likhetstegn mellom alle friskoler uansett innhold og fordi noen er ekstreme vil de fjerne støtten til alle.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Ja der er jeg enig. Full åpenhet og innsyn i alt. Muligheter for å komme på uanmeldte besøk.

Det burde være en selvfølge og en forutsetning for offentlig støtte.

Mitt problem er at enkelte politikere setter likhetstegn mellom alle friskoler uansett innhold og fordi noen er ekstreme vil de fjerne støtten til alle.

Mange anser ikke religion for å være kultur eller noe det offentlige skal støtte, det er for dem en privatsak, og ikke et fag eller verdifull samfunnsnyttig kunnskap. Noen mener at folk selv får betale for slikt når de blir voksne.

Mange organisasjoner er lite fornøyd med at de ikke får støtte når å "dyrke overtro" får støtte.

Skrevet

Mange anser ikke religion for å være kultur eller noe det offentlige skal støtte, det er for dem en privatsak, og ikke et fag eller verdifull samfunnsnyttig kunnskap. Noen mener at folk selv får betale for slikt når de blir voksne.

Mange organisasjoner er lite fornøyd med at de ikke får støtte når å "dyrke overtro" får støtte.

For oss, og for veldig mange som har barna på slike skoler er ikke det religiøse ved skolene et stort poeng.

Poenget er at det er et alternativ til den offentlige skolen når denne svikter på viktige områder, som for eksempel barnas trivsel og mentale helse.

Det må finnes alternativer til den offentlige skolen, for ikke alle barn passer inn i A4 skolen.

Slik den gamle loven var, måtte alternative skoler ha et annet opplegg enten pedagogisk eller religiøst, derfor er de skolene de eneste alternativene som fins ennå.

Når man skal flytte et barn fra offentlig skole etter flere år der, er det lettere for dem å flytte til en religiøs skole som følger L97 og vanlig undervisningsopplegg enn å flytte til for eksempel Steinerskolen som har et helt annet pedagogisk opplegg, som barna ikke er vante til.

Skrevet

"Og, som du skriver, hva skjer når de vokser til og søker seg utdannelse videre... Det må jo bli litt av et sjokk."

Min bestemor fortalte om et "gudsord fra landet" som fikk sjokk på bryllupsnatta. Hun fikk sjokk, ingen hadde fortalt henne noen ting.

Mange blir forvirret når de lærer at barnelærdommen er helt feil. Ikke alle tåler det, og omgivelsene tåler det enda mindre.

Svigermor skulle føde mannen min da hun var 19 år. Moren hennes hadde sagt at rier var som litt magevondt...

Man kan si min svigermor konfronterte sin mor i etterkant!!!

Gjest schnachtswürde
Skrevet

For oss, og for veldig mange som har barna på slike skoler er ikke det religiøse ved skolene et stort poeng.

Poenget er at det er et alternativ til den offentlige skolen når denne svikter på viktige områder, som for eksempel barnas trivsel og mentale helse.

Det må finnes alternativer til den offentlige skolen, for ikke alle barn passer inn i A4 skolen.

Slik den gamle loven var, måtte alternative skoler ha et annet opplegg enten pedagogisk eller religiøst, derfor er de skolene de eneste alternativene som fins ennå.

Når man skal flytte et barn fra offentlig skole etter flere år der, er det lettere for dem å flytte til en religiøs skole som følger L97 og vanlig undervisningsopplegg enn å flytte til for eksempel Steinerskolen som har et helt annet pedagogisk opplegg, som barna ikke er vante til.

Er noe i det.

Min mening:

Religiøs skole er ikke ensbetydende med bedre resultater. Å være religiøs lærer anser jeg ikke for å være en kvalifikasjon eller egenskap. Selv om en blir religiøs, får h*n ikke nye egenskaper eller evner, snarere tvert i mot. Det er alltid en grunn til at noen er religiøse. Å "bli noe" tiltrekker alltid overrepresentasjon av et eller annet.

Hvilke iboende egenskaper som tiltrekkes av religion vet jeg ikke sikkert, men noe må det være, og jeg tror ikke kristne lærere er noen "berikelse".

Ja jeg _er_ mistenksom overfor religiøses "agenda" og tilbøyeligheter. Mange jeg har sett skulle vært hos psykolog, ikke hos en prest.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Svigermor skulle føde mannen min da hun var 19 år. Moren hennes hadde sagt at rier var som litt magevondt...

Man kan si min svigermor konfronterte sin mor i etterkant!!!

Hehe.

I kontrast til de som skremmer vettet av sine medsøstre med kunstferdig dramatiserte og groteske skrekkhistorier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...