skorpionfisken Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Er noe i det. Min mening: Religiøs skole er ikke ensbetydende med bedre resultater. Å være religiøs lærer anser jeg ikke for å være en kvalifikasjon eller egenskap. Selv om en blir religiøs, får h*n ikke nye egenskaper eller evner, snarere tvert i mot. Det er alltid en grunn til at noen er religiøse. Å "bli noe" tiltrekker alltid overrepresentasjon av et eller annet. Hvilke iboende egenskaper som tiltrekkes av religion vet jeg ikke sikkert, men noe må det være, og jeg tror ikke kristne lærere er noen "berikelse". Ja jeg _er_ mistenksom overfor religiøses "agenda" og tilbøyeligheter. Mange jeg har sett skulle vært hos psykolog, ikke hos en prest. Enig i at religiøs skole ikke er ensbetydende med at de lærer bedre bort til barna. På ingen måte. Det er gode og dårlige lærere der som andre plasser. Men mindre skoler, skoler med færre barn pr lærer, som jeg erfarer at disse skolene er, har større muligheter for å fange opp elever som sliter. Har bedre tid til hver enkelt elev, og på den måten kan de oppnå bedre resultater enn offentlige skoler. Det ligger i tilgang på ressurser pr elev, ikke i religionen. En anne sak er at oppsigelsesvernet i en privat skole ikke er så sterkt som i en offentlig skole. Så en privat skole kan lettere kvitte seg med en dårlig lærer enn det en offentlig skole kan. Foreldrene (via FAU)(som også er oss ikke-kristne foreldre) har mye større makt i en privatskole enn på en offentlig skole. Vi kan protestere og bli hørt, vi kan endre på undervisninsopplegget om vi mener det gjøres feil et sted. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Nå tror jeg ikke at det er flertallet av privatskolene som driver med djevleutdrivelse og tungetale. Det jeg er skeptisk til, er den isolasjonen fra samfunnet rundt, som mange av de religiøst fundamenterte skolene innebærer. Noen barn får problemer med å finne venner i nærmiljøet, fordi de må reise til en skole som ikke ligger i nærmiljøet, ergo enda mer isolasjon. Jeg vet at dette er en av hensiktene med endel av de religiøse skolene - hindre "verdslig" påvirkning av barna opp gjennom oppveksten så man holder dem i menigheten. Noen privatskoler syns det er så viktig at lærerne tilhører menigheten, at de lar være å ansette høyt kvalifiserte folk til fordel for dårligere kvalifiserte lærere, eller ufaglærte - som tilhører menigheten. Det går selvsagt ut over kvaliteten på skoletilbudet. Trenger vi ny-etablering religiøse privatskoler i små bygdesamfunn, som innebærer at den offentlige skolen plutselig må legges ned..? Vi har jo sett eksempler på dette. Jeg syns det er noe tull å gi statsstøtte til noe slik. 0 Siter
Gjest schnachtswürde Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Nå tror jeg ikke at det er flertallet av privatskolene som driver med djevleutdrivelse og tungetale. Det jeg er skeptisk til, er den isolasjonen fra samfunnet rundt, som mange av de religiøst fundamenterte skolene innebærer. Noen barn får problemer med å finne venner i nærmiljøet, fordi de må reise til en skole som ikke ligger i nærmiljøet, ergo enda mer isolasjon. Jeg vet at dette er en av hensiktene med endel av de religiøse skolene - hindre "verdslig" påvirkning av barna opp gjennom oppveksten så man holder dem i menigheten. Noen privatskoler syns det er så viktig at lærerne tilhører menigheten, at de lar være å ansette høyt kvalifiserte folk til fordel for dårligere kvalifiserte lærere, eller ufaglærte - som tilhører menigheten. Det går selvsagt ut over kvaliteten på skoletilbudet. Trenger vi ny-etablering religiøse privatskoler i små bygdesamfunn, som innebærer at den offentlige skolen plutselig må legges ned..? Vi har jo sett eksempler på dette. Jeg syns det er noe tull å gi statsstøtte til noe slik. Mye fornuftig her syns jeg. 0 Siter
Gjest foreldrene må bestemme Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Alle har rett til elementære menneskerettigheter som trosfrihet, ytringsfrihet og organisasjonsfrihet, også de religøse. Det sikres bl.a. gjennom private kristne skoler. Du må nok tåle at menneskerettigheter også gjelder for de man er uenige med, ellers har ikke menneskerettigheter noen mening. I følge offentlig statistikk er gjennomsnittskarakterene for elever i kristne private skoler langt bedre enn for elever i offentlig skoler. Kvaliteten i disse skolene er derfor langt bedre enn du forsøker å gi inntrykk av. Hvor barna skal gå på skole må bestemmes av foreldrene og ikke av politiske profeter. 0 Siter
Gjest schnachtswürde Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Alle har rett til elementære menneskerettigheter som trosfrihet, ytringsfrihet og organisasjonsfrihet, også de religøse. Det sikres bl.a. gjennom private kristne skoler. Du må nok tåle at menneskerettigheter også gjelder for de man er uenige med, ellers har ikke menneskerettigheter noen mening. I følge offentlig statistikk er gjennomsnittskarakterene for elever i kristne private skoler langt bedre enn for elever i offentlig skoler. Kvaliteten i disse skolene er derfor langt bedre enn du forsøker å gi inntrykk av. Hvor barna skal gå på skole må bestemmes av foreldrene og ikke av politiske profeter. Men har barna ingen rettigheter? Er barn foreldrenes leketøy, eller er de små selvstendige mennesker som har krav på repekt? Skal vi ikke ha respekt for barn? Alt for mange mangler respekt for barn og avviser deres rettigheter til en god oppvekst og frihet for tanker og utvikling. Jeg snakker om "helikopterforeldre" som svever over og styrer barnas liv ofte helt inn på arbeidsplassen og langt ut i livet. Ref: plagsomme svigermødre/ fedre. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Hehe. I kontrast til de som skremmer vettet av sine medsøstre med kunstferdig dramatiserte og groteske skrekkhistorier. Nemlig!!! 0 Siter
Gjest foreldrene må bestemme Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Men har barna ingen rettigheter? Er barn foreldrenes leketøy, eller er de små selvstendige mennesker som har krav på repekt? Skal vi ikke ha respekt for barn? Alt for mange mangler respekt for barn og avviser deres rettigheter til en god oppvekst og frihet for tanker og utvikling. Jeg snakker om "helikopterforeldre" som svever over og styrer barnas liv ofte helt inn på arbeidsplassen og langt ut i livet. Ref: plagsomme svigermødre/ fedre. "Men har barna ingen rettigheter?" Slike påstander brukes kun som politisk brekkstang av folk som ikke vil barna godt. Skiter i menneskerettighetene ! De er mer interessert i å bygge opp et sosialistisk "paradis" og rive ned familier og politiske motstandere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.