Gå til innhold

Ny orkan over New Orleans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å flytte nå etter den første orkanen. På den annen siden kan man spørre seg hvorfor i huleste folk bodde der i utgangspunktet?! Byen ligger i ei skikkelig dolp, mange meter under havflaten og er avhengig av et utall elektriske pumper og diker for ikke å bli oversvømt! Jeg hadde faen meg ikke tort å bo der...

Skrevet

"Home is where the heart is" jeg kan bo overalt i hele verden, men hjemme er et spesielt lite sted i USA. Da jeg kom dit første gangen kjente jeg at jeg var "hjemme". Jeg håper og drømmer om å flytte dit, man vil forresten gå tom for grunnvann der i løpet av 100 år eller så, men det er der jeg føler meg hjemme.

Skrevet

Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å flytte nå etter den første orkanen. På den annen siden kan man spørre seg hvorfor i huleste folk bodde der i utgangspunktet?! Byen ligger i ei skikkelig dolp, mange meter under havflaten og er avhengig av et utall elektriske pumper og diker for ikke å bli oversvømt! Jeg hadde faen meg ikke tort å bo der...

Folk bor på Grunerløkka også. Der flyter de fleste bygårdene på over 100 år gamle treflåter. Gården vi bodde i var kjempeskjev. Gulvet vårt var bygget opp ca 20 cm fra den ene enden av leiligheten til den andre. Sulle vært kondemnert hele skiten.

Folk vet ikke hva de betaler millioner for. Kult!

For meg.

Skrevet

Folk bor på Grunerløkka også. Der flyter de fleste bygårdene på over 100 år gamle treflåter. Gården vi bodde i var kjempeskjev. Gulvet vårt var bygget opp ca 20 cm fra den ene enden av leiligheten til den andre. Sulle vært kondemnert hele skiten.

For meg.

Dette visste jeg ikke.

Skrevet

Dette visste jeg ikke.

Det er det mange som ikke vet. Store deler av Løkka flyter på leire, derfor brukte de treflåter. Det forklarte hvorfor det var en nivåforskjell på 1/2 meter fra den ene enden av bygget (vårt) til den andre. Rørene fra bygget ut i gata måtte skiftes fordi de gikk i motbakke.

Lurer på om folk ville betalt 2-3 millioner for en liten enebolig som hellet så mye at du kunne se det med det blotte øye?

Hva slags holdbarhet flåtene har, er det vel ingen som vet.

På toppen av det hele har de fleste gamle gårdene en brannsikkerhet på høyde med et papirhus.

Trendy!

Skrevet

For meg.

Det er ille. Men det er likevel et stykke fra det til å bygge en hel by under havoverflaten. Nederland er et annet eksempel på slik "idioti" - og det får de svi for når sjøvannet sakte men sikkert trekker under og ødelegger jordsmonnet innenfor dikene. Det vil aldri bli hundre prosent forsvarlig å bo under vann før vi urvikler gjeller.

".........................................."

laguna1365380434
Skrevet

Det er det mange som ikke vet. Store deler av Løkka flyter på leire, derfor brukte de treflåter. Det forklarte hvorfor det var en nivåforskjell på 1/2 meter fra den ene enden av bygget (vårt) til den andre. Rørene fra bygget ut i gata måtte skiftes fordi de gikk i motbakke.

Lurer på om folk ville betalt 2-3 millioner for en liten enebolig som hellet så mye at du kunne se det med det blotte øye?

På toppen av det hele har de fleste gamle gårdene en brannsikkerhet på høyde med et papirhus.

Trendy!

Jøss, det ante ikke jeg heller..Nå har ikke jeg betalt milloner for leiligheten min da, jeg leier..(og har dermed betalt en del fordet!)..Var klar over at brannsikkerheten ikke var allverden,men vet ingen ting om byggmetoder forøvrig..

Virkelig? Du tuller ikke? Gården jeg bor i er over 100 år gammel? (og ikke så fryktelig trendy egentlig..Mere av de som er gamle men stygge fordet..;-))

Kan den rase? :-o Seriøst? Hville deler av løkka gjelder dette?

Skrevet

Jøss, det ante ikke jeg heller..Nå har ikke jeg betalt milloner for leiligheten min da, jeg leier..(og har dermed betalt en del fordet!)..Var klar over at brannsikkerheten ikke var allverden,men vet ingen ting om byggmetoder forøvrig..

Virkelig? Du tuller ikke? Gården jeg bor i er over 100 år gammel? (og ikke så fryktelig trendy egentlig..Mere av de som er gamle men stygge fordet..;-))

Jeg vet ikke om det gjelder hele Løkka. Problemet er at de synker sakte, noe ras er det ikke snakk om. Det er bare å titte på veggene når du rusler rundt på Løkka. Sprekker her om der siden ulike deler synker med ulik hastighet.

Dette dukket opp i avisene for noen år siden, da de diskuterte hva som ville skje i Oslo dersom byen fikk et jordskjelv.

Skrevet

Jeg vet ikke om det gjelder hele Løkka. Problemet er at de synker sakte, noe ras er det ikke snakk om. Det er bare å titte på veggene når du rusler rundt på Løkka. Sprekker her om der siden ulike deler synker med ulik hastighet.

Dette dukket opp i avisene for noen år siden, da de diskuterte hva som ville skje i Oslo dersom byen fikk et jordskjelv.

Det høres farlig ut å bo der! Har du link til bilde av en bygning?

laguna1365380434
Skrevet

Hm..Ja,ja,jeg får håpe det ikke kommer noe jordskjelv da, leiligheten min er skakk som fy..;-)

Men når folk tør å bo bekymringsløst i California, som alle vet faller av før eller siden, så skal vel ikke jeg frike ut for MEGET hypotetiske problemstillinger heller..

Det går nok så fint så..Jeg har nok langt mere nærliggende ting å bekymre meg for i henhold til leil..Bla at huseier fortsatt ikke har fikset badet mitt, som er fullt av fukt, og at han har lovet så i toår..Grrr!

:-)

Skrevet

Det høres farlig ut å bo der! Har du link til bilde av en bygning?

Det er adskillig farligere med alle de drita fulle og steine menneskene som driver rundt i gatene. At bygningene synker over tid er ikke farlig, men det kan bli veldig dyrt.

At bygningene brenner som papp er farlig. Du hadde ikke fått godkjent disse byggene i dag.

Skrevet

Trendy!

Alle på Løkka vet det da ;o)

Noen ganger lurer jeg på hvis det begynte å regne masse, hadde vi alle sklidd ut i elva da?

Skrevet

Hihi, det gjelder deg og meg Laguna. Det er spesielt områdene langs elva som er utsatt ;o)

laguna1365380434
Skrevet

Hihi, det gjelder deg og meg Laguna. Det er spesielt områdene langs elva som er utsatt ;o)

Jøss..Nytt for meg..Men det plager meg ikke så veldig å vite da..;-)

Skrevet

Jøss..Nytt for meg..Men det plager meg ikke så veldig å vite da..;-)

Plager ikke meg heller men det er derfor det er så mye sprekker i husene her. Det er det her jeg bor også og her er jo ganske nytt.

Skrevet

Det finnes vel intet menneskelig byggverk som kan stå imot de sterkeste naturkreftene. Egentlig fatter jeg ikke helt at de vil bygge opp igjen byen. Jeg tror jeg ville følt det som en falsk trygghet når de alt har opplevd at dikene ikke har greid å holde vannmassene unna. Sånn som det ser ut til at klimaet vårt endrer seg, er jeg redd for at vi vil oppleve stadig flere og sterkere stormer i fremtiden.

Skrevet

"Home is where the heart is" jeg kan bo overalt i hele verden, men hjemme er et spesielt lite sted i USA. Da jeg kom dit første gangen kjente jeg at jeg var "hjemme". Jeg håper og drømmer om å flytte dit, man vil forresten gå tom for grunnvann der i løpet av 100 år eller så, men det er der jeg føler meg hjemme.

Enig med deg:-) har også en plass i USA jeg føler som hjemme, men den er utsatt for jordskjelv og lignende.. uansett har jeg slekt der nede og familie som jeg er veldig nær, hadde jeg fått sjansen ville jeg flyttet på momangen!! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...