Gå til innhold

spiser man reddiker med skrellet på?

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gyda

7

• Prozak

6

• ShitDiddelyDo

4

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, det gjør man, men du kan jo godt skylle den først. Reddiker blir ekstra crispy etter å ha blitt skylt i iskaldt vann.

Skrevet

Nå måtte jeg inn i ordboka å sjekke, og man kan faktisk si "skrell" om skall.

*grøss*

Men jeg aner ikke. Jeg syns reddiker smaker forferdelig.

Skrevet

Nå måtte jeg inn i ordboka å sjekke, og man kan faktisk si "skrell" om skall.

*grøss*

Men jeg aner ikke. Jeg syns reddiker smaker forferdelig.

det heter skrell ja fortenk! :)

Skrevet

Ja, reddiker spiser man med skallet på. Men det kan være en fordel å vaske dem, da det ofte sitter litt jord igjen.

Mmmm, reddiker er godt!

Gjest blomsterløk
Skrevet

Jeg pleier ofte å skrelle de, fordi at skallet har en litt bitter smak.

Gjest fish 'n chips
Skrevet

Ja. Og det heter "skallet". :)

Det heter da "potetskrell" så hvorfor ikke reddikskrell?

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Ja.

Hva var vel reddik uten rødt skall? Det er bare kork, rett og slett.

Det er trolig bare rå potet som har gift rett under skallet (et grønt skimmer). Jo grønnere det er under skallet, jo mer gift. Giften brytes ned og forsvinner etter bare noen minutter koking.

Skrevet

"Skrell" er skallet etter at du har skrellet det av. Når det sitter på hva-det-nå-enn-er så heter det skall :-)

".........................................."

Skrevet

det heter skrell ja fortenk! :)

Det henger ikke på greip. Man skreller, og skallet som da er skrelt av er "skrell". Det er ikke skrell når det sitter på hva-det-nå-enn-er, uansett hvilken ordbok som sier at "man kan bruke ordene om hverandre". Med mindre ordet "skrelle" kommer fra "skrell" og ikke omvendt - men det skal jeg se språklig vitenskapelig dokumentasjon på før jeg godtar :-)

"............................................"

Skrevet

Fordi det heter "potetskall" også. ;)

Skrevet

Det henger ikke på greip. Man skreller, og skallet som da er skrelt av er "skrell". Det er ikke skrell når det sitter på hva-det-nå-enn-er, uansett hvilken ordbok som sier at "man kan bruke ordene om hverandre". Med mindre ordet "skrelle" kommer fra "skrell" og ikke omvendt - men det skal jeg se språklig vitenskapelig dokumentasjon på før jeg godtar :-)

ellers kunne man jo aldri sagt; "Kjell, pell pottitskrell, ******* i morra kveld!"

Skrevet

ellers kunne man jo aldri sagt; "Kjell, pell pottitskrell, ******* i morra kveld!"

Det kunne man vel? Pottitskrell er jo potetskall som er skrellet av poteten.

"..........................................."

Skrevet

Kjell-pell-pottittskrell! ;-)

Skrevet

Prozak, da. Nå er du vanskelig. Offentlig godkjente ordbøker er vitenskapelige nok.

Og i min Bokmålsordbok utarbeidet av avdeling for leksikografi ved institutt for nordistikk og litteraturvitenskap, universitetet i oslo, i samarbeid med Norsk språkråd (som nå forøvrig heter bare Språkrådet - digresjon ...), 2. utg. 1993, står det:

"skrell n1 (av II skrelle): skall på frukt og grønnsaker eples-, potets-"

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Men heter det "nøtteskrell"?

:-)

Skrevet

Se svaret mitt til Prozak litt lengre nede. Skrell er like riktig som skall. (Såh!)

;o)

Gjest schnachtswürde
Skrevet

"Skrell" er skallet etter at du har skrellet det av. Når det sitter på hva-det-nå-enn-er så heter det skall :-)

".........................................."

Man kan også si

Skrell!

Når man kommanderer noen til å skrelle to tonn med kålrabi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...