Gå til innhold

spiser man reddiker med skrellet på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se svaret mitt til Prozak litt lengre nede. Skrell er like riktig som skall. (Såh!)

;o)

Faen og! ;)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gyda

7

• Prozak

6

• ShitDiddelyDo

4

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Se svaret mitt til Prozak litt lengre nede. Skrell er like riktig som skall. (Såh!)

;o)

Triumf?

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Prozak, da. Nå er du vanskelig. Offentlig godkjente ordbøker er vitenskapelige nok.

Og i min Bokmålsordbok utarbeidet av avdeling for leksikografi ved institutt for nordistikk og litteraturvitenskap, universitetet i oslo, i samarbeid med Norsk språkråd (som nå forøvrig heter bare Språkrådet - digresjon ...), 2. utg. 1993, står det:

"skrell n1 (av II skrelle): skall på frukt og grønnsaker eples-, potets-"

Skallagrimsson, → Egil Skallagrimsson...

skalldyr, populært fellesnavn på viktige krepsdyr og muslinger...

skallkonstruksjon, selvbærende trekk- og trykkfast bygningskonstruksjon utviklet i løpet av 1900-tallet. Gjerne utført ..

skallus, Polyplacophora, klasse av primitive bløtdyr. Lever i havet og ser ut som små brød. Skallet er delt i..

Egg er ikke skalldyr, men er skilpadder?

Skrevet

Man kan også si

Skrell!

Når man kommanderer noen til å skrelle to tonn med kålrabi.

Men ikke "Se nå til helvete å skall den haugen med poteter, din kjøkkennazi!" :-)

"..........................................."

Skrevet

Prozak, da. Nå er du vanskelig. Offentlig godkjente ordbøker er vitenskapelige nok.

Og i min Bokmålsordbok utarbeidet av avdeling for leksikografi ved institutt for nordistikk og litteraturvitenskap, universitetet i oslo, i samarbeid med Norsk språkråd (som nå forøvrig heter bare Språkrådet - digresjon ...), 2. utg. 1993, står det:

"skrell n1 (av II skrelle): skall på frukt og grønnsaker eples-, potets-"

""skrell n1 (av II skrelle): skall på frukt og grønnsaker eples-, potets-"

Vanskelig eller ikke. Det henger ikke på greip, logisk sett. "Skrell" kommer fra "skrelle", som betyr at skallet skrelles av, og blir "skrell". Hvis greia aldri blir skrellet, så er det helt ulogisk å referere til skallet som "skrell". Men det er jo ikke det eneste ordet som er logisk feil - men noen er mer tullete enn andre :-)

"......................................."

Skrevet

Det henger ikke på greip. Man skreller, og skallet som da er skrelt av er "skrell". Det er ikke skrell når det sitter på hva-det-nå-enn-er, uansett hvilken ordbok som sier at "man kan bruke ordene om hverandre". Med mindre ordet "skrelle" kommer fra "skrell" og ikke omvendt - men det skal jeg se språklig vitenskapelig dokumentasjon på før jeg godtar :-)

"............................................"

Så enig, så enig!

Skrevet

det heter skrell ja fortenk! :)

Det er et forferdelig dårlig ord.

Jeg reagerte også på overskriften. "Skrellet".

Det heter skall!

Skrevet

;o)

Det er et latterlig ord uansett hvor korrekt det er.

På nivå med pøbb i stedet for pub.

Skrevet

Det heter da "potetskrell" så hvorfor ikke reddikskrell?

Det heter skall når det sitter på frukten/grønnsaken, og skrell når det er av.

Skrevet

det heter skrell ja fortenk! :)

Jammen jeg sjekka jo det i ordboka og ble ganske skuffa, for jeg har i alle år himlet litt med øynene over de som sier skrell om det som heter skall.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Det tror jeg på.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Jammen jeg sjekka jo det i ordboka og ble ganske skuffa, for jeg har i alle år himlet litt med øynene over de som sier skrell om det som heter skall.

Ja, tenk på alle som har lidd på grunn av det :)

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over, men det stemmer vel!

Skrevet

Det er et latterlig ord uansett hvor korrekt det er.

På nivå med pøbb i stedet for pub.

Joda, jeg er enig. Jeg ville aldri ha sagt noe annet enn skal selv. Men lov er lov - det var det som var mitt poeng.

Pøbb er forresten _lov_. Det var ett av de ordene som ikke gikk gjennom i sin tid.

Skrevet

""skrell n1 (av II skrelle): skall på frukt og grønnsaker eples-, potets-"

Vanskelig eller ikke. Det henger ikke på greip, logisk sett. "Skrell" kommer fra "skrelle", som betyr at skallet skrelles av, og blir "skrell". Hvis greia aldri blir skrellet, så er det helt ulogisk å referere til skallet som "skrell". Men det er jo ikke det eneste ordet som er logisk feil - men noen er mer tullete enn andre :-)

"......................................."

Jeg er enig med deg i prinsippet. Jeg ville aldri ha sagt skrell, og synes det er rart at det kan hete det på linje med skall.

Men jeg måtte jo støtte de som hevder det er lovlig ord å bruke - så lenge det _er_ det.

:o)

*Skreller en banan*

Skrevet

Joda, jeg er enig. Jeg ville aldri ha sagt noe annet enn skal selv. Men lov er lov - det var det som var mitt poeng.

Pøbb er forresten _lov_. Det var ett av de ordene som ikke gikk gjennom i sin tid.

Men har det alltid vært sånn, eller er det nytt?

Det var derfor jeg sammenlignet med ordet "pøbb". Tenkte at kanskje ordet "skrell" også er noe som har blitt vedtatt i fylla på Norsk Språkråds årlige julebord. :)

Skrevet

Men har det alltid vært sånn, eller er det nytt?

Det var derfor jeg sammenlignet med ordet "pøbb". Tenkte at kanskje ordet "skrell" også er noe som har blitt vedtatt i fylla på Norsk Språkråds årlige julebord. :)

Nei og nei. For en generaltabbe. Jeg glemte ordet IKKE. "Pøbb er ikke lov." skulle jeg skrive.

Det gikk altså ikke gjennom i departementet etter at Språkrådet hadde forslag om det.

Skrevet

Nei og nei. For en generaltabbe. Jeg glemte ordet IKKE. "Pøbb er ikke lov." skulle jeg skrive.

Det gikk altså ikke gjennom i departementet etter at Språkrådet hadde forslag om det.

Åh, det var da enda godt.

Men det var en del andre perverse ord som gikk gjennom, ikke sant?

Skrevet

Jeg er enig med deg i prinsippet. Jeg ville aldri ha sagt skrell, og synes det er rart at det kan hete det på linje med skall.

Men jeg måtte jo støtte de som hevder det er lovlig ord å bruke - så lenge det _er_ det.

:o)

*Skreller en banan*

"*Skreller en banan*"

*Skaller en appelsin*

"....................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...