Gjest no nick today Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Poster dette på samliv også: Jeg er en av flere søsken som har vokst opp med et veldig dårlig forhold til faren vår. Ikke fysisk vold, men mye sinne, uforutsigbarhet og utrykkhet. Nå diskuterer vi jula. Hvem skal "ta " pappa, og hvem skal slippe? Kan noen av søsknene kreve at noen av de andre stiller opp? Vi er på forskjellige stadier i livet, to er ugifte. En har familie og en er i ferd med å stifte familie. Jeg er eldst, har to unger, og inviterer vår mor og far til mitt hus på julemiddag annethvert år (våre foreldre er skilt) Jeg føler derfor at jeg tar min del av "ansvaret" for vår far. Har jeg da "ansvar" hvis min far går hjem alene etter julemiddagen, og at mine søsken ikke har samvittighet til å la ham være alene seint på julekvelden? De to ugifte føler at de ikke kan la ham være alene på dagen julaften og etter julemiddagen på kvelden + første dag jul. Må jeg ha dårlig samvittighet for at de har dårlig samvittighet? Skal vi stille opp for en egoistisk far som aldri stilte opp for oss i oppveksten? 0 Siter
Velouria Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Det er jo veldig vanskelig å svare på, men kanskje du skal vise deg som det gode mennesket du tross alt ble og legge tingene dø og be ham på middag. Eller vil du ha det bedre om du vet at han sitter alene på julekvelden? 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg har skjønt at samvittighet ikke er noe man velger å ha eller ikke. Enten så har du det eller så har du det ikke. I hvert fall slår det helt uventet ut for meg, jeg trodde jeg skulle ha dårlig samvittighet kun for faren min, så viser det seg at jeg kun har dårlig samvittighet når det gjelder mora mi og at jeg plutselig synes faren min er en tufs. Så gjør som du føler og la de andre ha samvittighet eller ikke. 0 Siter
Gjest no nick today Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Det er jo veldig vanskelig å svare på, men kanskje du skal vise deg som det gode mennesket du tross alt ble og legge tingene dø og be ham på middag. Eller vil du ha det bedre om du vet at han sitter alene på julekvelden? Middag inviterer jeg som sagt på annet hvert år. De årene han ikke er hos meg, har de andre vært hos ham. Det er før og etter julemiddagen jeg ikke orker å engasjere meg i, og de andre synes han bør ha noen hos seg. For min del kan han godt sitte aleine med konjakken sin hele julenatta etter å ha kommet hjem fra min julemiddag... 0 Siter
Velouria Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Middag inviterer jeg som sagt på annet hvert år. De årene han ikke er hos meg, har de andre vært hos ham. Det er før og etter julemiddagen jeg ikke orker å engasjere meg i, og de andre synes han bør ha noen hos seg. For min del kan han godt sitte aleine med konjakken sin hele julenatta etter å ha kommet hjem fra min julemiddag... OK, da kan du jo bare sende ham hjem etter middagen da 0 Siter
Kvinna Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Hehe, jeg synes _jeg_ har det vanskelig jeg, med en nesten tilsvarende far, død mamma og ingen søsken.. Men nå ser jeg jo at det faktisk er enklere ;-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Middag inviterer jeg som sagt på annet hvert år. De årene han ikke er hos meg, har de andre vært hos ham. Det er før og etter julemiddagen jeg ikke orker å engasjere meg i, og de andre synes han bør ha noen hos seg. For min del kan han godt sitte aleine med konjakken sin hele julenatta etter å ha kommet hjem fra min julemiddag... Da lar du ham sitte ) 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg har alltid ment at "så man reder, så ligger man". Det KAN være en grunn til at mange sitter alene på aldershjemmet, og det trenger ikke være sløv familie! Det er ingen selvfølge at familien skal følge opp når man blir gammel, om man har vært en drittsekk hele livet.. Om du har han annenhver julemiddag, og du føler som du gjør, så syns jeg du strekker deg langt allerede. Det får være måte på til "snillisme". La de andre søskenene finne sine egne måter å løse sine samvittighetskvaler på - ikke la dem legge den byrden på deg også! Lykke til... 0 Siter
asterix Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Ser ingen som helst grunn til at noen av dere skal ta dere av han. Om noen føler at de "må" så får det bli deres sak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.