TorneROSA1365380904 Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg klarer bare ikke å finne ut hva jeg vil bli! Syns det er forferdelig vanskelig! Jeg begynte på et studie høsten 2003, gikk 1 år, og sluttet. Fant ut at det ikke var noe for meg. Og nå har jeg kun gått en måned på et nytt studie, og er i tvil om det også er noe for meg. Bare ombestemmer meg hele tiden. Og liker ikke å gå på skole rett og slett! Vet ikke hva det er med meg, men jeg liker det ikke! Jeg trives godt i arb.livet!! Lyst å bare finne meg en jobb jeg trives med, og "slippe" å ta utdannelse. Høres kanskje rart ut, men skole er ikke min ting! Noen som kjenner seg igjen i det jeg sier her? Da vil jeg gjerne ha svar fra dere Vil vite hva folk mener om utdanning også jeg! Trenger man det i dag eller kan man klare seg ved å jobbe fulltid i en "vanlig" jobb? Lurer på hva jeg skal gjøre! Syns det er fælt å slutte på noen jeg har begynt på også. Og så er jeg så redd fra reaksjoner fra familie! For hvis jeg slutter på dette studiet har jeg liksom ingen plan B. Bare at jeg har lyst å finne meg en jobb. Noen som har noen gode råd til meg? Da hadde jeg blitt skikkelig glad! Litt tankefull og deppa for tiden! 0 Siter
favn Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Du bør kanskje prøve en mer yrkesrettet praksisvei ved en høgskole istedet for en ren teoribasert utdanning. Ta kontakt med en studieveileder. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 kanskje løsningen er å gå deltid på et studie?Så kan du jobbe ved siden av? ofte kan det være nyttig å ha med seg papirer på noen utdannelse man har gått selv om det ikke er akkurat det man vil gjøre senere. Noen fag kan jo settes sammen til en (universitets)grad også.feks cand mag Da har du papirer på at du har studert noe. nei dæ'kke lett gitt lykke til med valget:) 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Hvis alle skal ta utdanning, hvem skal da ta de jobbene som de med utdanning ikke vil ha? Hvem skal vaske for oss? Hvem skal være assistenter i barnehager og i eldreomsorgen? Hvem skal være personlige assistenter for handicappede? Hvem skal kjøre budbiler og gå med posten? Hvem skal kjøre taxi (ok, de må ta drosjelappen, men litt kursing tåles vel?) Hvem skal sitte i kassa på Ica? Hvem skal vaske og rydde etter oss på hotellene? Det trengs mange ufaglærte folk. Om ditt høyeste ønske er å jobbe, og ikke gå på skole, så prøv å skaffe deg en jobb. Senere kan du ta kurs og utvikle deg i jobben om du ønsker. Om du senere får lyst å gå videre på skole er det mulig det også. Men jobb må du ha. Får du ikke det er det bedre å gå på skole ett år til sånn at du får større sjanse for jobb senere. 0 Siter
Gjest føler det samme Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Det er nesten som jeg selv har skrevet dette innlegget. Jeg begynte også på en skole høsten 2003, og gikk et år , og sluttet fordi jeg ikke likte meg. Etter det har jeg bare jobbet, for jeg vil _ikke_ begynne på et nytt studie til jeg er 100% klar for det og innstilt på det. Jeg tror ikke skole er noe for meg heller. Har en jobb nå,men vil gjerne gjøre noe mer konstruktivt også da, enn bare å jobbe, for jeg syns at det blir kjedelig. I alle fall å jobbe på en plass man ikke har mulighet til å utvikle seg. Da føler jeg jeg står på en plass. Er på jakt etter en ny jobb, men det ser dårlig ut. Enten trengs det folk med utdannelse, eller så må man ta til takke med en drittjobb. Skole ER viktig! Prøv å gå så langt som du klarer. Ikke slutt med en gang. Det er skjelden folk kan si at de "kjempetrives" på skolen,men det er noen av slike også da. Men jeg er drittlei av folk som spør hva jeg skal gjøre, hva planen min for fremtiden er. Jeg vet det ikke selv engang. Det er ikke lett!!! 0 Siter
nick Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Prøv 5 år i kassa på Rimi, så finner du ut hva du ikke liker. Skole er bare et steg mot resten av livet ditt, mens jobb som ufaglært ER resten av livet ditt. Du kommer stort sett ikke videre. Enkelt sagt. 0 Siter
nick Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Hvis alle skal ta utdanning, hvem skal da ta de jobbene som de med utdanning ikke vil ha? Hvem skal vaske for oss? Hvem skal være assistenter i barnehager og i eldreomsorgen? Hvem skal være personlige assistenter for handicappede? Hvem skal kjøre budbiler og gå med posten? Hvem skal kjøre taxi (ok, de må ta drosjelappen, men litt kursing tåles vel?) Hvem skal sitte i kassa på Ica? Hvem skal vaske og rydde etter oss på hotellene? Det trengs mange ufaglærte folk. Om ditt høyeste ønske er å jobbe, og ikke gå på skole, så prøv å skaffe deg en jobb. Senere kan du ta kurs og utvikle deg i jobben om du ønsker. Om du senere får lyst å gå videre på skole er det mulig det også. Men jobb må du ha. Får du ikke det er det bedre å gå på skole ett år til sånn at du får større sjanse for jobb senere. Hvem som skal gjøre alle drittjobbene? De som ikke gidder å gå på skole, selvfølgelig. Og de som ikke har stort mellom øra, ofte de samme som over. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Hvis alle skal ta utdanning, hvem skal da ta de jobbene som de med utdanning ikke vil ha? Hvem skal vaske for oss? Hvem skal være assistenter i barnehager og i eldreomsorgen? Hvem skal være personlige assistenter for handicappede? Hvem skal kjøre budbiler og gå med posten? Hvem skal kjøre taxi (ok, de må ta drosjelappen, men litt kursing tåles vel?) Hvem skal sitte i kassa på Ica? Hvem skal vaske og rydde etter oss på hotellene? Det trengs mange ufaglærte folk. Om ditt høyeste ønske er å jobbe, og ikke gå på skole, så prøv å skaffe deg en jobb. Senere kan du ta kurs og utvikle deg i jobben om du ønsker. Om du senere får lyst å gå videre på skole er det mulig det også. Men jobb må du ha. Får du ikke det er det bedre å gå på skole ett år til sånn at du får større sjanse for jobb senere. Enig med deg her Skorpionfisken! Det må all slags folk til samfunnet vårt :-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Hvem som skal gjøre alle drittjobbene? De som ikke gidder å gå på skole, selvfølgelig. Og de som ikke har stort mellom øra, ofte de samme som over. Synes du er veldig hard nå. Jeg kommer nok aldri til og gå mye på skole og bli noe "glupt" pga sykdom. Og skal jeg ut i arbeid, noe jeg håper og vil med tid og stunder! Så blir det nok en enkel jobb som ikke trengs mye utdannelse. Såklart vil jeg ta litt utdannelse når jeg får kroppen min litt mer på beina. Men vil nok aldri få noen stor en. Men er jeg dum? Har jeg lite mellom ørene? Er det fordi jeg ikke gidder? Jeg vil svare NEI på dette jeg :-) Men bare så det er sagt, jeg er for utdannelse jeg! Men det er ikke alltid dumme folk som ikke får gått mange år på høyskole. 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 20. september 2005 Forfatter Skrevet 20. september 2005 Det er nesten som jeg selv har skrevet dette innlegget. Jeg begynte også på en skole høsten 2003, og gikk et år , og sluttet fordi jeg ikke likte meg. Etter det har jeg bare jobbet, for jeg vil _ikke_ begynne på et nytt studie til jeg er 100% klar for det og innstilt på det. Jeg tror ikke skole er noe for meg heller. Har en jobb nå,men vil gjerne gjøre noe mer konstruktivt også da, enn bare å jobbe, for jeg syns at det blir kjedelig. I alle fall å jobbe på en plass man ikke har mulighet til å utvikle seg. Da føler jeg jeg står på en plass. Er på jakt etter en ny jobb, men det ser dårlig ut. Enten trengs det folk med utdannelse, eller så må man ta til takke med en drittjobb. Skole ER viktig! Prøv å gå så langt som du klarer. Ikke slutt med en gang. Det er skjelden folk kan si at de "kjempetrives" på skolen,men det er noen av slike også da. Men jeg er drittlei av folk som spør hva jeg skal gjøre, hva planen min for fremtiden er. Jeg vet det ikke selv engang. Det er ikke lett!!! Ja vet at skole er viktig.. Uff, det er så sabla vanskelig da, å bestemme seg! Blir helt gal jeg. Kunne også ha tenkt meg en jobb der jeg kan utvikle meg. Vil jo ikke sitte i kassen i en matbutikk hele livet liksom. Er ikke det jeg mener. Men jeg sitter helt fast føler jeg! Godt å få svar fra deg siden du har det på samme måte! Og så må jeg jo si takk for svar til alle dere andre også! Er det flere som vil kommentere, så er det bra! Jo flere jo bedre! 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 20. september 2005 Forfatter Skrevet 20. september 2005 Synes du er veldig hard nå. Jeg kommer nok aldri til og gå mye på skole og bli noe "glupt" pga sykdom. Og skal jeg ut i arbeid, noe jeg håper og vil med tid og stunder! Så blir det nok en enkel jobb som ikke trengs mye utdannelse. Såklart vil jeg ta litt utdannelse når jeg får kroppen min litt mer på beina. Men vil nok aldri få noen stor en. Men er jeg dum? Har jeg lite mellom ørene? Er det fordi jeg ikke gidder? Jeg vil svare NEI på dette jeg :-) Men bare så det er sagt, jeg er for utdannelse jeg! Men det er ikke alltid dumme folk som ikke får gått mange år på høyskole. Støtter deg her altså! 0 Siter
nick Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Synes du er veldig hard nå. Jeg kommer nok aldri til og gå mye på skole og bli noe "glupt" pga sykdom. Og skal jeg ut i arbeid, noe jeg håper og vil med tid og stunder! Så blir det nok en enkel jobb som ikke trengs mye utdannelse. Såklart vil jeg ta litt utdannelse når jeg får kroppen min litt mer på beina. Men vil nok aldri få noen stor en. Men er jeg dum? Har jeg lite mellom ørene? Er det fordi jeg ikke gidder? Jeg vil svare NEI på dette jeg :-) Men bare så det er sagt, jeg er for utdannelse jeg! Men det er ikke alltid dumme folk som ikke får gått mange år på høyskole. Selvfølgelig finnes det unntak. Det er også mulig å gjøre karriere uten den store utdannelsen. Kjell Inge Røkke, for eksempel. Unntak, altså. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Prøv 5 år i kassa på Rimi, så finner du ut hva du ikke liker. Skole er bare et steg mot resten av livet ditt, mens jobb som ufaglært ER resten av livet ditt. Du kommer stort sett ikke videre. Enkelt sagt. Jeg har jobbet i flere år som ekstra i kassa på Rimi da ungene var små og jeg skulle spe på overgangsstønaden. Det er faktisk en av de triveligste jobbene jeg har hatt. Dårlig betaling men ok for meg den gangen som jobbet 5 timer i uka. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Hvem som skal gjøre alle drittjobbene? De som ikke gidder å gå på skole, selvfølgelig. Og de som ikke har stort mellom øra, ofte de samme som over. Hm, det er jo det jeg lært ungene mine da og de er i full gang med å studere. Selv om begge har jobba i kassa på rimi tidligere ved siden av skolen ) 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg er akkurat slik som deg, derfor hoppet jeg av universitetsstudiene og på en høgskoleutdannelse med tilsammen 1 års praksis. Jeg har ennå stunder hvor jeg har lyst til å slutte, men jeg vil samtidig ha en utfordrende jobb og en god basisutdannelse og det er det som holder meg gående i tillegg til at jeg engasjerer meg utenom studiene. 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 20. september 2005 Forfatter Skrevet 20. september 2005 Jeg har jobbet i flere år som ekstra i kassa på Rimi da ungene var små og jeg skulle spe på overgangsstønaden. Det er faktisk en av de triveligste jobbene jeg har hatt. Dårlig betaling men ok for meg den gangen som jobbet 5 timer i uka. Ja, jeg er helt med på at en sånn jobb kan være trivelig:) Men jeg tror for min del at det hadde blitt ensformig resten av livet om du skjønner. Vil heller ha mulighet til å utvikle meg i en jobb. Men å jobbe i en kasse i en periode av livet er greit, det har jeg selv gjort. I 2 år faktisk, og jeg trivdes kjempe godt:) Men i lengden blir det for ensformig. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Ja, jeg er helt med på at en sånn jobb kan være trivelig:) Men jeg tror for min del at det hadde blitt ensformig resten av livet om du skjønner. Vil heller ha mulighet til å utvikle meg i en jobb. Men å jobbe i en kasse i en periode av livet er greit, det har jeg selv gjort. I 2 år faktisk, og jeg trivdes kjempe godt:) Men i lengden blir det for ensformig. Tviler ikke på det men nick er så snobbete innimellom så jeg føler jeg må røske i ham litt ;o) 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 20. september 2005 Forfatter Skrevet 20. september 2005 Jeg er akkurat slik som deg, derfor hoppet jeg av universitetsstudiene og på en høgskoleutdannelse med tilsammen 1 års praksis. Jeg har ennå stunder hvor jeg har lyst til å slutte, men jeg vil samtidig ha en utfordrende jobb og en god basisutdannelse og det er det som holder meg gående i tillegg til at jeg engasjerer meg utenom studiene. Jeg tenker slik som deg jeg også. Sitter hjemme noen ganger og tenker at "nei nå slutter jeg".. Men så klarer jeg det liksom ikke, fordi jeg vet at utdanning er så viktig. Men trivsel er viktig det også!!!! 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 20. september 2005 Forfatter Skrevet 20. september 2005 Tviler ikke på det men nick er så snobbete innimellom så jeg føler jeg må røske i ham litt ;o) Veldig enig hehe 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg tenker slik som deg jeg også. Sitter hjemme noen ganger og tenker at "nei nå slutter jeg".. Men så klarer jeg det liksom ikke, fordi jeg vet at utdanning er så viktig. Men trivsel er viktig det også!!!! Det er derfor jeg har valgt å engasjere meg, der har jeg møtt andre mennesker jeg trives med og som gjør studiehverdagen lettere å holde ut. Spesielt med tanke på at jeg har mye gruppearbeid og obl. undervisning med de som tydeligvis stortrives som studenter og bruker gruppearbeidstiden vår til å snakke om byturer. Jeg bare gleder meg til å komme ut i arbeid:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.