Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i flere år som ekstra i kassa på Rimi da ungene var små og jeg skulle spe på overgangsstønaden. Det er faktisk en av de triveligste jobbene jeg har hatt. Dårlig betaling men ok for meg den gangen som jobbet 5 timer i uka.

Hadde det vært hele inntektsgrunnlaget ditt, og du kunne sett frem til 30 år til i samme jobb, ville du da sagt det samme?

Jeg er ikke snobbete, jeg har selv hoppet av skolesirkuset fordi jeg var drittlei. Et år på "gølvet" sendte meg på rett vei igjen. Å jobbe sammen med en gjeng delvis alkoholiserte samfunnslitere ga meg et annet perspektiv på skolegang. Ikke det at det ikke var trivelig, men banken bare lo når jeg stakk nesa innom.

Nå bukker de. Begge bankene.

Skrevet

Selvfølgelig finnes det unntak. Det er også mulig å gjøre karriere uten den store utdannelsen. Kjell Inge Røkke, for eksempel.

Unntak, altså.

Joda, skjønner jo litt av poenget ditt.

Men det er litt skremmendes at du ser på ufaglærte som dumme, det er LANGT fra alle som er det!

Hm, kanskje jeg blir en Røkke en dag ;-)

Skrevet

Hadde det vært hele inntektsgrunnlaget ditt, og du kunne sett frem til 30 år til i samme jobb, ville du da sagt det samme?

Jeg er ikke snobbete, jeg har selv hoppet av skolesirkuset fordi jeg var drittlei. Et år på "gølvet" sendte meg på rett vei igjen. Å jobbe sammen med en gjeng delvis alkoholiserte samfunnslitere ga meg et annet perspektiv på skolegang. Ikke det at det ikke var trivelig, men banken bare lo når jeg stakk nesa innom.

Nå bukker de. Begge bankene.

Jeg har som sagt lært ungene mine noe annet og de er i full gang med utdannelse ;o)

Men det er faktisk folk her inne som jobber i kassa og derfor burde du ikke skrive det fullt så krasst. Om du jobber i kasse, i barnehage som assistent eller en annen drittjobb uten utdannelse så er det likefullt en jobb som er viktig og det som betyr noe er at folk trives og liker jobben og det er ikke kult når du kommer med så nedsettende bemerkninger, din snobb :o)

Skrevet

Joda, skjønner jo litt av poenget ditt.

Men det er litt skremmendes at du ser på ufaglærte som dumme, det er LANGT fra alle som er det!

Hm, kanskje jeg blir en Røkke en dag ;-)

Dumme? Nei. Jeg ville f.eks. aldri kalt Dorthe for dum, selv om hun har sittet i kassa på Rimi.

Mannshater? Tja. Men så lenge hun er svak for nick, så kan jeg tilgi henne det meste.

Hva var det vi snakket om egentlig?

Skrevet

Jeg har som sagt lært ungene mine noe annet og de er i full gang med utdannelse ;o)

Men det er faktisk folk her inne som jobber i kassa og derfor burde du ikke skrive det fullt så krasst. Om du jobber i kasse, i barnehage som assistent eller en annen drittjobb uten utdannelse så er det likefullt en jobb som er viktig og det som betyr noe er at folk trives og liker jobben og det er ikke kult når du kommer med så nedsettende bemerkninger, din snobb :o)

Jammen, jeg sier ikke at jobbene ikke er viktige. Jeg sier bare at dersom du har valgt kassa som ditt mål her i livet, så er du kanskje ikke et lege- eller advokatemne.

Skrevet

Dumme? Nei. Jeg ville f.eks. aldri kalt Dorthe for dum, selv om hun har sittet i kassa på Rimi.

Mannshater? Tja. Men så lenge hun er svak for nick, så kan jeg tilgi henne det meste.

Hva var det vi snakket om egentlig?

He he..

Hva vi snakket om ja.. Øh husker ikke, nå bare ler jeg av diskusjonen mellom deg og Dorthe.

Ser for meg at hun røsker deg i øra ;-)

Skrevet

Jammen, jeg sier ikke at jobbene ikke er viktige. Jeg sier bare at dersom du har valgt kassa som ditt mål her i livet, så er du kanskje ikke et lege- eller advokatemne.

Det er vel ingen som har det som mål men noen ganger er det ikke du sjøl som velger men omstendigheter som man ikke rår over.

Gjest Wait,while I fuck the world
Skrevet

Er barnehageassistent/vikar en drittjobb? Ja da er det ihvertfall mange "dumme" folk som får et "ensformig liv" her jeg bor.

Hva med de som dropper utdanning,jobber noen år,sparer seg opp penger og reiser ut av landet og opplever litt istedet og tar jobber her og der underveis. Jeg kaller mer det et liv.

Skole og utdanning kan kysse meg en viss plass, og det kan alle dere som blir, etter årevis med utdanning, likevel en meningsløs amøbe som råtner vekk i en kontorstol, også gjøre. Well done!

Utdanning er ikke for alle, og det er det ingenting å si på.

Have a nice one...

Gjest Wait,while I fuck the world
Skrevet

Hvis alle skal ta utdanning, hvem skal da ta de jobbene som de med utdanning ikke vil ha?

Hvem skal vaske for oss? Hvem skal være assistenter i barnehager og i eldreomsorgen? Hvem skal være personlige assistenter for handicappede? Hvem skal kjøre budbiler og gå med posten? Hvem skal kjøre taxi (ok, de må ta drosjelappen, men litt kursing tåles vel?) Hvem skal sitte i kassa på Ica? Hvem skal vaske og rydde etter oss på hotellene?

Det trengs mange ufaglærte folk. Om ditt høyeste ønske er å jobbe, og ikke gå på skole, så prøv å skaffe deg en jobb. Senere kan du ta kurs og utvikle deg i jobben om du ønsker.

Om du senere får lyst å gå videre på skole er det mulig det også.

Men jobb må du ha. Får du ikke det er det bedre å gå på skole ett år til sånn at du får større sjanse for jobb senere.

HELT enig med deg!!

Akkurat som om alle som betyr noe har en lang utdanning og blir advokater og leger. Pisspreik. Noen av de viktigste folkene vi har SAMMENS med legene er nettopp de skorpionfisken nevnte. Folk som hjelper andre uten å få skyhøye lønninger tilbake.

Vil man tilbake på skolebenken senere, for all del. Men det må vere opptil hver enkelt. Ingen skal føle seg nødt til det.

Hvorfor dette klasseskillet? ALLE betyr noe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...