Gjest gh2 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Hei! Jeg er en mann på 29, som sliter litt med knærne mine. Har vært hos lege, og blitt sendt til MR. I rapporten derfra står det:MR undersøkelse av ve. kne. Undersøkelsen utføres med standard sekvenser sagittal og coronal STIR samt PD/T2 vektet og FLASH T1 vektet og T2 vektet coronal.Hø. kne har høysignalforandring i bakhorn av mediale menisk. Uklart om de når overflaten på undersiden, dette kan ikke helt utelukkes på et snitt, men som sagt vanskelig å bedømme om ruptur foreligger, men iallefall menisk lesjoner grad II foreligger, muligvis grad III. Ved undersøkelse av ve. kne sees likeledes høysignalforandring i bakhornet av mediale menisk, men ei heller på denne side syntes forandringene å nå til overflaten på undersiden. R: BILATERALE DEGENERATIVE MENSIK FORANDRING I BAKHORNS MEDIALE MENISKER, MULIGVIS NÅR DE TIL OVERFLATEN I HØ. KNE SÅLEDES AT RUPTUR IKKE HELT KAN UTELUKKES PÅ DENNE SIDE.Jeg har videre spurt mange personer som har operert knær pga. problemer med menisk, og det er veldig delte meninger om resultat etter dette. Hvor stor mulighet er det for at man kan bli verre etter operasjon av menisk?Jeg har en jobb som innebærer mye løfting av middels tunge gjenstander, og jeg må av og til stå på kne for å komme til på trange steder. Hva tror dere jeg bør gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199218-kn%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Syn du skal få en henvisning til en fysioterapeut med interesse for idretts-fysioterpi og knær. Tren jevnlig sammen med denne en periode på 6-8 uker. Fysioterapeuten kan undersøke kneet underveis. Noen kommer langt med stabiliserende og styrkende øvelser. Trolig bør du bruke kne-beskyttere i jobben; samt løfte uten samtidig vridning i knærne. mange har slike MR-funn som du beskriver uten å ha smerter i knærne. Kanskje kan du og fastlegen ha som strategi at dersom ikke fysioterapi hjelper i løpet av f.eks 2 mnd, så kan du henvises til en erfaren ortoped for artroskopi. Du vil kunne diskutere med denne. De fleste blir bra av artroskopisk menisk-fjærning ( kun skadd del av menisken fjærnes) dersom det ikke er mye "irritasjon" inni leddet ellers. Om artroskopi skal gjøres avhenger av hvor plaget du er i hverdagen. Jeg synes det er riktig å ha en litt avventende holdning til kirurgi. Innen idrettsmedisin-miljøet er man økende klar over at selv større indre kneskader ( f.eks både menisk og korsbånd) kan trenes opp til akseptabel funksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199218-kn%C3%A6r/#findComment-1416951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.