Gå til innhold

mindre bilder

Gjest bruksanvisning på loftet

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke innstilinger må jeg gjøre på kameraet Nikon coolpix 4600 for at bildene skal bli mindre? de ligger alltid på 7-800 kb, vil ha dem ned på ca 100

Skrevet

Hvorfor vil du ha de så små? Da blir jo kvaliteten deretter og det er ikke sikkert det blir bra når du "fremkaller".

Hvis du vil ha de så små fordi du vil f.eks legge de ut på nett er det mye bedre å forandre størrelsen etterpå. Last ned f.eks Photofiltre fra www.photofiltre.com, så kan du endre størrelse i ettertid. Husk å lagre på nytt så du ikke lagrer oppå originalfilen.

Skrevet

Hvorfor vil du ha de så små? Da blir jo kvaliteten deretter og det er ikke sikkert det blir bra når du "fremkaller".

Hvis du vil ha de så små fordi du vil f.eks legge de ut på nett er det mye bedre å forandre størrelsen etterpå. Last ned f.eks Photofiltre fra www.photofiltre.com, så kan du endre størrelse i ettertid. Husk å lagre på nytt så du ikke lagrer oppå originalfilen.

Kvalitetsmessig er det selvsagt bedre å forminske etterpå og beholde originalene, men jo mindre bildene er, jo fler får man plass til på minnebrikken. Det kan være praktisk på ferieturer :)

Skrevet

Kvalitetsmessig er det selvsagt bedre å forminske etterpå og beholde originalene, men jo mindre bildene er, jo fler får man plass til på minnebrikken. Det kan være praktisk på ferieturer :)

saken er den at bildene er rundt 7-800 uansett om jeg har innstilt på 1000 bilder eller 500 bilder på et 1 GB-minnekort

Skrevet

Ja, det var derfor jeg spurte hvorfor.

Ville heller kjøpt større minnebrikke jeg da. ;)

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

saken er den at bildene er rundt 7-800 uansett om jeg har innstilt på 1000 bilder eller 500 bilder på et 1 GB-minnekort

Jøss. Hvordan i alle dager får du 1000 bilder på en giga kort? Eller 500 for den del? *hakeslepp*

Nå har mitt kamera "bare" 5 megapixler og jeg får ikke mer enn 395 bilder på gigabrikken min. Men så bruker jeg beste kvalitet, da. 1000 bilder høres ikke ut som noe som tar seg bra ut på utskrift akkurat, men det er kanskje ikke det som er målet ditt heller.

Skrevet

Jøss. Hvordan i alle dager får du 1000 bilder på en giga kort? Eller 500 for den del? *hakeslepp*

Nå har mitt kamera "bare" 5 megapixler og jeg får ikke mer enn 395 bilder på gigabrikken min. Men så bruker jeg beste kvalitet, da. 1000 bilder høres ikke ut som noe som tar seg bra ut på utskrift akkurat, men det er kanskje ikke det som er målet ditt heller.

har 4 mp, det er kanskje det som gjør forskjellen

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

har 4 mp, det er kanskje det som gjør forskjellen

Nå vet ikke jeg hva de forskjellige innstillingene heter på ditt kamera da jeg aldri har hatt et Nikon-kamera, men du har gjerne flere forskjellige komprimeringsgrader. Om du bruker "Fine" eller "Superfine" (eller på noen er det en, to og tre stjerner) så vil forskjellen i filstørrelsen være liten mellom de to beste. En må også opp i store utskrifter for å se noen særlig forskjell på disse to. Det er lite å hente på å velge "Fine (to stjerner)" fremfor "Superfine (tre stjerner)" plassmessig. For å oppnå noe må du gå ned i bildestørrelse, altså velge et lavere antall MP på bildene, noe du klart vil tape på ved utskrift.

Slik jeg ser det er det beste du gjør å kjøpe et minnekort til hvis du trenger plass til flere bilder (selv om nok 500/1000 bør holde lenge), eller rett og slett forminske bildene dine etter at du har overført dem til harddisken hvis det er da du vil ha mindre bildefiler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...