Gå til innhold

Blir sykepleierutdanningen snart doktorgrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg blir ganske provosert når jeg hører at det nå skal settes høyere krav til karakterer og at det skal bli enda vanskeligere å komme inn på sykepleierhøgskolen.

For det første hvem gidder i dag å gå denne skolen, med tanke på hvilken lønn man får når man er ferdig?

Jeg har vært så dum.

Var vel ikke klar over hva det egentlig innebar i praksis ,det å leve med så lav lønn.

Man må faktisk være avhengig av å ha en mann med bra lønn for å overleve.

Ikke får man lån i banken til å kjøpe seg bolig,knapt får man et lite forbrukslån til å kjøpe seg en sofa.

Så da kan man like gjerne belage seg på å stifte familie,og ta konsekvenser med å ikke kunne jobbe likevel p.g.a arbeidstiden,og det at man taper i familiesammenheng om hvem som bør være hjemme med barna med tanke på hvem som tjener best.

En annen ting er at man faktisk sliter seg ut i jobben, fordi det er for få sykepleiere på jobb.

Det er krise i helsevesenet i dag, fordi det ikke er nok pleiere.

En skulle tro at man satt igang tiltak for å få folk til å søke denne skolen, men nå har de altså slått ned på nivået på utdanningen.Hva er det de egentlig vil?

Skal sykepleierutdenningen snart sammenlignes med legeutdanning og kravene der?

Da bør de også sette opp lønnen,men de nevnte de selsagt ikke med et ord.

Når det gjelder nivået for å komme inn på skolen,og det faglige innefor skolen, kan jeg skrive under på at det er høyt nok .

Det man lærer av i denne utdanningen er praksis, og det man lærer når man begynner i jobb,med kurs og erfaring.

Man glemmer fort det som står i boken og pensum.

Nå må de sjerpe seg og ikke sette kravet høyere enn det det er.

Det er allerede for lite atraktivt å søke på ,om ikke en skal streve mer for å få høyere karakterer.

Skrevet

Sykepleierforbundet ligger bak. De ønsker å gjøre nåløyet trangest mulig, slik at det hele tiden skal være underskudd på sykepleiere. Som igjen er lønnsdrivende.

Solidariteten med de syke er ikke spesielt utviklet hos denne yrkesgruppen. Et stort antall syke som ikke får den hjelpen de trenger, betyr mer penger i lomma for dem.

Skrevet

Dette med sykepleiermangel er nok ikke reelt lenger. Det er for tida vanskelig for nyutdannede sykepleiere å få fast ansettelse i full stilling fordi det er så mange om beinet. Det går i vikariater og deltidsstillinger.

Sykepleierne er selv med på å undergrave sin markedsverdi. For ganske mange er hele poenget med å velge sykepleien, at de ikke trenger å jobbe fullt. Så lenge så mange har dette yrket som et lite husmoryrke for å tjene lommepenger, blir det aldri noe dreis på lønna. Og for dem som ønsker fulle stillinger er det håpløst å orientere seg i jungelen av prosentvise stillinger.

Det trekker selvfølgelig ned anseelsen for hele yrkesgruppen. Har man noensinne sett utlyst f.eks 35,5 % stilling som ingeniør...? De ville jo aldri funnet seg i å bli tilbudt noe sånt.

Det er altfor mange som sutrer over lønna uten å være villig til å være med å gjøre noe selv. Og da sier det seg selv at ingenting skjer. Kos med misnøye kalles det..

Skrevet

Sykepleierforbundet ligger bak. De ønsker å gjøre nåløyet trangest mulig, slik at det hele tiden skal være underskudd på sykepleiere. Som igjen er lønnsdrivende.

Solidariteten med de syke er ikke spesielt utviklet hos denne yrkesgruppen. Et stort antall syke som ikke får den hjelpen de trenger, betyr mer penger i lomma for dem.

Det utdannes i dag flere sykepleiere enn det er bruk for. Effektivisering og sammenslåinger har gjort at mange har mistet jobbene de hadde, og det er nå mange søkere for hver utlyste stilling. Arbeidsgiver kan velge og vrake.

Mange steder er grunnbemanningen i knappeste laget på grunn av arbeidsgivers ønske om innsparing, men det er jo en annen sak da, og har ingenting med at sykepleierforbundet holder igjen.

Heismontørene derimot, gjør dette og har derfor god lønn.

Gjest sykepleierøkonomi
Skrevet

Jeg kjenner svært mange sykepleiere.

De har alle eget hus. Lånefinansiert som alle andre hus.

De har vanlige biler, hytter, båter, ferieturer som alle andre.

Er det noe med deg/din fortid som gjør at du ikke får låne penger?

Skrevet

Jeg kjenner svært mange sykepleiere.

De har alle eget hus. Lånefinansiert som alle andre hus.

De har vanlige biler, hytter, båter, ferieturer som alle andre.

Er det noe med deg/din fortid som gjør at du ikke får låne penger?

Jeg regner med at de du kjenner har en mann /kone som tjener bedre og dermed har de råd til både hytte,bil hus ferier o.s.v.

En sykepleierlønn,hvis du f.eks er alene og enslig strekker ikke til mye.

Greit at man har valgt det selv,men med den lønnen kan de ikke kreve høyere nivå på karakterer for å komme inn.

Jeg har ingen dårlig bakgrunn som gjør at jeg ikke får lån.

Jeg hadde nok fått maks 900 000 i lån,for de ser jo på inntekt .

Hva får man får det i dag?

Hvis man f.eks bor i Oslo,får man knapt en hybel.

Da må man flytte ut av byen for å få råd til en to roms leilighet.

De sykepleirne du kjenner som både har bil ,hytte og bolig, har enten arvet det, eller så er det en annen som står bak mesteparten av lånet.

Hvor mye lån mener du en med sykepleierlønn kan maks få med en hvilken som helst bank?

Jeg kjenner mange med andre yrker som er alene,og som har fått tre ganger så mye lån ut ifra inntekt.

Skrevet

Dette med sykepleiermangel er nok ikke reelt lenger. Det er for tida vanskelig for nyutdannede sykepleiere å få fast ansettelse i full stilling fordi det er så mange om beinet. Det går i vikariater og deltidsstillinger.

Sykepleierne er selv med på å undergrave sin markedsverdi. For ganske mange er hele poenget med å velge sykepleien, at de ikke trenger å jobbe fullt. Så lenge så mange har dette yrket som et lite husmoryrke for å tjene lommepenger, blir det aldri noe dreis på lønna. Og for dem som ønsker fulle stillinger er det håpløst å orientere seg i jungelen av prosentvise stillinger.

Det trekker selvfølgelig ned anseelsen for hele yrkesgruppen. Har man noensinne sett utlyst f.eks 35,5 % stilling som ingeniør...? De ville jo aldri funnet seg i å bli tilbudt noe sånt.

Det er altfor mange som sutrer over lønna uten å være villig til å være med å gjøre noe selv. Og da sier det seg selv at ingenting skjer. Kos med misnøye kalles det..

Selv om man jobber full stilling som sykepleier,blir det aldri noe bra lønn,uansett hvordan du vrir og vender på det.

Ikke i forhold til mange andre.

Grunnen til at så mange velger å jobbe deltid er nettopp p.g.a av lønnen.

De finner ut at det ikke er verdt å ofre seg for jobben fremfor familielivet.Fordi når barna kommer er det ganske enkelt en av foreldrene som må være mer hjemme,og da blir det valgt ut ifra hvem som tjener best.

Jeg har først innsett dette i ettertid,og har sluttet som sykepleier.

Går nå på annen utdanning.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Selv min svigermor som var hjelpepleier og tjente betraktelig mindre enn en sykepleier fikk lån i banken! Billån fikk ho etter at ho ble minstepensjonist også, så at du ikke får lån med sykepleierlønn er bare svada.

Skrevet

Jeg regner med at de du kjenner har en mann /kone som tjener bedre og dermed har de råd til både hytte,bil hus ferier o.s.v.

En sykepleierlønn,hvis du f.eks er alene og enslig strekker ikke til mye.

Greit at man har valgt det selv,men med den lønnen kan de ikke kreve høyere nivå på karakterer for å komme inn.

Jeg har ingen dårlig bakgrunn som gjør at jeg ikke får lån.

Jeg hadde nok fått maks 900 000 i lån,for de ser jo på inntekt .

Hva får man får det i dag?

Hvis man f.eks bor i Oslo,får man knapt en hybel.

Da må man flytte ut av byen for å få råd til en to roms leilighet.

De sykepleirne du kjenner som både har bil ,hytte og bolig, har enten arvet det, eller så er det en annen som står bak mesteparten av lånet.

Hvor mye lån mener du en med sykepleierlønn kan maks få med en hvilken som helst bank?

Jeg kjenner mange med andre yrker som er alene,og som har fått tre ganger så mye lån ut ifra inntekt.

Jeg kjenner flere enslige sykepleiere, (uten arv eller lottogevinster) som har kjøpt seg leiligheter til langt over 900 000,- De gjør som alle andre, de sparer i BSU og skaffer seg egenkapital, eller de skaffer kausjonist, eller kjøper bolig med utleiedel. Bil har de også.

Skrevet

Selv om man jobber full stilling som sykepleier,blir det aldri noe bra lønn,uansett hvordan du vrir og vender på det.

Ikke i forhold til mange andre.

Grunnen til at så mange velger å jobbe deltid er nettopp p.g.a av lønnen.

De finner ut at det ikke er verdt å ofre seg for jobben fremfor familielivet.Fordi når barna kommer er det ganske enkelt en av foreldrene som må være mer hjemme,og da blir det valgt ut ifra hvem som tjener best.

Jeg har først innsett dette i ettertid,og har sluttet som sykepleier.

Går nå på annen utdanning.

Jeg mente at deltidsjobbing er et problem på sikt, generelt for hele yrkesgruppen. Ikke at man automatisk belønnes med økt lønn for å jobbe fullt.

Når stadig flere velger å jobbe i bittesmå stillingsbrøker, blir det en nedadgående spiral hvor lønnsveksten flater ut. Arbeidsgiver får dessuten tre ganger så mange å betale arbeidsgiveravgift for, men i bunn og grunn er dette en fordel for arbeidsgiver fordi alle disse deltidsarbeiderne kan brukes til ekstravakter uten at det betalesovertidslønn.

Skrevet

Selv min svigermor som var hjelpepleier og tjente betraktelig mindre enn en sykepleier fikk lån i banken! Billån fikk ho etter at ho ble minstepensjonist også, så at du ikke får lån med sykepleierlønn er bare svada.

ja,men hvor stort var det lånet?

Man får vel lån,men som sagt bor man i Oslo, er det ikke mye rart en får for det lånet.

Skrevet

Jeg kjenner flere enslige sykepleiere, (uten arv eller lottogevinster) som har kjøpt seg leiligheter til langt over 900 000,- De gjør som alle andre, de sparer i BSU og skaffer seg egenkapital, eller de skaffer kausjonist, eller kjøper bolig med utleiedel. Bil har de også.

Langt over 900 000?

Hvor mye lån fikk de?

Og hvor mange år brukte de på å spare seg opp egenkapital?

Skrevet

Langt over 900 000?

Hvor mye lån fikk de?

Min søster er sykepleier og har bygget seg hus alene. Fikk ca 1.05 mill. i lån og hadde ca 40 000 på BSUkonto. Det var ikke noe problem i det hele tatt for henne å få lån.

Skrevet

Langt over 900 000?

Hvor mye lån fikk de?

Jeg vet om minst én som kjøpte for ca 1,5 mill uten noen særlig egenkapital.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...