Gå til innhold

Politi etterforsker epleslang

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Forsvare seg"? Er du litt forvirret, eller? Dette er totalt unødvendig bruk av fysisk makt, og vedkommende bør få en klekkelig bot.

"........................................"

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

20

• favn

12

• damedame

4

• ShitDiddelyDo

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det blir en viss forskjell.

Var du aldri på epleslang, da du var lita?

Det var noe av det morsomste jeg visste.

Spesielt den gangen det kom en mann med høygaffel etter oss.

Vi løp som f.., og jeg mistet treskoen;) Det var i grunnen mest morsomt etterpå da.

Jeg anser det som helt innlysende å skille mellom hva et barn gjør (deskriptivt) og hvilken moral og normer voksne har (normativt).

Det betyr ikke at ikke barn har moral. De har moral i massevis. I denne saken visste de jo utmerket godt at de stjal - ikke lånte, ikke fikk.

Synes :du: det er greit at barn stjeler... litt her og litt der? Bør litt stjeling fra andre mennesker ses på som moro?

Skrevet

Nei, egentlig ikke selv om jeg spissformulerte.

Jeg ser ikke helt hvordan det går an å forsvare at barn (og voksne?) stjeler én manns eiendom, men ikke en annens.

Hvis ungene tar med seg kurver og plukker så mye fra trærne at det er snakk om et faktisk tap for eieren, så er det noe annet. Imidlertid er det ikke det som er normal epleslang.

Når det er sagt, så er det selvfølgelig helt greit å jage unger som er på epleslang (eller hadde det ikke vært noe spennende for dem). Men dette var unødvendig bruk av fysisk makt, og helt uakseptabelt.

".........................................."

Skrevet

Plommetre eieren vi rappet hos festet ei saubjelle på treet sitt han,da ble de enda morsommere å rappe!!

Helt til han ropte etter oss at vi måtte bare komme å spørre så skulle vi få,da sluttet vi å rappe der å fant oss et annet tre i en annen hage.

Han hadde sikkert fått dette tipset av noen den luringen!

"Helt til han ropte etter oss at vi måtte bare komme å spørre så skulle vi få,da sluttet vi å rappe der å fant oss et annet tre i en annen hage."

Det er jo ofte den definitivt beste løsningen :-)

"..........................................."

Skrevet

Hvis ungene tar med seg kurver og plukker så mye fra trærne at det er snakk om et faktisk tap for eieren, så er det noe annet. Imidlertid er det ikke det som er normal epleslang.

Når det er sagt, så er det selvfølgelig helt greit å jage unger som er på epleslang (eller hadde det ikke vært noe spennende for dem). Men dette var unødvendig bruk av fysisk makt, og helt uakseptabelt.

Det siste du sier, er innlysende. Voksne mennesker skal selvsagt ikke gå løs på unger.

Det du sier ellers, er at 'epleslang' er noe vi bør godta, fordi det er så uskyldig og fordi 'alle' har gjort det og gjør det.

Vel, jeg er ikke enig. En frekk liten tradisjon trenger på ingen måte å ha livets rett, normativt.

Skrevet

Nei, det er ikke som i gode gamle dager, da vi ble skutt etter med salt ;O) DET var spennende, det!

*mimre*

Bare salt? Heh-heh...vi hadde en som skjøt med hagle (ordentlige haglpatroner). Riktignok skjøt han i luften, men likevel :-)

Skrevet

Det siste du sier, er innlysende. Voksne mennesker skal selvsagt ikke gå løs på unger.

Det du sier ellers, er at 'epleslang' er noe vi bør godta, fordi det er så uskyldig og fordi 'alle' har gjort det og gjør det.

Vel, jeg er ikke enig. En frekk liten tradisjon trenger på ingen måte å ha livets rett, normativt.

Det har ingenting å si favn, så lenge det er snakk om at man bare plukker noe få epler som man kan få vondt i magen av å spise. Jeg synes det er et poeng å se når absolutt moral skal opprettholdes, og når den skal vike på grunn av manglende behov. Jeg gikk på eple- og plummeslang som mange andre når jeg var liten, men jeg hadde en helt annen holdning til å naske i butikken eller å stjele på andre måter. Vi visste jo at det ikke var helt riktig å "slange", men jeg mener bestemt at den typen vurdering ga meg trening i å vurdere moral og å tenke selv. Og vi stjal aldri flere epler enn at det var umulig å se på treet - og de fleste treeierne tok også lett på dette. Hadde det vært en treeier som hadde brutt sammen i krampegråt på trappen idet vi løp av gårde med noen håndfuller med epler, så hadde vi neppe slanget mer der.

Skrevet

Nei, egentlig ikke selv om jeg spissformulerte.

Jeg ser ikke helt hvordan det går an å forsvare at barn (og voksne?) stjeler én manns eiendom, men ikke en annens.

Kulturelt skiller man - slik jeg oppfatter deg, også etter å ha sett majoritetens reaksjoner i denne tråden - mellom epleslang og annen frarøvelse av annen manns eiendom (stjeling, om du vil).

Tror denne kultur må være ganske universell (Og da kan man spørre hvorfor? Lages det den tråd om det, så får vi noe å filosofere over resten av dagen).

-

Forøvrig: At man ikke synes epleslang er en stor forbrytelse, betyr ikke nødvendigvis at man viser barna at man bare synes dette er morsomt.

Hvilke foreldre har vel ikke prøvd å fortrenge et upassende smil, når de skulle oppdra barnet sitt?

:)

Skrevet

Å syte over litt småvarmt i hårfestet etter å ha blitt ferska, blir bare latterlig. Riskoen for slikt er litt av poenget.

Selv fikk jeg alltid beskjed om hvis jeg ville ha epler, kunne jeg få penger og kjøpe i butikken, og dette har jeg formidlet videre til nye generasjoner, og fulgt opp av elementære saker om mitt og ditt osv. Og epleslang er derfor ikke noe problem.

En annen sak er at det i vårt nabolag er så mange trær og busker med alskens rare frukter og bær som ingen gidder plukke, at epleslang ikke er adekvat morro for selv våre verste slyngler.

Tips; La ungene få ansvaret for sitt eget lille tre, eller åker eller blomsterbed eller whatever. Da skjønner de liksom mer av hvilken verdi slike småting har.

Skrevet

"Helt til han ropte etter oss at vi måtte bare komme å spørre så skulle vi få,da sluttet vi å rappe der å fant oss et annet tre i en annen hage."

Det er jo ofte den definitivt beste løsningen :-)

ja det skal jo være spenning i epleslang.

Vi gjorde mye annet rart å vi,men det kan bli vel mye til favn sine ører det, så jeg lar være å fortelle om det så jeg ikke får henne på nakken*s*

Skrevet

Kulturelt skiller man - slik jeg oppfatter deg, også etter å ha sett majoritetens reaksjoner i denne tråden - mellom epleslang og annen frarøvelse av annen manns eiendom (stjeling, om du vil).

Tror denne kultur må være ganske universell (Og da kan man spørre hvorfor? Lages det den tråd om det, så får vi noe å filosofere over resten av dagen).

-

Forøvrig: At man ikke synes epleslang er en stor forbrytelse, betyr ikke nødvendigvis at man viser barna at man bare synes dette er morsomt.

Hvilke foreldre har vel ikke prøvd å fortrenge et upassende smil, når de skulle oppdra barnet sitt?

"slik jeg oppfatter det", skal det stå i første setning, første avsnitt

Skrevet

ja det skal jo være spenning i epleslang.

Vi gjorde mye annet rart å vi,men det kan bli vel mye til favn sine ører det, så jeg lar være å fortelle om det så jeg ikke får henne på nakken*s*

Vi begikk t.o.m brudd på og invasjon av privatlivets fred, ved å ringe på hos folk og stikke av :-)

Skrevet

Vi begikk t.o.m brudd på og invasjon av privatlivets fred, ved å ringe på hos folk og stikke av :-)

Uff ja enn at vi gjorde det, tilogmed så teipet vi ringeklokka så den ringte hele tiden *s*

Hysj hysj..

Skrevet

Uff ja enn at vi gjorde det, tilogmed så teipet vi ringeklokka så den ringte hele tiden *s*

Hysj hysj..

Ungdomsforbrytere, var vi :-)

"......................................."

Skrevet

Ungdomsforbrytere, var vi :-)

"......................................."

Ja jeg var barne & ungdomsforbryter,men har skiftet til et annet yrke nemmelig barne & ungdomsarbeider. hehe!!

Skrevet

-

Nei, noen stor forbrytelse er det naturlig nok ikke.

Men det skurrer, synes jeg, når stjeling er morsomt.

Denne mannen (og sikkert andre) synes eplene hans har en verdi, og vil ikke at de stjeles. Han vil ha dem selv. Dette er selvsagt overflødig å gjøre til et poeng - eiendomsretten er absolutt (vi holder ekstreme tilfeller som krig, sult og annen lidelse utenfor).

Det ville være uholdbart om alle og enhver selv bestemte hva som kan stjeles. Hvis jeg synes det er greit å stjele A av deg, mens du ikke syntes det var noe særlig: Har du eller jeg rett?

Moralske spørsmål er for øvrig kanskje noe av det folk reflekterer minst over, og det er jo sprøtt all den tid det vel ikke finnes ting som angår oss mer.

Skrevet

Ja jeg var barne & ungdomsforbryter,men har skiftet til et annet yrke nemmelig barne & ungdomsarbeider. hehe!!

Ja, men det er jo bra. Iom. at du har en fortid som hardbarket kriminell, så er du jo i stand til å sette deg inn i psykologien i situasjonen til ungdom på, eller på vei ut på, skråplanet.

Skrevet

Det har ingenting å si favn, så lenge det er snakk om at man bare plukker noe få epler som man kan få vondt i magen av å spise. Jeg synes det er et poeng å se når absolutt moral skal opprettholdes, og når den skal vike på grunn av manglende behov. Jeg gikk på eple- og plummeslang som mange andre når jeg var liten, men jeg hadde en helt annen holdning til å naske i butikken eller å stjele på andre måter. Vi visste jo at det ikke var helt riktig å "slange", men jeg mener bestemt at den typen vurdering ga meg trening i å vurdere moral og å tenke selv. Og vi stjal aldri flere epler enn at det var umulig å se på treet - og de fleste treeierne tok også lett på dette. Hadde det vært en treeier som hadde brutt sammen i krampegråt på trappen idet vi løp av gårde med noen håndfuller med epler, så hadde vi neppe slanget mer der.

Jeg synes ikke begrunnelsen 'jeg stjal bare sånn passe, jeg stjal og skjønte mer' i grunnen holder særlig vann.

Hvis det der skal en norm for alle, ville det bli vanskelig å opprettholde prinsipper om eiendomsrett og rettsstat osv.

Jadda, jadda, jeg ser godt at 10-12 epler ikke betyr så mye i realverdi - men de var nå en gang denne mannens.

Like lite som jeg kan peke på noe av ditt som greit å stjele, kan du eller andre peke på denne mannes epler som greit å stjele.

Det går an å diskutere prinsipper...

Skrevet

Nei, noen stor forbrytelse er det naturlig nok ikke.

Men det skurrer, synes jeg, når stjeling er morsomt.

Denne mannen (og sikkert andre) synes eplene hans har en verdi, og vil ikke at de stjeles. Han vil ha dem selv. Dette er selvsagt overflødig å gjøre til et poeng - eiendomsretten er absolutt (vi holder ekstreme tilfeller som krig, sult og annen lidelse utenfor).

Det ville være uholdbart om alle og enhver selv bestemte hva som kan stjeles. Hvis jeg synes det er greit å stjele A av deg, mens du ikke syntes det var noe særlig: Har du eller jeg rett?

Moralske spørsmål er for øvrig kanskje noe av det folk reflekterer minst over, og det er jo sprøtt all den tid det vel ikke finnes ting som angår oss mer.

"Moralske spørsmål er for øvrig kanskje noe av det folk reflekterer minst over, og det er jo sprøtt all den tid det vel ikke finnes ting som angår oss mer."

Saken er at det hverken finnes absolutte sannheter eller absolutt moral, med det følge at filosofi blir en obligatorisk del av refleksjoner rundt slikt. Fasiter blir ikke alltid like lett å definére, og det blir mer interessant å forholde seg til en idé om "balanse" og "kvalitet". (Nei, det var ikke en Pirsig-ripoff :-)

Skrevet

Jeg synes ikke begrunnelsen 'jeg stjal bare sånn passe, jeg stjal og skjønte mer' i grunnen holder særlig vann.

Hvis det der skal en norm for alle, ville det bli vanskelig å opprettholde prinsipper om eiendomsrett og rettsstat osv.

Jadda, jadda, jeg ser godt at 10-12 epler ikke betyr så mye i realverdi - men de var nå en gang denne mannens.

Like lite som jeg kan peke på noe av ditt som greit å stjele, kan du eller andre peke på denne mannes epler som greit å stjele.

Det går an å diskutere prinsipper...

"Det går an å diskutere prinsipper..."

Ja, men absolutte prinsipper er sjelden veldig funksjonelle.

Hadde jeg hatt unger, hadde jeg selvfølgelig lært dem om ditt og mitt. Men jeg hadde ikke godtatt at en nabo som tok ungene mine i å slange epler dro dem etter håret. Ei heller ville jeg gjort noe slikt med ungene rundt her hvis jeg tok dem i det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...