Gjest hva tror dere?? Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Trenger man en utdannelse til det? Så en annonse i avisen, men der sto det bare "send søknad". Ikke no om stillingen, eller om man trenger no utdanning. Jeg har ingen utdannelse som har noe med "lege" å gjøre. Skal jeg søke alikevel eller kan jeg bare droppe hele greia? 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Du må ha 3-års videregående utdannelse først helse- og sosialfag, helsesekretærlinjen og så legesekretær. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Du bør ha utdannelse. Det er mange viktige arbeidsoppgaver som man må ha lært på "riktig vis". Du må også ha utdannelsen for å kunne penetrere hud - ta blodprøver og sette injeksjoner. Du kan ta medisinsk sekretærutdanning men må da ta ekstra eksamener for å få autorisasjon. Men helsesekretærutdanning får du autorisasjon. Det vil i fremtiden være pålagt at alle helsesekretærer har autorisasjoner. Så du kan nok søke, men har få om noen sjangs for å få jobben. Sorry 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 kan jo hende at de er rimelig desperat for folk og dermed søker folk uten utdannelse. kanskje jobben er delt slik at du bare jobber administrativt og at sykepleiere tar seg av blodprøver og og annet medisinsk forekommende? Det er uansett en fordel med datakunnskaper. Så jeg ville tatt en telefon og hørt jeg 0 Siter
Gjest hva tror dere?? Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Du bør ha utdannelse. Det er mange viktige arbeidsoppgaver som man må ha lært på "riktig vis". Du må også ha utdannelsen for å kunne penetrere hud - ta blodprøver og sette injeksjoner. Du kan ta medisinsk sekretærutdanning men må da ta ekstra eksamener for å få autorisasjon. Men helsesekretærutdanning får du autorisasjon. Det vil i fremtiden være pålagt at alle helsesekretærer har autorisasjoner. Så du kan nok søke, men har få om noen sjangs for å få jobben. Sorry Her jeg bor tar ikke sekretær blodprøver eller slikt. Det har de egne folk til. Hun sitter bare på en kontor og har kontakt med pasienter, de som kommer inn, + at hun tar seg av data-ting, og tlf. Hun har ingen "lege-kontakt" med pasientene,så en slik utdannelse er ikke nødvendig,men noe utdannelse må hun ha, det tenkte jeg meg. Men pytt,ikke så viktig 0 Siter
Gjest hva tror dere?? Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 kan jo hende at de er rimelig desperat for folk og dermed søker folk uten utdannelse. kanskje jobben er delt slik at du bare jobber administrativt og at sykepleiere tar seg av blodprøver og og annet medisinsk forekommende? Det er uansett en fordel med datakunnskaper. Så jeg ville tatt en telefon og hørt jeg Har jeg bor tar ikke sekretæren blodprøver, hun jobber bare administrativt. Tenkte jeg skulle ringe, men det står ike oppført noen "kontakt-person" eller "tlf" i annonsen. Syns det hele virker så rart, og at de ikke har skrevet noe mer enn "send søknad". men, jeg får se;) 0 Siter
Gjest Quanna Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Hvis det i stillingsannonsen var utlyst legesekretær må du ha utdannelse som helsesekretær (før het det legesekretær). Dette er en beskyttet tittel og kun de som er utdannet kan kalle seg det. Dermed skal altså en med helsesekretærutdannelse ansettes. Utdannelsen er treårig. Medisinsk sekretær har lite eller ingenting med utdannelsen helsesekretær å gjøre, dette er kun et "datakurs" i regi av ymse privatskoler. For å arbeide som helsesekretær kreves foruten god kjennskap til sykdomslære, meget gode datakunnskaper, latin, pasientdokumentasjon, skiftestuearbeid, kunnskap om blodprøvetaking, injeksjoner og EKG, for å nevne noe. Helsesekretærer er autorisert helsepersonell med de plikter dette medfører (jfr. helsepersonelloven). 0 Siter
Gjest hva tror dere?? Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Hvis det i stillingsannonsen var utlyst legesekretær må du ha utdannelse som helsesekretær (før het det legesekretær). Dette er en beskyttet tittel og kun de som er utdannet kan kalle seg det. Dermed skal altså en med helsesekretærutdannelse ansettes. Utdannelsen er treårig. Medisinsk sekretær har lite eller ingenting med utdannelsen helsesekretær å gjøre, dette er kun et "datakurs" i regi av ymse privatskoler. For å arbeide som helsesekretær kreves foruten god kjennskap til sykdomslære, meget gode datakunnskaper, latin, pasientdokumentasjon, skiftestuearbeid, kunnskap om blodprøvetaking, injeksjoner og EKG, for å nevne noe. Helsesekretærer er autorisert helsepersonell med de plikter dette medfører (jfr. helsepersonelloven). Som skrevet til de andre som har svart meg, så er det slik her jeg bor, at legesekretær ikke har noe med blodprøver og slike ting å gjøre. Hun tar seg bare av administrative ting, og da forstår jeg ikke hva hun trenger en tre-åring utdannelse til. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Her jeg bor tar ikke sekretær blodprøver eller slikt. Det har de egne folk til. Hun sitter bare på en kontor og har kontakt med pasienter, de som kommer inn, + at hun tar seg av data-ting, og tlf. Hun har ingen "lege-kontakt" med pasientene,så en slik utdannelse er ikke nødvendig,men noe utdannelse må hun ha, det tenkte jeg meg. Men pytt,ikke så viktig Det er jamen ikke bare bare å sitte og ta telefonen på et legekontor. Man skal ha god innblikk i sykdommer, hastegrader osv for å være kvalifisert for dette. En feil vurdering kan bli fatal. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Her jeg bor tar ikke sekretær blodprøver eller slikt. Det har de egne folk til. Hun sitter bare på en kontor og har kontakt med pasienter, de som kommer inn, + at hun tar seg av data-ting, og tlf. Hun har ingen "lege-kontakt" med pasientene,så en slik utdannelse er ikke nødvendig,men noe utdannelse må hun ha, det tenkte jeg meg. Men pytt,ikke så viktig Selv om en helsesekretær "bare" sitter ved data og telefon så trenger vedkommende utdanning. Mye skjer ved telefonen, man må vurdere skader og sykdom som det ringes for - hva er akutt, hva er ikke . Og til det trenges viten om kropp, skader, medisiner mm. Bla. Det er som en annen sa her utdannelse som foregår på videregående. Du kan også ta utdannelsen som voksen, da også som komprimert kurs på et år. 0 Siter
Gjest Quanna Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Som skrevet til de andre som har svart meg, så er det slik her jeg bor, at legesekretær ikke har noe med blodprøver og slike ting å gjøre. Hun tar seg bare av administrative ting, og da forstår jeg ikke hva hun trenger en tre-åring utdannelse til. Administrativt som du sier dreier seg som regel om pasientdokumentasjon som innebærer lov om journalføring og håndtering, latin, sykdomslære da man tar i mot pasienter i luke eller telefon og vurderer sykdomsbilde, hva er så alvorlig at det må gis akutt-time etc. Tro meg - dette trenger man absolutt utdannelse til... 0 Siter
fresja Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Hos oss er det sykepleiere (ialfall de jeg vet bakgrunnen til) som tar telefonen på legesenteret der fastlegen min er. De tar også imot penger m.m. Laboratoriepersonale (kjemiingeniør?) tar blodprøver o.l. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.