Gå til innhold

FU:Er du typisk norsk?

Gjest typisk norsk eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja! Fordi alt i og ved Norge og nordmenn- og kvinner er så trist og så kjipt og nesten alle andre steder i verden er det så flott og festlig.

Jeg blir bare gladere i Norge for hvert år som år.

Vi er fryktelig bortskjemte her i Norge. Selv de av oss som ikke har alt for mye å rutte med lever bedre enn de fleste i de fleste andre land.

Problemet er kanskje at så utrolig mange lever utrolig godt, noe de som ikke lever fullt så godt, men likevel godt sammenlignet med mange i mange andre land, ser, og med det føler seg selv mislykka.

Bedre blir det jo ikke av å lese i avisa hvor sinnssykt mye penger nordmenn har, og vite at man selv faktisk ikke har så mye penger, selv om man har det bedre enn mange andre i mange andre land.

Men hvorfor folk vil emigrere til noe mindre godt er meg en gåte. Jeg kunne aldri tenke meg å bo i et annet land enn Norge.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

7

• Mrs. Wallace

5

• favn

4

• Klara Q

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi er fryktelig bortskjemte her i Norge. Selv de av oss som ikke har alt for mye å rutte med lever bedre enn de fleste i de fleste andre land.

Problemet er kanskje at så utrolig mange lever utrolig godt, noe de som ikke lever fullt så godt, men likevel godt sammenlignet med mange i mange andre land, ser, og med det føler seg selv mislykka.

Bedre blir det jo ikke av å lese i avisa hvor sinnssykt mye penger nordmenn har, og vite at man selv faktisk ikke har så mye penger, selv om man har det bedre enn mange andre i mange andre land.

Men hvorfor folk vil emigrere til noe mindre godt er meg en gåte. Jeg kunne aldri tenke meg å bo i et annet land enn Norge.

Enig, det er et privilegium å være norsk og få bo i Norge.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Enig, det er et privilegium å være norsk og få bo i Norge.

Et privilegium er noe man får? Jeg tror ikke noen gav meg det...sånn; Hildegard! DU skal få bo i Norge!

Jeg tror mer det var ren flaks. *skraaaape*

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Inadvendte og reserverte kan jeg være enig, men kalde???

Tross alt, får du først en nordmann som venn, så har du jo han resten av livet.

Drikkekulturen vår er vel ganske lik svenskene og likeledes er vel samboerskap. Ellers var det vel mye norsk i det øvrige:-)

*nikker* Du blir jo fan aldri kvitt ham!! ;0)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

En typisk norsk herre er høy og blond, muskuløs som en viking, kjører knallhardt løp i helgene, drikker seg ned før han inntar byen sånn at han slipper å drikke dyre drinker ute - selv om det medfører at han ikke entrer utestedet før det er en time igjen til stengetid. Han har aldri vært edru utenfor norges grenser, der han kler seg i psykodeliske hawaii-farger, shorts og en halvmeter høy hatt, en hatt farget som det norske flagg - for å vise hvor han er fra (som om det var noen tvil der han raver bortover gata etter frokostens inntak av billig alkohol...), eventuelt horn. Han snakker alltid om været så fort samtaler går i stå, noe forbundet med dagens- eller gårsdagens vær selv om samtalen går som faen, og han stoler aldri på værmeldinga for de neste tre dagene - noe han alltid bemerker i løpet av en samtale. Været er også hyppig brukt som sjekkereplikk.

Dessuten spiser han mer pizza enn noen annen mann i verden.

Jupp, jeg er typisk norsk.

Ha ha ha, jeg synes jeg ser den mannen for meg.

Men du er vel ikke slik?

Regner med at den siste setningen bare var tull;)

Skrevet

Gode poenger det der. Kanskje det er typisk norsk å aldri bli fornøyd?

Skrevet

Ha ha ha, jeg synes jeg ser den mannen for meg.

Men du er vel ikke slik?

Regner med at den siste setningen bare var tull;)

Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Ikke har jeg hawaii-skjorter, horn nedverdiger jeg meg ikke til å gå med verken på hockey- eller fotballkamper, og mine helgefyllvaner har opphørt med årene.

Men jeg er høy, mørk blond og muskuløs. :)

Skrevet

Gode poenger det der. Kanskje det er typisk norsk å aldri bli fornøyd?

Det er i hvert fall typisk norsk å klage.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Ikke har jeg hawaii-skjorter, horn nedverdiger jeg meg ikke til å gå med verken på hockey- eller fotballkamper, og mine helgefyllvaner har opphørt med årene.

Men jeg er høy, mørk blond og muskuløs. :)

Da er du typisk norsk;)

Skrevet

Et privilegium er noe man får? Jeg tror ikke noen gav meg det...sånn; Hildegard! DU skal få bo i Norge!

Nei, ikke privilegium som gitt av noen (hvem?), men at det er et privilegium å være så inderlig heldig at vi bor i et land med ren natur, uten naturkatastrofer, uten krig, med ytringsfrihet, et velfungerende demokrati, et velferdssystem verden ellers ikke har sett maken til, barn slipper å bo i kloakken eller rote på søppeldynga etter mat, kvinner har rettigheter på linje med menn osvosvosovosvosvosv

Skrevet

Tja...

Dette teller for typisk norsk, ifølge klisjeene:

* elsker brunost

* går gjerne tur i skogen

* har stor dugnadsånd

* synes matpakke er en fin ting

* mener at et direkte innpust teller som fullgodt svar (hjahhh)

Dette teller mot:

* bruker ikke allværsjakker til daglig

* snakker med fremmede folk i køer og på bussholdeplass

* synes ribbe og pinnekjøtt er skikkelig stusselig mat

Skrevet

Det har du jaggu rett i. Jeg er glad i mange andre land, men kunne aldri tenke meg å flytte for godt eller oppdra barn noe annet sted enn her. Vi er så forbanna heldige her til lands! Frihet, demokrati, likestilling...you name it.

Skrevet

Jepp, det er praktisk talt å trekke vinnerloddet i det store verdenslotteriet. Rett og slett.

Dermed bør vi også være oss bevisste hvor heldige vi er - og ta vare på dem som trakk det korte strået.

Skrevet

Tja...

Dette teller for typisk norsk, ifølge klisjeene:

* elsker brunost

* går gjerne tur i skogen

* har stor dugnadsånd

* synes matpakke er en fin ting

* mener at et direkte innpust teller som fullgodt svar (hjahhh)

Dette teller mot:

* bruker ikke allværsjakker til daglig

* snakker med fremmede folk i køer og på bussholdeplass

* synes ribbe og pinnekjøtt er skikkelig stusselig mat

Jeg LIKER brunost (tror ikke jeg vil strekke meg til å si at jeg elsker det)

Jeg ELSKER derimot å gå tur i skogen, score!

Jeg skyr dugnader, men bare fordi så veldig mange i borettslaget er skikkelig.. huff.. utrivelig.

Har med meg matpakke på jobb hver dag, billig jo! :D

Selvfølgelig er et "hjahh" et fullgodt svar.

Jeg bruker verken allværsjakke til daglig eller snakker med folk på busstoppet (får faktisk litt panikk når de snakker med meg, hehe, supernorsk;)

Og ribbe og pinnekjøtt har jeg ALDRI likt, usj.

Så... litt sånn fifty-fifty kanskje? :)

Skrevet

Jeg LIKER brunost (tror ikke jeg vil strekke meg til å si at jeg elsker det)

Jeg ELSKER derimot å gå tur i skogen, score!

Jeg skyr dugnader, men bare fordi så veldig mange i borettslaget er skikkelig.. huff.. utrivelig.

Har med meg matpakke på jobb hver dag, billig jo! :D

Selvfølgelig er et "hjahh" et fullgodt svar.

Jeg bruker verken allværsjakke til daglig eller snakker med folk på busstoppet (får faktisk litt panikk når de snakker med meg, hehe, supernorsk;)

Og ribbe og pinnekjøtt har jeg ALDRI likt, usj.

Så... litt sånn fifty-fifty kanskje? :)

Rett og slett en person, med andre ord. Som de fleste av oss.

;o)

laguna1365380434
Skrevet

I følge kriteriene under her er jeg typisk norsk fordi jeg ikke egentlig vil bo her..;-) Jeg er ikke glad i norsk vinter.. Også er jeg blond i håret.

Jeg synes det er veldig typisk norsk å være selvfornøyd, og å tro at en automatisk er veldig snill og grei, fordi Norge har et sosialkontorer og ofte sier at de prioriterer velferdstaten..;-). Jeg mener også det er ganske typisk norsk å klage noe jævlig, uansett (og særlig hvis veldig!) hvor fint en har det..Jeg mener også det er typisk å være skikkelig tagal, eller å kommunisere i hovedform av fylleskrøner og anekdoter. Pizzaspising er norskt. Rekeost spising ER norskt..Det er også litt norskt å skulle diagnostisere alt mulig en ikke umiddelbart forstår..Jeg forbinder også hytteturer, skigåing og bål med svidde pølser på i februar (hvilket er litt kult) med Nordmenn.. Også er det at vi tror vi leser nyheter når vi kjøper ukebladene daglbladet og VG (sjekk punktet med sjølfornøydhet..;-)) Å ruge på ølet sitt å ikke dele på det vorspiel er supernorskt (og uhørt!) Oslo i januar tungsinn er også særegent og må vel også innunder ting jeg vil plassere i særnorskt idiom..;-)

Det var det jeg kom på gitt!

:-)

Skrevet

I følge kriteriene under her er jeg typisk norsk fordi jeg ikke egentlig vil bo her..;-) Jeg er ikke glad i norsk vinter.. Også er jeg blond i håret.

Jeg synes det er veldig typisk norsk å være selvfornøyd, og å tro at en automatisk er veldig snill og grei, fordi Norge har et sosialkontorer og ofte sier at de prioriterer velferdstaten..;-). Jeg mener også det er ganske typisk norsk å klage noe jævlig, uansett (og særlig hvis veldig!) hvor fint en har det..Jeg mener også det er typisk å være skikkelig tagal, eller å kommunisere i hovedform av fylleskrøner og anekdoter. Pizzaspising er norskt. Rekeost spising ER norskt..Det er også litt norskt å skulle diagnostisere alt mulig en ikke umiddelbart forstår..Jeg forbinder også hytteturer, skigåing og bål med svidde pølser på i februar (hvilket er litt kult) med Nordmenn.. Også er det at vi tror vi leser nyheter når vi kjøper ukebladene daglbladet og VG (sjekk punktet med sjølfornøydhet..;-)) Å ruge på ølet sitt å ikke dele på det vorspiel er supernorskt (og uhørt!) Oslo i januar tungsinn er også særegent og må vel også innunder ting jeg vil plassere i særnorskt idiom..;-)

Det var det jeg kom på gitt!

:-)

...og det er vel kanskje typisk norsk å påpeke at det ikke heter "norskt" - men jeg kan simpelthen ikke dy meg. ;o)

*dukker*

laguna1365380434
Skrevet

...og det er vel kanskje typisk norsk å påpeke at det ikke heter "norskt" - men jeg kan simpelthen ikke dy meg. ;o)

*dukker*

Opps..:-o Men jeg har drukket øl og kommer sliten fra jobb..Somom det skulle være noen unnskyldninge egentlig..;-) Men hodet mitt har vist lagt seg allerede.

*flau*

Skrevet

Risgrøt skal bare spises lørdager og på julaften. Kjøttkaker skal helst være søndagsmiddag, men kan tolereres andre dager i uken. Lefser skal serveres attåt kaffen søndager etter middag.

Lørdag skal alle barn ha godteri til barne-TV.

Når vignetten til den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix kommer, er det høytid i heimen.

Alle andre kulturer er rare - ja, kanskje til og med latterlige, og alle utlendinger som skal bo i Norge må omvendes til å bli gode, norske kjøttkakespisere.

Alkohol skal kun benyttes i den hensikt å bli dritings, eller i det minste såpass beruset at man tror man kan danse. Dette skal kun foregå fredag eller lørdag, mellom kl. 19 og 05.

Alt annet inntak av alkohol, skal det rynkes på nesen av og veksles megetsigende blikk over.

Når unger skal få navn, er det hensynet til besteforeldrene som veier tyngst. Pikebarnet skal, dersom bestemor Bergljot og bestemor Agnes ønsker å bli oppkalt etter, hete Bergljot Agnes eller Agnes Bergljot. Rekkefølgen av de to skal avgjøres ved loddtrekning for å unngå familiefeider og spolert julefeiring.

Hehe. Er vi så ille?

Nå fikk jeg assosiasjoner til Radio Yalla-boken "Bli nordmann på 1-2-3-4":

*løper og henter*

"Nordmann har spesialisert seg på herpa mat: Sprengt torsk, raka fant, kramsa fugl, rotten ost, luta fisk og smala hovve. Nesten all norsk tradisjonsmat er basert på dyr og fisk som har blitt torturert før de ble drept.

Til jul spiser nordmann bare tradisjonsmat fra middelalder. Vi frå håpe de snart ikke har mer igjen."

"JULAFTEN:

Et tre pyntes til minne om Jesus fødsel. Hvorfor foreldrene hans måtte skrive seg inn i Mandal, vet vi ikke.

FØRSTE JULEDAG:

Nordmann går på besøk til alle som var på besøk hos nordmann på julaften.

ANDRE JULEDAG:

Alle som nordmann var på besøk hos på første juledag, kommer på besøk til nordmann igjen."

"Alle nordmann er god på tur. Hver søndag. Ut å gå på tur! Noen går så langt på tur at de kommer til Sydpolen eller Nordpolen eller Sibir.

Nordmann liker nemlig å gå der ingen andre vil gå. Roald Amundsen var alkoholikk. Han gikk fra Pol til Pol, og for å hedre ham har de lagt et pol i hver sin ende av Roald Amundsens gate."

"Carl Ivar sier at vi skal hjelpe Innvandrer der dem er. Vi er i Tøyengata. Hjelp! Hjelp!"

:)

Skrevet

Risgrøt skal bare spises lørdager og på julaften. Kjøttkaker skal helst være søndagsmiddag, men kan tolereres andre dager i uken. Lefser skal serveres attåt kaffen søndager etter middag.

Lørdag skal alle barn ha godteri til barne-TV.

Når vignetten til den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix kommer, er det høytid i heimen.

Alle andre kulturer er rare - ja, kanskje til og med latterlige, og alle utlendinger som skal bo i Norge må omvendes til å bli gode, norske kjøttkakespisere.

Alkohol skal kun benyttes i den hensikt å bli dritings, eller i det minste såpass beruset at man tror man kan danse. Dette skal kun foregå fredag eller lørdag, mellom kl. 19 og 05.

Alt annet inntak av alkohol, skal det rynkes på nesen av og veksles megetsigende blikk over.

Når unger skal få navn, er det hensynet til besteforeldrene som veier tyngst. Pikebarnet skal, dersom bestemor Bergljot og bestemor Agnes ønsker å bli oppkalt etter, hete Bergljot Agnes eller Agnes Bergljot. Rekkefølgen av de to skal avgjøres ved loddtrekning for å unngå familiefeider og spolert julefeiring.

Hehe. Er vi så ille?

Nå fikk jeg assosiasjoner til Radio Yalla-boken "Bli nordmann på 1-2-3-4":

*løper og henter*

"Nordmann har spesialisert seg på herpa mat: Sprengt torsk, raka fant, kramsa fugl, rotten ost, luta fisk og smala hovve. Nesten all norsk tradisjonsmat er basert på dyr og fisk som har blitt torturert før de ble drept.

Til jul spiser nordmann bare tradisjonsmat fra middelalder. Vi frå håpe de snart ikke har mer igjen."

"JULAFTEN:

Et tre pyntes til minne om Jesus fødsel. Hvorfor foreldrene hans måtte skrive seg inn i Mandal, vet vi ikke.

FØRSTE JULEDAG:

Nordmann går på besøk til alle som var på besøk hos nordmann på julaften.

ANDRE JULEDAG:

Alle som nordmann var på besøk hos på første juledag, kommer på besøk til nordmann igjen."

"Alle nordmann er god på tur. Hver søndag. Ut å gå på tur! Noen går så langt på tur at de kommer til Sydpolen eller Nordpolen eller Sibir.

Nordmann liker nemlig å gå der ingen andre vil gå. Roald Amundsen var alkoholikk. Han gikk fra Pol til Pol, og for å hedre ham har de lagt et pol i hver sin ende av Roald Amundsens gate."

"Carl Ivar sier at vi skal hjelpe Innvandrer der dem er. Vi er i Tøyengata. Hjelp! Hjelp!"

:)

Latterbrøl!

*ramler av stolen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...