Gå til innhold

Irritabel tarm - bare tull?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Har fått diagnosen irritabel tarm etter 6 års mage og tarm plager, men jeg tviler på at dette er riktig. Hvor mange forskjellige bivirkninger kan dette gi da?

Jeg tåler ikke fiber og kan derfor ikke nyttegjøre meg av det. Mister masse hår, er helt tom for energi, hetetokter, leddsmerter(stivner i nakke og rygg), sover dårlig, overfølsom for kulde, forstoppelse, B-12 mangel,migrene (lyssky) i det hele tatt dårlig allmentilstand. Kan alt dette forklares med en irritabel tarm? Finnes der ovehode ingen medisiner eller noe som kan hjelpe? Jeg tror at det er noe som ikke stemmer her... mage og tarm lidelser burde forresten hatt eget forum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19937-irritabel-tarm-bare-tull/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Har selv hatt irritabel tarm og mine symptomer har vært løs mage, magesmerter og slapphet.

Men det som slår meg når jeg leser om plagene dine er stoffskifte.

Har du sjekket det??

Har selv nå etter mange år med div. symptomer fått vite at jeg antgeligvis har lavt stoffskifte.

Symptomene mine er: Frossenhet, veldig trøtthet, uten energi, sur og lei, angst, svimmelhet, hodepine,tørr hud, høy kolestrol osv osv. Alt dette kan selvfølgelig være andre ting også men jeg tror endelig jeg har funnet et svar på mine plager.

Vær obs. på at allmennleger ikke alltid vet så mye om denne sykdommen.

Kan også være nødvendig å ta flere prøver over lengre tid for å se om det svinger.

Noe det gjør hos meg. Hadde lave fine verdier for noen måneder siden men nå har det blitt fireganger så høyt siden da.

Det er jo ikke sikkert det er dette som feiler deg men du bør ihvertfall sjekke om dette er undersøkt.

Det kan jo også være at Annabell er inne på noe...

Ikke gi deg. synes ikke dine plager høres så typiske ut for irritabel tarm men det kan sikkert slå ut forskjellig hos folk.

Lykke til

enig at mage tarm lidelser burde hatt eget formum!

Jeg er selv plaget med dårlig mage og hyppige do besøk når jeg spiser visse mat sorter-- melke varer, krydret mat.. løk.. etc. har testet meg for allergi, vert på koloskopi undersøkelse (undersøker tykktarmen med et rør med kamera)!

Fant ikke ut noe som helst! jeg har stor mangel på vitaminer og mineraler.. og da blir man også med ett litt slappere!

Jeg fikk fortalt at jeg bare hadde irritabel tarm, fordi de ikke fant ut noe.. og fordi jeg synest det var j.. vondt med den koloskopi undersøkelsen (skulle bare mangle da!!)...

Men..jeg vet hva jeg tåler og ikke tåler! jeg vet sikkert at jeg har laktose intoleranse. dette har ikke legene testet meg for, de mente det var en helt annen prossess og litt innvikla, så de orka ikke!

Jeg måtte finne ut dette selv ved å gå på forskjellige dietter!

Leger kan være bra dumme altså!

Visse burde enkelt og greit ikke fått bestått på eksamen!

Pål Sand, almenlege

Kjære(Anonymous).

Irritert tykktarm el.Colon Irritable kan nok gi en rekke symptomer,men først og fremst magesmerter og løs avføring.Noen pasienter kan ha effekt av Questran.Videre foregår det nå studier på nettopp dette.En grundig medisinsk gjennomgang er selvfølgelig nødvendig for å avkrefte el.bekrefte andre årsaker til dine plager.

• 3 uker senere...

Beklager, mmen når jeg så vedlegget ditt ble jeg kjempe glad!! Ikke fordi du har problemer, men fordi jeg kjenner meg skikkelig godt igjen! Jeg har slitt med magesmerter, kvalmem følsom for kulde, vondt i hodet ingen energi og alt du sa. Jeg har vært hos flere leger men de ser bare dumt på meg og jeg føler at de ikke tror meg og jeg føler meg som et lite barn, også sier de "Du er vel ikke deprimert over noe?" Argh.. sist jeg var hos legen sa han bare at jeg hadde en irritabeltarm og at jeg måtte leve med det! Leger gjør meg deprimert! Men det er jo fint å høre at det finnes andre i samme situasjon som har fått de samme svarene. Så vet jeg at jeg ikke er gal:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...