Gå til innhold

uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som vet hvor mye man får viss man blir uføretrygdet? Har lest litt på trygdeetaten, men ble ikke særlig klok av det. Stemmer det at det er 66% av dagens lønn, og blir det da halvparten viss man blir 50% ufør?

Er satsene for rehabiliteringspenger og uføretrygd de samme?

Håper det er noem som kan svare meg litt på dette.

mvh

Skrevet

Det er et trygdeforum her. Ellers så stemmer det vel det du foreslår. En får iallefall minstesats som er drøye 9000 brutto, så vidt jeg vet.

Skrevet

"Er det noen som vet hvor mye man får viss man blir uføretrygdet?"

Ta kontakt med Trygdekontoret og be de regne ut. Jeg kjenner to stykker som har lik uføregrad som har helt forskjellig utbetaling. Dette er basert på pensjonspoeng, altså hva man har tjent de siste år.

" Stemmer det at det er 66% av dagens lønn, og blir det da halvparten viss man blir 50% ufør?"

Når man snakker om 66 % av dagens lønn, husk da at dette er begrenset oppad til å gjelde det du tjener opp til 6 G. Tjener du over dette, kan dette bli "borte" (når det gjelder sykepenger , rehab penger osv.)

Tror utbetaling på rehab er større enn uføre, men på den annen side får du en del skatte fordeler på uføre du ikke får på rehab.

Husk også at uansett kan du føre av utgifter for store sykdomsutgifter på selvangivelsen. Uansett om du er ufør, før, eller rehab.

Skrevet

Det kommer litt an på om du blir uføretrygdet eller om du får tidsbegrenset uføretrygd. Kriteriene er nesten de samme, men man får TU dersom det er et håp om at situasjonen kan endres i løpet av noen år. TU har pr. i dag en lavere sats enn ordinær ufærepensjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...