Gå til innhold

Brystkreft !

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 24 år som er noe overvektig, har mild Ulcerøs Colitt og har en hormonfeil. Ellers er jeg sjelden syk. I det siste har jeg fått det for meg at det er noe galt med mitt venstre bryst. Jeg prøver å fortelle meg selv at det bare er innbildning, men jeg klarer ikke å legge det til side. Min mormor har hatt brystkreft. Er det bare noe jeg innbiller meg eller...? Hva gjør jeg ? Jeg vet ikke helt om jeg undersøker riktig selv, men jeg kjenner ingenting spes. der. Det eneste jeg har kjent på er en sjelden gang en stikkende smerte i brystet, og en 6. sans som sier at noe er galt. Jeg flytter straks utenlands og begynner i ny jobb på tirsdag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199474-brystkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest slapp av!=)

Hvis du ikke kjenner no så er vel alt bra=) men stikking kjenner vel alle, og det er ikke no farlig. Jeg har selv tatt vekk en "klump" i brystet, og det stakk i brystet både før jeg fikk klumpen, og etter at den ble fjernet. Men kan du ikke skjekke det ut hos legen i utlandet hvis du ikke rekker det her, så du ikke skal bekymre deg hele tiden. Vet hvor j.... det er å gå rundt å tro det verste. Det gjorde jeg før jeg tok vekk den klumpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199474-brystkreft/#findComment-1414813
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager noe sent svar. Dersom det er noen trøst, så har du ikke noen nevneverdig økt arvelig risiko dersom ikke førstegrads-slektning ( i ditt tilfelle mor/søster) har brystkreft. Stikkende smerte periodevis er heller ikke tegn på brystkreft. Å kjenne på brystene kan være vanskelig, særlig dersom du er overvektig. Viktig at du gjør det ca. 1 gang per måned, gjerne rett ETTER mens, da er brystene mindre ømme og hovne. Kun DU kan bli godt kjent med dine bryster slik at du kan reagere på ebentuelle endringer og kuler som oppstår. Kontakt gjerne fastlegen din og be denne vise deg hvordan du skal undersøke. Type hormonfeil, og eventuelt hvor vanskelig brystene dine er å kjenne på vil avgjøre om det bør taes en mammografi og/eller ultralyd. Når du får svar om at dette er normalt, bør du slå deg til ro, og fortsette med egen-undersøkelser. Tør å snakke med legen din om stress som kan øke sykdomsangsten din. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199474-brystkreft/#findComment-1418554
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...