Gjest sattata Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 Noen som har peiling på hva som skjer i et forliksråd? Hvem er med i meglingen, og har man noe å vinne på det, om man er innklagd, eller er det bare tap i sikte? 0 Siter
Gjest til stede Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 Du har alt å vinne - om du møter opp. Hvis ikke gir du motparten fritt spillerom - og vedkommende får medhold i alt. Møter du opp, får du mulighet til å legge frem din side av saken - og se om det er mulig å få til et forlik eller en avtale. Du kan også velge å si at du ikke er interessert i å forsøke på å oppnå enighet - da går saken videre til domstolen - hvis ikke motparten gir opp. Men møt for all del frem. 0 Siter
petter smart Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 I utgangspunkter er kun du og innklager med, samt de 3 medlemmene i forliksrådet. Evt advokater tas inn før eller etter dere, men de foretrekker at de ikke er tilstede mens du og innklager prøver å bli enige. Selvfølgelig har du noe å vinne. Regner med at du har feil i saken siden du spør. Foreslå et forlik som gir motpart 50-70%, forliksrådet vil ofte råde den andre til å gå med på dette. Den andre ønsker neppe å dra dette videre og går ofte med på det. Gjelder det penger er det ofte ikke noe problem å få en betalingsplan. Men det hjelper ikke bare å nekte å inngå en avtale. Da vil du risikere at forliksrådet kommer med en dom mot deg. Da er det du som må anke videre til retten, ellers kan motpart kreve inn pengene via namsmannen, dvs at de kan inndra enhver verdi du har og selge dem. 0 Siter
Gjest sattata Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 I utgangspunkter er kun du og innklager med, samt de 3 medlemmene i forliksrådet. Evt advokater tas inn før eller etter dere, men de foretrekker at de ikke er tilstede mens du og innklager prøver å bli enige. Selvfølgelig har du noe å vinne. Regner med at du har feil i saken siden du spør. Foreslå et forlik som gir motpart 50-70%, forliksrådet vil ofte råde den andre til å gå med på dette. Den andre ønsker neppe å dra dette videre og går ofte med på det. Gjelder det penger er det ofte ikke noe problem å få en betalingsplan. Men det hjelper ikke bare å nekte å inngå en avtale. Da vil du risikere at forliksrådet kommer med en dom mot deg. Da er det du som må anke videre til retten, ellers kan motpart kreve inn pengene via namsmannen, dvs at de kan inndra enhver verdi du har og selge dem. Ja, har feil og det gjelder penger iht. husleie jeg har valgt å holde tilbake grunnet reklamasjon. Huseier har ikke vært interessert i å høre på mine argumenter, som har vært både muntlig og skriftlige. Nå har de klaget saken inn for forliksrådet noe overraskende, iallfall for meg. Skjønner ikke at de orker. Men, jeg skal stå løpet ut, jeg greier det. Syns bare det er veldig dårlig gjort. Fint du skrev litt om hvor mange som er med i et forliksråd. Dette har jeg ikke fått noe informasjon om. Håper iallfall de ikke har tenkt å ta livet av meg. 0 Siter
Gjest gladiol Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Ja, har feil og det gjelder penger iht. husleie jeg har valgt å holde tilbake grunnet reklamasjon. Huseier har ikke vært interessert i å høre på mine argumenter, som har vært både muntlig og skriftlige. Nå har de klaget saken inn for forliksrådet noe overraskende, iallfall for meg. Skjønner ikke at de orker. Men, jeg skal stå løpet ut, jeg greier det. Syns bare det er veldig dårlig gjort. Fint du skrev litt om hvor mange som er med i et forliksråd. Dette har jeg ikke fått noe informasjon om. Håper iallfall de ikke har tenkt å ta livet av meg. Hei! Forliksrådets primæroppgave er å få til et forlik. Vi som sitter det er "vanlige mennesker" som er politisk valgt og som skal prøve å få innklaget og klager til å bli enige. Vi er tre personer og ofte er sekretæren med i tillegg. Forliksrådet er laveste rettsinnstans og langt mer uformelt enn i rettsalen. Vet ikke hvor i landet du bor, men det er kjempestor forskjell på hvor god tid de forskjellige forliksrådene vier hver sak. Rådene i byene har gjerne en tidsramme på 15-30 min pr. sak, noe som er ALT for kort tid. Bor du mer landlig til, er det ikke uvanlig at det blir brukt den tiden som er nødvendig for å få til et forlik. (Ikke uvanlig for oss å bruke 2 timer på en sak.) Etter at møte er satt får klager ordet først for å legge frem sin side av saken, så får innklaget samme mulighet til å komme med sitt syn. Deretter blir det meningsutvekslinger partene imellom og spørsmål fra forliksrådet. Blir dere enige om en løsning skrives det et forlik. Hvis ikke skriver forliksrådet en dom i saken. Det aller viktigste for deg er som også flere sier, å møte opp. Hvis ikke er det det samme som at du godtar klagers påstand. Husk å krysse av på tilsvarsskjemaet at du ikke godtar klagers påstand og ønsker mekling i saken. Bare da får du mulighet til å legge frem din side av saken. Og... det er helt ufarlig å møte i forliksrådet. Formålet vårt er ikke å være noen store stygge ulver, men prøve å få partene til å komme til enighet. Hvis du skulle få en dom i mot deg, husk ankefristen på 1 mnd. Ønsker deg lykke til 0 Siter
petter smart Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Ja, har feil og det gjelder penger iht. husleie jeg har valgt å holde tilbake grunnet reklamasjon. Huseier har ikke vært interessert i å høre på mine argumenter, som har vært både muntlig og skriftlige. Nå har de klaget saken inn for forliksrådet noe overraskende, iallfall for meg. Skjønner ikke at de orker. Men, jeg skal stå løpet ut, jeg greier det. Syns bare det er veldig dårlig gjort. Fint du skrev litt om hvor mange som er med i et forliksråd. Dette har jeg ikke fått noe informasjon om. Håper iallfall de ikke har tenkt å ta livet av meg. Så lenge du kan dokumentere denne reklamasjonen så vil aldri huseier få medhold. Forliksrådet vil nok foreslå et forlik. Prøv gjerne å være den første som foreslår dette, og ikke vær gjerrig (men gjør det litt bedre for deg enn for motparten). Dette vil gjerne forliksrådet synes er en god ide og støtte. Og husk å vær rolig, ikke hyl og skrik og kjefte på motparten. Vær saklig, unngå sentimentalt pjatt som ikke har noe med saken å gjøre. Ikke framstill deg selv som et offer og huseier som en drittsekk. Husk også at så lenge en inngår et forlik så må begge gi litt for å få litt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.