Gå til innhold

Alkohol

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en gutt på 27 år som lurer litt på effekten av store alkohol mengder. Jeg drikker så og si hver helg og ofte både Fredag og Lørdag. Har gjort dette i en 3 års periode. Jeg tåler store mengder alkohol og kan i løpet av en kveld (7-12 timer) få i meg 2 liter brennevin og alikevel føre meg som en normalt beruset person på byen. Har blitt målt til 2.5 i promille uten at jeg følte meg neve verdig full. Har siden je var liten hatt skjelvinger i hender, spesielt når jeg blir ivrig. Har merket at dette forsvinner når jeg drikker, men kan dagen derpå komme tilbake veldig kraftig også uten at jeg er dårlig. Jeg reparer sjeden og føler heller ikke behov for dette. Det lengste jeg har holdt meg uten alkohol di to site årene er 13 dager. Jeg er 182cm høy og veier 86 kilo. Trener 3 ganger i uken og er aktiv i jobb.

Det jeg lurer på er om sammenhengen med skjelvingene og at det forsvinner. Om jeg drikker for mye og hvordan jeg kan se om jeg har ett problem. Det er som regel det sosiale som trekker meg.

Torvald T.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199530-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Definisjonen på om "man har et alkoholproblem" kan være om en selv eller andre har vært bekymret for forbruket. Of du skriver jo inn her til doktoronline.. mengden alkohol du drikker er klart for stor. Om du selv føler deg "kjekk" med 2,5 i promille, så ville tester klart vist nedsatt balanse, reaksjonsevne, vurderingsevne etc. Jeg tenker på f.eks politiets tester og evne til bilkjøring. En persom med god fysisk form, god balanse og koordinasjon kan imidlertid bedre enn andre "skjule" noe av symptomene ved promille. Tremor ( skjelving) av typen du nevner, som høres ut som psykisk betinget ( værre ved adrenalin; enten fordi man er "ivrig" eller nervøs bedres av lett promille. Endel andre psykiske plager også. Svært farlig å begynne å "selvmedisinere" seg. Mange alkoholikere har gjort dette for å døyve plager som tremor, sosial angst, stamming eller annet. Det er like kjent at symptomene blir værre "dagen derpå", og man kanlett komme i en ond sirkel. Leveren din vil påsikt kunne ta skade av dette alkohol-konsumet. Snakk gjerne med fastlegen din om dette. Det er god hjelp å få. De fleste erfarer at de kan få like mye ut av et selskap med mindre alkohol. En promille på 0,5 regnes som "trivselspromille". Kanskje bør du ikke frikke mer enn en dag i strekk. 3 flasker vin per uke bør være max. Prøv å unngå sterkere varer; promillen blir vanskeligere å kontrollere; og med sprit/øl får du mye usunt sukker og lite næringsstoffer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199530-alkohol/#findComment-1418829
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...