Gå til innhold

Voldsdømt med frekk advokat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva som er rettspraksis når det gjelder straff for slike forbrytelser. Advokaten må jo ta utgangspunkt i det, når han skal bedømme straffeutmålingen.

Vi er på ville veier hvis vi skal begynne å "ta" forsvarsadvokater som kun gjør jobben sin, uansett hvor grotesk forbrytelse de forsvarer.

Skrevet

Han gjør vel bare jobben sin.

Men med tanke på domfeltes tidligere dommer, så er JEG svært skuffet.

Dommen burde vært vesentlig strengere.

Skrevet

Det er så mye dumme uttalelser fra advokatstanden i enkelte saker at man kan begynne lure på om de er mentalt forstyrret.

Tiltalte burde ha hatt mellom 10 og 15 års fengsel, uten muligheter for å slippe ut før.

Skrevet

Han gjør vel bare jobben sin.

Men med tanke på domfeltes tidligere dommer, så er JEG svært skuffet.

Dommen burde vært vesentlig strengere.

Ja, jeg sier jo det - han gjør jobben sin. Men det går an å holde en dum kjeft, og rett og slett bare anke hvis de føler for det...

Skrevet

Det er så mye dumme uttalelser fra advokatstanden i enkelte saker at man kan begynne lure på om de er mentalt forstyrret.

Tiltalte burde ha hatt mellom 10 og 15 års fengsel, uten muligheter for å slippe ut før.

Det er noe fundamentalt feil et sted når den alminnelige rettsoppfatningen i voldssaker skjærer i øynene på folk flest.

Skrevet

Ja, jeg sier jo det - han gjør jobben sin. Men det går an å holde en dum kjeft, og rett og slett bare anke hvis de føler for det...

Du sier noe der, for jeg kan ikke se hvordan det kan hjelpe den dømtes sak at advokaten går ut og sier noe som han burde forstå at ALLE (bortsett fra andre forsvarsadvokater) vil reagere sterkt på?

Skrevet

Det er noe fundamentalt feil et sted når den alminnelige rettsoppfatningen i voldssaker skjærer i øynene på folk flest.

Jeg kan ikke fatte at det ikke skjærer i en advokats øyne heller.

Jeg kunne ikke ha vært forsvarsadvokat for slike idioter, jeg hadde personlig skåret hode av dem.

Skrevet

Jeg kan ikke fatte at det ikke skjærer i en advokats øyne heller.

Jeg kunne ikke ha vært forsvarsadvokat for slike idioter, jeg hadde personlig skåret hode av dem.

Vi skal være glad for at noen orker jobben. I et demokratisk rettssystem har også massemordere krav på å få ført sin sak.

Men det var altså forsvarsadvokatens åndssvake kommentar jeg steilet over...

Skrevet

Et dilemma/paradoks med straffeutmåling er at dersom det er en veldig streng praksis, altså at det legges opp til lange straffer for bestemte forbrytelser eller at man innfører lovbestemte minimumsstraffer, er at det er en større tendens til at tiltalte blir FRIFUNNET!

Det skjedde da man for en del år siden innførte minimumsstraff i voldtektssaker.

Skrevet

Et dilemma/paradoks med straffeutmåling er at dersom det er en veldig streng praksis, altså at det legges opp til lange straffer for bestemte forbrytelser eller at man innfører lovbestemte minimumsstraffer, er at det er en større tendens til at tiltalte blir FRIFUNNET!

Det skjedde da man for en del år siden innførte minimumsstraff i voldtektssaker.

Interessant. Det har jeg ikke hørt før. Finnes det statistikk på dette eller noe annet man kan lese?

Skrevet

Interessant. Det har jeg ikke hørt før. Finnes det statistikk på dette eller noe annet man kan lese?

Ja, det gjør det sikkert, men jeg har egentlig ingen tips.

Et HELT TILFELDIG søk på bokkilden.no ga meg følgende under "kriminologi", men jeg antar at Tanum har mer litteratur innen området:

http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8253018355&CatalogName=Books&CategoryName=BIC_JBV

Skrevet

Enig. En helt utrolig påstand.

Det burde vært lagt til en 0 på dommen.

Skrevet

Ja, det gjør det sikkert, men jeg har egentlig ingen tips.

Et HELT TILFELDIG søk på bokkilden.no ga meg følgende under "kriminologi", men jeg antar at Tanum har mer litteratur innen området:

http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8253018355&CatalogName=Books&CategoryName=BIC_JBV

Liv Finstads bok er nok klassikereren innenfor kriminologi og sikkert høyt lesbar for andre enn kriminologer også. Takk for tips.

Skrevet

Vi skal være glad for at noen orker jobben. I et demokratisk rettssystem har også massemordere krav på å få ført sin sak.

Men det var altså forsvarsadvokatens åndssvake kommentar jeg steilet over...

Enig med deg, det må selvsagt behandles ordentlig, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å forsvare disse apekattene.

Enig at det er enda mer håpløst når de kommer med slike uttalser.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Får håpe han får skjerpet straff, syns han slapp for billig hvis jeg skal være helt ærlig.

Skrevet

Det er jo noe vi har sett i flere saker, egentlig. Selvfølgelig skal selv den værste voldsforbryter ha en forsvarsadvokat, men det er forskjell på å forsvare etter lovens rammer og å med vitende vilje gå inn for at en som har gjort noe slikt ikke skal få noen straff. Man kan lure på hva slags mennesker som blir slike advokater.

".........................................."

Skrevet

Det er jo noe vi har sett i flere saker, egentlig. Selvfølgelig skal selv den værste voldsforbryter ha en forsvarsadvokat, men det er forskjell på å forsvare etter lovens rammer og å med vitende vilje gå inn for at en som har gjort noe slikt ikke skal få noen straff. Man kan lure på hva slags mennesker som blir slike advokater.

".........................................."

Jeg gjorde et søk og ser at denne advokaten har spesialisert seg på å forsvare et visst klientell:

http://www.magasinet-monitor.net/artikler/vigrid180402.htm

Skrevet

Jeg gjorde et søk og ser at denne advokaten har spesialisert seg på å forsvare et visst klientell:

http://www.magasinet-monitor.net/artikler/vigrid180402.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...