favn Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Javisst skal en forsvarsadvokat forsvare, men det går an å beholde en viss anstendighet likevel. Se hva denne advokaten presterer å si om dommen, jeg skjemmes på hans vegne: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107654 0 Siter
collins Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det kommer jo litt an på hva som er rettspraksis når det gjelder straff for slike forbrytelser. Advokaten må jo ta utgangspunkt i det, når han skal bedømme straffeutmålingen. Vi er på ville veier hvis vi skal begynne å "ta" forsvarsadvokater som kun gjør jobben sin, uansett hvor grotesk forbrytelse de forsvarer. 0 Siter
Goliath Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Han gjør vel bare jobben sin. Men med tanke på domfeltes tidligere dommer, så er JEG svært skuffet. Dommen burde vært vesentlig strengere. 0 Siter
mrxx Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det er så mye dumme uttalelser fra advokatstanden i enkelte saker at man kan begynne lure på om de er mentalt forstyrret. Tiltalte burde ha hatt mellom 10 og 15 års fengsel, uten muligheter for å slippe ut før. 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Han gjør vel bare jobben sin. Men med tanke på domfeltes tidligere dommer, så er JEG svært skuffet. Dommen burde vært vesentlig strengere. Ja, jeg sier jo det - han gjør jobben sin. Men det går an å holde en dum kjeft, og rett og slett bare anke hvis de føler for det... 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Det er så mye dumme uttalelser fra advokatstanden i enkelte saker at man kan begynne lure på om de er mentalt forstyrret. Tiltalte burde ha hatt mellom 10 og 15 års fengsel, uten muligheter for å slippe ut før. Det er noe fundamentalt feil et sted når den alminnelige rettsoppfatningen i voldssaker skjærer i øynene på folk flest. 0 Siter
Goliath Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Ja, jeg sier jo det - han gjør jobben sin. Men det går an å holde en dum kjeft, og rett og slett bare anke hvis de føler for det... Du sier noe der, for jeg kan ikke se hvordan det kan hjelpe den dømtes sak at advokaten går ut og sier noe som han burde forstå at ALLE (bortsett fra andre forsvarsadvokater) vil reagere sterkt på? 0 Siter
mrxx Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det er noe fundamentalt feil et sted når den alminnelige rettsoppfatningen i voldssaker skjærer i øynene på folk flest. Jeg kan ikke fatte at det ikke skjærer i en advokats øyne heller. Jeg kunne ikke ha vært forsvarsadvokat for slike idioter, jeg hadde personlig skåret hode av dem. 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Jeg kan ikke fatte at det ikke skjærer i en advokats øyne heller. Jeg kunne ikke ha vært forsvarsadvokat for slike idioter, jeg hadde personlig skåret hode av dem. Vi skal være glad for at noen orker jobben. I et demokratisk rettssystem har også massemordere krav på å få ført sin sak. Men det var altså forsvarsadvokatens åndssvake kommentar jeg steilet over... 0 Siter
morsan Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det er noe fundamentalt feil et sted når den alminnelige rettsoppfatningen i voldssaker skjærer i øynene på folk flest. Et dilemma/paradoks med straffeutmåling er at dersom det er en veldig streng praksis, altså at det legges opp til lange straffer for bestemte forbrytelser eller at man innfører lovbestemte minimumsstraffer, er at det er en større tendens til at tiltalte blir FRIFUNNET! Det skjedde da man for en del år siden innførte minimumsstraff i voldtektssaker. 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Et dilemma/paradoks med straffeutmåling er at dersom det er en veldig streng praksis, altså at det legges opp til lange straffer for bestemte forbrytelser eller at man innfører lovbestemte minimumsstraffer, er at det er en større tendens til at tiltalte blir FRIFUNNET! Det skjedde da man for en del år siden innførte minimumsstraff i voldtektssaker. Interessant. Det har jeg ikke hørt før. Finnes det statistikk på dette eller noe annet man kan lese? 0 Siter
morsan Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Interessant. Det har jeg ikke hørt før. Finnes det statistikk på dette eller noe annet man kan lese? Ja, det gjør det sikkert, men jeg har egentlig ingen tips. Et HELT TILFELDIG søk på bokkilden.no ga meg følgende under "kriminologi", men jeg antar at Tanum har mer litteratur innen området: http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8253018355&CatalogName=Books&CategoryName=BIC_JBV 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Enig. En helt utrolig påstand. Det burde vært lagt til en 0 på dommen. 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Ja, det gjør det sikkert, men jeg har egentlig ingen tips. Et HELT TILFELDIG søk på bokkilden.no ga meg følgende under "kriminologi", men jeg antar at Tanum har mer litteratur innen området: http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8253018355&CatalogName=Books&CategoryName=BIC_JBV Liv Finstads bok er nok klassikereren innenfor kriminologi og sikkert høyt lesbar for andre enn kriminologer også. Takk for tips. 0 Siter
mrxx Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Vi skal være glad for at noen orker jobben. I et demokratisk rettssystem har også massemordere krav på å få ført sin sak. Men det var altså forsvarsadvokatens åndssvake kommentar jeg steilet over... Enig med deg, det må selvsagt behandles ordentlig, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å forsvare disse apekattene. Enig at det er enda mer håpløst når de kommer med slike uttalser. 0 Siter
Gjest tidligere '!-o-!' Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Får håpe han får skjerpet straff, syns han slapp for billig hvis jeg skal være helt ærlig. 0 Siter
Prozak Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det er jo noe vi har sett i flere saker, egentlig. Selvfølgelig skal selv den værste voldsforbryter ha en forsvarsadvokat, men det er forskjell på å forsvare etter lovens rammer og å med vitende vilje gå inn for at en som har gjort noe slikt ikke skal få noen straff. Man kan lure på hva slags mennesker som blir slike advokater. ".........................................." 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Enig. En helt utrolig påstand. Det burde vært lagt til en 0 på dommen. Jeg gjorde et søk og ser at denne advokaten har spesialisert seg på å forsvare et visst klientell: http://www.magasinet-monitor.net/artikler/vigrid180402.htm 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Det er jo noe vi har sett i flere saker, egentlig. Selvfølgelig skal selv den værste voldsforbryter ha en forsvarsadvokat, men det er forskjell på å forsvare etter lovens rammer og å med vitende vilje gå inn for at en som har gjort noe slikt ikke skal få noen straff. Man kan lure på hva slags mennesker som blir slike advokater. ".........................................." Jeg gjorde et søk og ser at denne advokaten har spesialisert seg på å forsvare et visst klientell: http://www.magasinet-monitor.net/artikler/vigrid180402.htm 0 Siter
favn Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Det er så mye dumme uttalelser fra advokatstanden i enkelte saker at man kan begynne lure på om de er mentalt forstyrret. Tiltalte burde ha hatt mellom 10 og 15 års fengsel, uten muligheter for å slippe ut før. Jeg gjorde et søk og ser at denne advokaten har spesialisert seg på å forsvare et visst klientell: http://www.magasinet-monitor.net/artikler/vigrid180402.htm 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.