Gå til innhold

Dagmammaen passet 4(!!) unger samtidig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

ehh....du mener vel 18....? Ikke 28...

Ja for ellers er det virkelig spinnvilt!

Jeg er litt bekymret noen ganger i barnehagen når jeg leverer tidlig, da er de ofte bare en på tidligvakt. Jeg ser det er alt for travelt for dem.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• asterix

8

• mrxx

5

• fei1365380229

4

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

ehh....du mener vel 18....? Ikke 28...

mener 28 5 og 6 åringer ja.

Mye ute på tur er vi også.

Skrevet

mener 28 5 og 6 åringer ja.

Mye ute på tur er vi også.

Jammen da jobber du på sfo eller skolen. Det blir litt annerledes. 5 - 6 åringer er mer istand til å ta vare på seg selv, enn 1 og 2-åringer.

De går jo alene til skolen, er sammen med venner uten at foreldrene henger over som hauker. 3 på 28 er igrunnen ganske bra i motsetning til 1 lærer på 28 stykker.

Skrevet

Du ønsker å være litt små vrang idag skjønner jeg:-)

Men f.eks 5 små barn er da ikke akkruat lite det heller, i tillegg skal man passe på de som er litt større også. Det blir mye mer jobb enn om det kun var 5 små.

Ikke så lett å holde oversikten over alle og hvor de er til enhver tid (som var poenget med innleggene).

Men det er du sikkert ikke enig i det heller, hehe.

Er altså søsknene til moren din født med 1 års mellomrom?

Jeg er litt "vrang" som du sier fordi jeg som mor til snart 8 stadig møter på dette med at det må da være fryktelig vanskelig med så mange barn. Et utsagn som stort sett bunner i at folk går rundt med en snodig forestilling om at alle barna er småunger.

Og faktum er jo at selv om du har 10-12 unger som er født med bare 1 års mellomrom(meget sjeldent) så har du rett og slett aldri så veldig mange småunger å ta deg av...

Skrevet

8 barn!?

Trodde du stoppa på 6 jeg.. Hvor mange hadde du da du ble intervjuet i Foreldre og barn?

Hvordan kunne du ha fått det for deg at vi stoppet på 6 når til og med fødselen til nr. 7 ble omtalt i den nevnte artikkelen i F&B? *ler*

Skrevet

Jammen da jobber du på sfo eller skolen. Det blir litt annerledes. 5 - 6 åringer er mer istand til å ta vare på seg selv, enn 1 og 2-åringer.

De går jo alene til skolen, er sammen med venner uten at foreldrene henger over som hauker. 3 på 28 er igrunnen ganske bra i motsetning til 1 lærer på 28 stykker.

Vi er to lærere og en assistent på en klasse med 28 barn.

Ja det er nok værre med barn under skolealder ja, tenkte ikke beklager.

Skrevet

Synes ikke det var så forferdelig mye med 4 barn, men skal man passe så mange og så små barn, så må man ha øynene på dem hele tiden. (noe av grunnen til at jeg følte det var nok med ett år som dagmamma - kunne jo ikke gå på do alene engang - hadde dem alltid med meg). Har altså selv vært dagmamma for 2 ettåringer i tillegg til min egen, og det gikk helt fint det. Jeg hadde dem med rundt på tur også uten at det var noe problem. Jeg personlig ønsket ikke å ha fler enn 3 på en gang, men det var fordi jeg ikke ønsket å slite meg fullstendig ut...

Men hvis det stemmer det jeg så noen skrev om i en annen tråd, at hun hadde latt de to være igjen ute mens hun hadde med seg en tredje inn for å bytte bleie, så synes jeg det var fryktelig uforsvarlig gjort - men jeg vet jo ikke om det stemmer - skal ikke dømme noen før man vet med sikkerhet hva som faktisk har skjedd.

Skrevet

Det er alltid dagmammaer, barnehager eller au pairer.

Leste akkurat en blogg i USA om barn som dør i oppvarmede biler. Dette skjer ukentlig i USA, og bestandig er det en dagmamma eller barnepike som liksom skal se etter barnet.

Glemt på tur i barnehagen, dødd av sklie, huske, whatever.. Skjer sånt i Norge, er det når barnet er i andres varetekt. Ingen kan passe et barn som foreldrene!

Og derfor kan en mamma fint ha 5 egne barn hjemme, mens 5 barn hos dagmamma er oppbevaring og fullstendig på trynet!

Bare en tilleggskommentar: En dagmamma har gjerne barn i samme aldersgruppe (gjerne under 3 år), mens en søskenflokk på 5 er spredd i alder. Og det er det stor forskjell på; de største hjelper til med å passe minste, og søsken føler ansvar for hverandre på en helt annen måte.

Mvh

laguna1365380434
Skrevet

Jeg var barnevakt på et treningsenter engang, og det sa jeg opp etter to vakter da jeg syntes opplegget var vanvittig og sykt uansvarlig uansett hvor trygge omgivelsene var!

Der bare dryssa det på med damer som ga babyene sine til meg, det var til og med noen som bare parkerte vogna utenfor da jeg sa jeg ikke turte å passe på flere! :-o

På det verste var det tolv babyer der inne på likt, samt to litt større barn..! Jeg skjønner ikke hvordan NOEN kan klare å se etter såmenge unger og sørge for at de har det fint! (nå var det ikke mange farlige ting der inne, men allikevel)

Kjempedigresjon, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne det.

Forøvrig er det jo mange som har mange unger, og det er vel lite hensiktmessig å forby noen åpasse mange barn uten sertifisering og utdanning..;-)

Jewg synes også det er ille å drive å skyldfordele i denne saken forresten, det er en kjempetragedie for alle de involverte, dagmammaen inkludert, og det blir ikke mindre sørgelig av at enkelte her inne er opprørt over at dagmammaen eventuelt var uansvarlig..

Synes nå jeg da.

Skrevet

Hva i alle dager har alderen hennes å gjøre med noe som helst? Mener du at 40-årene er for gammelt? Eller for ungt og uansvarlig kanskje?

Jeg synes ikke nødvendigvis at 4 unger på en gang er for mange, men det kommer selvsagt an på flere ting: Ungenes alder, barnepassers erfaring & rutine og slikt.

I dette tilfelle var det nok for mye å holde styr på....men vi vet jo egentlig ikke hvorfor dette skjedde. Bare at det er en skrekkelig tragedie. :o(

Det faktum at man er i 40-årene impliserer selvsagt også at man er fullstendig uten kompetanse og dømmekraft. I tillegg til å være ustabil, lett dement og med stadige hetetokter.

Svogeren min ble ranet på jobb for noen år siden. I avisomtalen var det ca. 30% korrekte opplysninger. Og han ble intervjuet _selv_, de slapp å høre på rykter og naboreferater.

Jeg sier ikke mer...

Skrevet

sa du passset ????

Hvis hun passet på dem ville ikke dette skjedd.

mange damammaer "oppbevarerer" unger. Sier ikke at hun gjorde dette men med så mange små må hun ha øynene på dem 100% av tiden....

Jeg har selv passet 3 i tillegg til min egen og det gikk fint men det var veldig slitsomt for de var i alderen 1-3 år og de var overalt. Men bare ha øya på dem hele tiden så går det...

Varme tanker til deres mor og far...........de må har det grusomt.......

kan hun bli saksøkt for dette ???

Hvis et menneske har gått fra to barn på 1 1/2 år, og latt de være alene på selvstyr, er registrert som lovlig dagmamma, blir anmeldt, vil uaktsomt drap som straff ikke være helt utenkelig. Det finnes det mange lignende eksempler på. Mennesker som har mistet barn ut gjennom traktorer fordi små barn ikke er skikkelig festet, kan også bli dømt for uaktsomt drap. Selv om det er deres egne barn.

Man kan kanskje synes det er vel strengt, og at straffen over det tragiske er nok i seg selv. Men hva er da i tilfelle uaktsomt drap egentlig? Å passe andres barn er et kjempestort ansvar. Du legger det mest dyrebare du har i hendene til andre som velger å ta på seg det ansvaret. Uhell kan skje, men graden av uaktsomhet vil vel være bestemmende om det blir uaktsomt drap. Akkurat hvor stor graden av uaktsomhet var i dette tilfellet vet ikke jeg så mye om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...