Gå til innhold

Har du hatt artroskopi og operert menisken?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer på mange ting vedr dette
Skrevet

Hvordan forløp dette for deg? Nårtid kan jeg oppta vanlige aktiviteter? Jeg var i dag og fikk gjort dette inngrepet. Fjernet en god del av menisken. Fikk full narkose. Nå har jeg sabla vondt, men fikk ingen smertestillende av legen. Holder det med Paracet? Fikk snakket lite med legen, men sykepleier sa jeg allerede i dag bare kunne belaste kneet og gå. Det klarte jeg slett ikke, klarer ikke trå på foten. Hva er vanlig i en slik prosess? Skal en bygge seg opp ved fysioterapi?

Gjest så blir det bedre...
Skrevet

Ta ett gram paracet, sammen med 600 mg ibux. Ikke rart du ikke kan trå på foten hvis du ikke har tatt noe smertestillende.

Du kan ta maksimalt 4 g paracet per døgn. (Du må ikke kombinere paracet med andre tabletter som inneholder paracetamol.) Ibuxdosen kan du ta tre ganger daglig.

Skrevet

Paracetamol er vanligvis basismedikasjon etter en operasjon. Ta paracet 1 g (2 tbl) fire ganger i døgnet. Du skal ikke ha vondt. Bedre å ta tabletter før det blir for vondt, hvis ikke er smerten vanskeligere å lindre.

Skrevet

Du skulle fått med deg nok Paralgin f. eller tilsvarende for første 1-2 døgn. Men ta Paracet i forsvarlige doser slik at du har mulighet til å bruke benet til hvertfall dobesøk etc.

Det er ikke noe regime på fysioterapi i etterkant av meniskoperasjon, nødvendigvis. men jo raskere du begynner å bruke benet igjen jo bedre. Før var det vanlig å sende med rekvisisjon på 6-12 behandlinger som standard. Men de kan jo ha gått vekk fra det nå. Rask mobilisering er bra, men du skal ikke overdrive og være veldig tøff, men det er ikke smertefritt heller.

Du skal vel på kontroll på poliklinikk 4-6 uker etter operasjon og få vurdert om du evt trenger fysioterapi da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...