libek Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 For litt over en uke siden fjernet jeg galleblæren pga mye anfall og smerter. Galleblæren ble fjernet med kikkehullskirurgi. Greit nok skulle en tro. Få dager senere merker jeg økende smerter i såret rundt navelen og spesielt snittet under brystbenet. Reiser tilbake til sykehuset for å få svar. Der blir jeg fortalt at jeg skal rense det med pyrisept og det vi bli bedre. Dagen etter merker jeg en stor kul under såret ved brystbenet. Såret er også væskende og rødt, stingene henger løst. Reiser så på legevakten hvor jeg får beskjed om at det er en infeksjon. De fjerner et av stingene og renser såret, gir meg så Abboticin. Senre den kvelden blir jeg ganske syk og får høy feber. Ut av såret kommer det flere harde sorte/brune klumper på str. med rosiner. Etter dette ble jeg dårligere og endte på sykehuset. Resultatet nå er at jeg har blitt sendt hjem med et 2 cm dypt og 2 cm bredt gap i magen etter at de har fjernet stingene. Jeg fikk med meg kompress, natriumklorid og en reseept. Ingen svar fikk jeg på sykehuset om hvorfor denne infeksjonen oppstod. Heller ikke hvordan dette skulle gro. Mitt spørsmål er: Hvordan i all verden skall dette såret gro??? Det er enormt og krever uten tvil sting e.l. Hva burde jeg gjøre? Jeg renser det selvsagt, men jeg kan da ikke fortsette med å gå rundt med et stort hull i magen. Ingen vil gi meg et hint om hva jeg burde gjøre, derfor spør jeg deg/dere. Føler meg oversett og hjelpeløs. Håper dere kan gi meg et svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199665-infeksjon-i-operasjons%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kkd Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Gå først til legevakten og fortell hvor bekymret du er, be om en skikkelig sjekk igjen. om nødvendig: Kontakt/ring pasientombudet i kommunen eller kontakt advokat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199665-infeksjon-i-operasjons%C3%A5r/#findComment-1413233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramina Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Dette var en "merkelig" historie. Alle sår det går infeksjon i skal ha nøye oppfølging av lege. At du skal rense med litt pyrisept og noen filler er helt uhørt. Du må slå neven i bordet her og forlange en skikkelig sjekk av såret, en god rens og videre behandling. Iallefall noe av såret bør være åpent nå for at all pusset ska få komme seg ut, men du bør gå på infeksjonshemmende medisiner for å hjelpe infeksjonen til å gå tilbake. Du bør også gå til legen hver, annenhver dag til å begynne med slik at de får se fremgangen i såret ditt. Ikke finn deg i dette, har nå ikke sett deg jeg, men etter hvordan du beskriver dette så er ikke dette noe som du klarer selv å ordne med litt pyrisept og filler. Dra til legevakta en gang til og forlang en grundig sjekk/behandling. I verste fall, kontakt legen din med en gang mandag morgen og få akuttime. Skulle du ikke få "napp", noe jeg synes er rart, så er avisa neste synes nå jeg. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199665-infeksjon-i-operasjons%C3%A5r/#findComment-1413259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tårepil Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Det du har er etter alt å dømme en såkalt abscess - eller verkebyll om du vil. Det kan ikke syes igjen for da kommer ikke pusset ut, og infeksjonen vil bare bli verre. Har hatt ca 20 abscesser selv, noen har vært atskillig større og dypere enn din, og tro meg - det gror! Det høres utrolig ut, men kroppen har en fantastisk evne til å lege seg selv. Noen ganger kan antibiotika i tillegg være nødvendig. Jeg vil anbefale deg å gå til legen og be de ta infeksjonsprøve (crp, tas fra en bloddråpe i fingeren). Den vil avsløre hvorvidt du trenger antibiotika. Men du burde fått informasjon om alt dette fra sykehus/legevakt, så hadde du sluppet all engstelse... Ønsker deg lykke til og god bedring. =) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199665-infeksjon-i-operasjons%C3%A5r/#findComment-1415132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Infeksjoner i sår er dessverre ganske vanlig ( 10-20%) på sykehus, på tross av nøye hygiene. Når det først har blitt en byll, som i ditt tilfelle, så er det visåret IKKE lukkes på toppen med sting. Såret skal skylles/rensen jevnlig, helst 2 g/dag. Saltvann/Klorhexidin eller pyricept er bra. Såret skal nemlig gro fra bunnen, og eventuell væsling og rest-bakterier må skylles ut underveis. Synes du skal kontakte fastlegen din for hjelp og veiledning med sårskiftet. Trolig blir det et arr, men resultatet blir ofte mye bedre enn det kan se ut til på dette stadiet. Etter at såret er helt tørt; og arret har trukket seg maximalt sammen og blitt fredelig kan man vurdere om det skal gjøres et lite kirurgisk inngrep; "arrkorreksjon". Dette vil man trolig avgjøre først etter 6 mnd. Arret blir stadig "penere" første halvåret etter operasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199665-infeksjon-i-operasjons%C3%A5r/#findComment-1419127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.