Gå til innhold

Denne dagmammaen igjen!

Gjest Kjempesliten taster!

Anbefalte innlegg

Gjest Kjempesliten taster!
Skrevet

Starter en ny tråd ettersom lignende innlegg har havnet langt ned.

Først, jeg ønsker ikke å fordømme dagmammaen, det er ikke min sak å dømme.

Jeg ønsker kun å kommentere det å passe mange barn!

Å passe fire nesten-spedbarn på samme alder, er en helt annen sak enn å ha fire egenfødte unger som er i spredt alder.

Søsken er også bundet sammen med søskenkjærlighet og omsorg for hverandre(iallefall de største i forhold til de minste).

Når en mor passer sin egen, lille (og godt aldersspredte) flokk passer hun på som en hønemor.

Jeg vil tro at en dagmamma som ikke har like sterk kjærlighet til barna, ikke vil ha det samme haukeblikket ubevisst. Men de fleste passer godt på alikevel.

Får en kvinne tvillinger, trillinger eller (enda sjeldnere) firlinger, vil hun normalt få regelmessig offentlig hjelp med ungene i lang tid etter fødselen. Jeg kjenner ei som fikk to unger lyntett, og hun fikk kommunal hjep.

Om du har ungene i barnehage er det normalt lov å ha 4-5 unger på hver voksen, antar det kommer an på barnas alder.

Men da er det ihvertfall alltid noen som kan passe på når den ene må på do, skifte bleie på en unge eller følge noen på do.

Barnehagen er også tilrettelagt for ungene både psykisk og fysisk, det er et inngjerdet miljø med faglært personell(som også kan førstehjelp). Dagene er planlagte og strukturerte, ting er ikke overlatt til tilfeldighetene, og barna skal være under oppsyn.

Bl.a. derfor mener jeg at det er himmelstor forskjell på å være privat dagmamma for fire knøttsmå barn, og det å ha dem i barnehage(eller hos biologisk mor/formynderne).

Du trenger ikke en utdannelse for å få egne barn, men det hadde kansje vært på sin plass med et obligatorisk dagmammakurs (m/ førstehjelp) for de som skal passe barna vårs?

Tja, det var alt jeg ville si!

Jeg er ingen stor fan av å putte alle unger i barnehage, men jeg synes fire så små barn er altfor mye på en privat dagmamma som opererer alene uten tilrettelage og trygge lekemuligheter o.l.

Skrevet

Alt du skriver der stemmer slett ikke. Jeg er mye mer stressa og nervøs om jeg passer andres unger enn mine egne, selv om jeg selvfølgelig elsker mine egne mye høyere enn andres.

Skrevet

Mine har ikke gått hos dagmamma, men i barnehage fra de var 13-16 mnd. To av dem begynte i familiebarnehage med 3-4 barn på en voksen, mens eldstemann begynte i vanlig barnehage.

Det har fungert ypperlig begge deler, inlkludert hun som nå har minstemor (1,5) sammen med to andre ettåringer og en toåring. Hun er fantastisk og passer på som en annen hønemor. Da sønnen min var hos henne som toåring, falt han en gang og slo seg stygt. Hun fikk da tak i styrer i barnehagen som passet de andre mens hun dro til legen med sønnen min.

En vanlig dagmamma har jo ikke en styrer å ty til hvis noe skulle hende. Som regel er det vel noen andre mennesker i nærheten hun evt kunne få hjelp hos hvis noe spesielt skulle skje.

Ei venninne av meg er dagmamma. I fjor hadde hun tre ettåringer å passe. Det gikk helt fint det, men hun var nøye med å se etter dem. Hvis hun skulle skifte bleie, tok hun enten alle barne med inn, eller en av naboene så etter de andre.

Og det med egne kontra andres barn: Jeg kan være glad i andre barn, men jeg elsker ikke andre enn mine egne. Likevel passer jeg ektra mye på når jeg passer andres barn, fordi jeg ikke kjenner dem så godt.

Gjest bare for å korrigere deg litt
Skrevet

Da må den du kjenner ha problemer, hvis hun fikk kommunal hjelp med å få to tette. Kjenner mange som har både to og tre tette, ingen av dem får hjelp. Ingen av tvillingfamiliene jeg kjenner har heller aldri fått noe tilbud om hjelp.

Et par fikk trillinger her for et par år siden, de fikk litt hjelp de første månedene.

Skrevet

Det stemmer da ikke at man passer bedre på egne barn fordi man er mer glad i dem...

Jeg er ped.leder på småbarnsavdelig OG stemor, og må si at jeg passer VELDIG godt på andres barn, nettopp fordi de ikke er mine - og tanken på at det skulle skje noen andres barn noe mens jeg har ansvaret, er helt grusomt...

Nå har jeg ikke egne barn enda, har termin om 6 uker, men akkurat dette sier da de fleste - at radaren er ENDA mer ute når man har ansvaret for andres barn...

Skrevet

Er det noe nytt i saken? Er tilstanden den samme for den andre tvillingen?

Skrevet

Det må da nesten våre vanskeligere å ta seg av mange egne barn i ulik alder enn flere dagbarn på noenlunde samme alder. Mens mamma er opptatt med de minste, kan de større stikke av.

Skrevet

Dette stemmer iallefall ikke. Jeg er selv tvillingmor, formann i den lokale tvillingforeningen, og har ellers et stort "tvillingnettverk". INGEN av de tvillingmødre jeg kjenner har fått hjelp fra det offentlige bare fordi de har tvillinger. Og en trillingfamilie jeg kjenner måtte omtrent selge sjela si fo å få noen timer i uka i hjelp i et par mnd.

Gjest helt riktig
Skrevet

Dette stemmer iallefall ikke. Jeg er selv tvillingmor, formann i den lokale tvillingforeningen, og har ellers et stort "tvillingnettverk". INGEN av de tvillingmødre jeg kjenner har fått hjelp fra det offentlige bare fordi de har tvillinger. Og en trillingfamilie jeg kjenner måtte omtrent selge sjela si fo å få noen timer i uka i hjelp i et par mnd.

Bekreftes av ei som var alenemor med nyfødte tvillinger + søsken.

Skrevet

"Om du har ungene i barnehage er det normalt lov å ha 4-5 unger på hver voksen, antar det kommer an på barnas alder. Men da er det ihvertfall alltid noen som kan passe på når den ene må på do, skifte bleie på en unge eller følge noen på do."

Det er faktisk feil.

I veldig mange barnehager er en voksen alene med barna en til to timer morgen og ettermiddag.

Og i alle familiebarnehager med enkel gruppe (fire barn) er det bare en voksen hele dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...