Gå til innhold

FU:Gir du penger til tiggere?

Anbefalte innlegg

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

17

• ShitDiddelyDo

16

• Zombiebob

10

• laguna1365380434

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei. Jeg har jobbet for de pengene jeg har og er ikke interessert i at andre skal bruke mine penger til øl og dritt.

Skrevet

Nei. Jeg har jobbet for de pengene jeg har og er ikke interessert i at andre skal bruke mine penger til øl og dritt.

Ja, jeg gir småpenger til de som ikke har vært så heldige i livet som meg.

Skrevet

Ja.

Jeg gjør det fordi de trenger penger til dop, og alternativet er ofte at de selger ræva si eller gjør innbrudd.

Dessuten synes jeg synd på dem.

Skrevet

Jeg gir penger til tiggere av akkurat samme grunner som SDD.

Skrevet

Jepp. Jeg gir. en tier eller en tjuings. Jeg veit hva det går til, men jeg er grei mot de fleste andre, så hvorfor ikke dem? De lar ikke vær å sette skuddet likevel. De må kanskje vente ennå lenger før de får det ok inni seg. De slutter ikke å ruse seg før de kan få skikkelig hjelp, og det at jeg ikke gir, hjelper ingenting.

Vel, ikke alle som tigger er rusmisbrukere da. Noen er "bare" fattige, og de _vil_ jeg jo hjelpe....

Skrevet

Jeg gir til en fast som jeg går forbi nesten hver dag. Utenom han gir jeg sjeldent til noen. Det er så mange og jeg syns det er vanskelig å si ja til noen og nei til andre. Derfor gir jeg til en fast :)

Gjest gavmild i dag
Skrevet

Jeg gir til en fast som jeg går forbi nesten hver dag. Utenom han gir jeg sjeldent til noen. Det er så mange og jeg syns det er vanskelig å si ja til noen og nei til andre. Derfor gir jeg til en fast :)

kanskje jeg skal skaffe meg en fast tigger jeg også?

Skrevet

Ja.

Jeg gjør det fordi de trenger penger til dop, og alternativet er ofte at de selger ræva si eller gjør innbrudd.

Dessuten synes jeg synd på dem.

De tiggerne som sitter der jeg går forbi selger _ikke_ rævva si. Ingen ville kjøpt den for å si det sånn.

Gjest josefine 1
Skrevet

Ja og nei.

Så et eksempel på Karl Johan i sommer. Vi satt på en uterestaurant å så det.

Ei ung jente gikk sørgelig rundt med en lapp, og et pappkrus til pengene. Hun holdt seg rundt der vi satt hele tiden. Da hun hadde fått inn litt penger, sprang hun glad og lykkelig bort til en mann og en dame som stod noe unna, leverte pengene, for så å gå tilbake til sitt innsamlingspunkt, ta på seg den triste masken igjen å vise fram lappen ....... utenlandsk opprinnelse.

De narkomane som sitter i Karl Johan går jeg ikke alltid forbi uten å gi litt.

Jeg har også kjøpt flere Oslo-blad (ja selv om det er det samme bladet) av de narkomane som selger det.

Skrevet

Jeg har vel knapt truffet en tigger, kanskje bortsett fra de få gangene jeg har vært f.eks. i oslo, og det begynner å bli ganske lenge siden. Kanskje jeg hadde gitt, det kom vel an på personen.

Skrevet

Noen ganger ja, og noen ganger nei.. Man ofte gir jeg 20 kr.

Skrevet

Forresten så har jeg langt lettere for å gi til de som kommer bort til meg og spør om å få noen kroner (ikke til kaffe ;-) da). Men da viser de på en måte litt initiativ og jeg blir straks mer villig til å gi. Har flere ganger opplevd at de smiler litt når de spør og da graver jeg ofte ennå dypere i lommeboka.

Gjest detgjørjeg!.!
Skrevet

Jeg kan gjerne gi til tiggere. Noen av de som går rundt og tigger, gjør da en jobb de også, de tjener til dopet. De som spør om penger til en kaffe, tror jeg ikke på, så jeg spør heller rett ut om det er penger til dop de vil ha. Når de da svarer ja på spørsmålet, sier jeg at det er bedre å være ærlig, mange vet hvor jævlig de har det- så gir jeg penger.

Jeg synes det er mye bedre å gi dem penger enn at de skal stjele for å få nok til å sette et skudd. Kjente en som stadig var og gjorde innbrudd, og det var ikke alltid koselig å ha en sånn i nabolaget da!

Gjest M.Angelica
Skrevet

Nei!

Jeg glemte å skrive hvorfor:

Fordi det er få tiggere her. De som er her, spiller "musikk" for å få inn penger. Det er så forferdelig å høre på at jeg hadde heller bet. de for å ikke spille.

O-zone- Dragostei blir ikke bedre på trekkspill. Tvertimot!

Men jeg blir trist når jeg ser små barn stå å tigger. Står der å spiller på de falske felene sine.. Lurer på om de blir tvingt eller de er der av fri vilje..?

PS! Det sikkert noen andre som tigger også, men jeg er ikke så ofte nede i byen at det gjør noe... :P

laguna1365380434
Skrevet

Ja, har jeg litt ekstra så gjør jeg det.

Fordi jeg synes vi skal være snille & vennlige mot hverandre, og fordi en tyvekroning som ikke alltid er så avgjørende for meg kan være veldig fin å ha for den som spør meg.

:-)

Skrevet

De tiggerne som sitter der jeg går forbi selger _ikke_ rævva si. Ingen ville kjøpt den for å si det sånn.

Det skulle man ikke tro om dem i Oslo heller, men hvis du tar deg en tur innom strøket vil det imponere deg hva som er til salgs der.

Men uansett: Hvis de ikke selger ræva si begår de kriminelle handlinger dersom de ikke får tak i penger.

En tier er småpenger for meg, mens det for dem blir en del dersom nok folk gir - og folk gir jo.

laguna1365380434
Skrevet

Ja, har jeg litt ekstra så gjør jeg det.

Fordi jeg synes vi skal være snille & vennlige mot hverandre, og fordi en tyvekroning som ikke alltid er så avgjørende for meg kan være veldig fin å ha for den som spør meg.

:-)

Jeg kjører forøvrig også "faste" tiggere som jeg alltid gir litt..Men er jo ikkke helt konsekvent da..Jeg gir selvfølgelig litt til andre også om jeg kan.Jeg gir til de i sentrum når jeg er nede for å handle eller noe, f.eks, selvom ingen av "mine" holder til der.

Mine tre går rundt på løkka her og spør. Og jeg vil helst ikke ha gitt bort alle småpengene mine før jeg møter en av dem, jeg vil gjerne at de skal vite at de kan få litt av meg.

Skrevet

Jeg ga før, men ikke til tilreisende tiggere. Til de narkomane. Men det hadde litt med måten de spurte på også (jeg vil ikke føle meg trakassert eller oppmuntre til slik oppførsel), noen kjente jeg litt.

Nå kjøper jeg heller Oslo-bladet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...