Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Har tatt en mengde blodprøver i forbindelse med graviditets utredning og fått vite at jeg har en TSH på 4. (har foreløpig ikke fått svar på fritt T4 og T3)

legen min mener TSH er i høyeste laget særlig fordi jeg har mange symptomer:

Trøtthet, angst, frossenhet, tørr hud, forstoppelse, søvnløshet, glemsk, hurtig puls, svimmelhet, hodepine, kolestrol på 6 osv. osv.

Noen sier at man kan ligge innenfor normalverdien men likevel ha et problem å trenge thyroxin?

Hvordan finner man da ut at man trenger det hvis blodprøven viser normalverdi??

Er det Fritt T4 og T3 som da gir en pekepinn? Hva bør det ligge på?

Må man ta andre prøver i tillegg i tilfelle hva ??

Har hørt at lavt stoffskifte kan påvirke evnen til å bli gravid??

Har et barn på 4 år og symptomene dukket opp i etterkant av fødsel.

Både mor og mormor har hatt det samme.

Er det farlig å ta Thyroxin en periode å se om det hjelper??

Mange spørsmål, men håper du har anledning til å svare..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19969-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stein Vaaler

Hei

Mange spennende spørsmål som imidlertid ikke er helt enkle å svare på.

Stoffskiftesykdom mistenker vi på grunn av de plager pasienten oppgir, men diagnosen stilles på bakgrunn av blodprøver. Vanligvis er det nok med TSH og fritt-T4. Ved lavt stoffskifte vil TSH være for høyt mens fritt-T4 er for lavt.

De aktuelle verdiene er avhengig av laboratoriemetoden som er benyttet og dette må du spørre legen din om.

På slutten av og etter et svangerskap opplever vi at en del kvinner utvikler en stoffskiftesykdom som både kan være i form av for høyt og for lavt stoffskifte. I mange tilfelle går dette over av seg selv dersom man har litt "is" i magen.

Dersom stoffskifteprøvene ikke er utenfor normalområdet er det ingen god ide å prøve thyroxin. En må heller vente å se og følge opp med nye prøver.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19969-lavt-stoffskifte/#findComment-87362
Del på andre sider

Hei

Stoffskiftesykdom mistenker vi på grunn av de plager pasienten oppgir, men diagnosen stilles på bakgrunn av blodprøver. Vanligvis er det nok med TSH og fritt-T4. Ved lavt stoffskifte vil TSH være for høyt mens fritt-T4 er for lavt.

De aktuelle verdiene er avhengig av laboratoriemetoden som er benyttet og dette må du spørre legen din om.

På slutten av og etter et svangerskap opplever vi at en del kvinner utvikler en stoffskiftesykdom som både kan være i form av for høyt og for lavt stoffskifte. I mange tilfelle går dette over av seg selv dersom man har litt "is" i magen.

Dersom stoffskifteprøvene ikke er utenfor normalområdet er det ingen god ide å prøve thyroxin. En må heller vente å se og følge opp med nye prøver.

Vennlig hilsen

Jeg har også lavt stoffskifte, og den eneste prøven det synes på er antistoffene. Anti-TPO er så høy ar det ikke er mulig å måle den. Har også fått konstatert struma. Ellers har alle de andre stoffskifteprøvene mine ligget på grenseverdiene i årevis, noe som gjorde at jeg til tross for tydelige symptomer (som jeg også oppsøkte lege for), ikke ble tatt på alvor av legene. Noe som igjen gjorde at jeg slet i mange år ekstra (11 år minst) og fremdeles sliter.

Hvorfor skal det være så vrient å ha en stoffskiftesykdom?? Og hvorfor må folk slite med symptomene og få hverdagen sin ødelagt, bare fordi verdiene er "innenfor normalen"? Jeg synes at mange leger tar altfor lett på dette, det er ihvertfall min egen erfaring gjennom alle disse årene.

Min erfaring med helsevesenet er stort sett meget negativ når det gjelder stoffskiftesykdom og jeg er i ferd med å gi opp kampen for mitt eget vedkommende. Her ligger historien min: http://home.online.no/~smidtlie/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19969-lavt-stoffskifte/#findComment-87486
Del på andre sider

Hei

Vennlig hilsen

Jeg fikk konstatert for lavt stoffskifte 13 mnd etter fødselen. Jeg hadde noen av de samme symptomene som deg, men ikke alle, og i tillegg hadde jeg leddsmerter. TSH og FT4 verdiene lå akkurat i grenseområdet, men fordi TSH var høy og FT4 lav, ble jeg satt på tyroksin. Bare noen ukere senere oppdaget jeg forbedring! Men... dette er nå 2 år siden, og jeg har enda ikke funnet optimal dose. Formen varierer veldig, så nå har jeg ENDELIG fått henvisning til spesialist.

Lykke til:-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19969-lavt-stoffskifte/#findComment-87507
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...