Gå til innhold

Planlegging av svangerskap og epilepsi

Anbefalte innlegg

Jeg har epilepsi, og forrige svangerskap ble jeg betydelig verre med MANGE anfall (daglig) - noe som gikk over etter svangerskapet hvorpå jeg ble bedre enn jeg har vært noen sinne. Ble så gravid igjen, fikk igjen anfall, men spontanaborterte. Nå planlegger vi fortsatt å få et barn til men problemene kommer med at:

Måtte endre medisinering etter første svangerskap pga at jeg fikk bivirkninger av Sabrilex (nedsatt sidesyn ble påvist), slik at jeg måtte begynne med Orfiril (i tillegg til Trileptal). Orfirilen har vært vanskelig å holde serums-stabil, samt at jeg er mye trøtt av den + vanskelig å konsentrere meg.

MEN - vi ønsker jo et til barn, slik at det er vel lite lurt å prøve ut en ny medisin?? - + at forventer man at bivirkninger som trøtthet/nedsatt konsentrasjon er noe man må "leve med"? Eller er det verdt å prøve andre medisiner? Har tidligere prøvd Epinat, og Tegretol, men Epinat ga tannkjøttbetennelse og tegretolen kuttet man og gikk over til Trileptal - noe som ga mindre bivirkninger.

Hvor lenge må jeg gå rundt å være trøtt - jeg planlegger svangerskap, men det kan jo hende at det tar laaaang tid å bli gravid igjen?!?!

Hva kan jeg gjøre? Råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19970-planlegging-av-svangerskap-og-epilepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære isbe !

Dette er nok noe du helst bør diskutere grundig med den nevrologen som behandler din epilepsi. Sabrilex er neppe noe alternativ lenger, grunnet de bivirkningene du forteller om. Orfiril er jo heller ikke det aller beste med tanke på graviditet; Orfiril kan være ansvarlig for misdannelser (riktignok er det ikke veldig hyppig). Det høres ut for at du ikke trives riktig med Orfiril, og der finnes jo etterhvert alternativ. Men det viktigste er vel hvorvidt du har god effekt på anfallssituasjonen, og det skriver du ikke så mye om. Uansett er det best å skifte eventuell medisinering før du blir gravid og ikke mens du er gravid.

Gjest anonym akkuratt nå

hei isbe.

Jeg er gravid og har epilepsi.

Jeg har gått på orfiril og har veldig dårlig erfaring med den,jeg fikk beskjed om at den var den beste for meg,selv om jeg fikk mange bivirkninger av den,jeg klarte imidlertid til slutt å få skiftet medisin, noe av det beste jeg noensinne har gjort.

Og nå går jeg på lamiktal.

Har du prøvd den?

Jeg er nå gravid for 2 gang,og har gått med lamiktal begge svangerskapene,og fikk beskjed om at den var den beste epilepsitabeletten jeg kunne ta hvis jeg først var gravid.Og man kan også amme med den når svangerskapet er ferdig, uten å skade barnet,fikk beskjed om at skader ikke var påvist barn eller foster.

Den er ikke som de andre, jeg blir ikke trøtt av den,har frks ikke lagt på meg av den,og har ikke slike humørsvingninger jeg hadde med orfiril.

Epileppsien min er holdt i sjakk og jeg hadde ingen anfall i forige svangerskap,har heller ikke hadt noen nå.

Jeg råder deg til å spørre legen om lamiktal,jeg har prøvd flere andre,men de har det bare vært negative ting med,den siste fikk jeg hodepine av,så dobbelt var svimmel,det stakk i ansiktet og jeg ble svett i hender og ansikt, skalv på fingrene osv.

Så den vil jeg aldri ta igjen.

Det er det beste jeg kan si,jeg måte kjempe lenge for å få skifte medisiner,men til slutt kom jeg til en lege som var villig til å prøve,og jeg er glad jeg ikke ga opp.

Ikke er det rød trekant på dem heller.

Håper dette hjalp,jeg vet hva det vil si å ha epilepsi.

hilsen fra

hei isbe.

Jeg er gravid og har epilepsi.

Jeg har gått på orfiril og har veldig dårlig erfaring med den,jeg fikk beskjed om at den var den beste for meg,selv om jeg fikk mange bivirkninger av den,jeg klarte imidlertid til slutt å få skiftet medisin, noe av det beste jeg noensinne har gjort.

Og nå går jeg på lamiktal.

Har du prøvd den?

Jeg er nå gravid for 2 gang,og har gått med lamiktal begge svangerskapene,og fikk beskjed om at den var den beste epilepsitabeletten jeg kunne ta hvis jeg først var gravid.Og man kan også amme med den når svangerskapet er ferdig, uten å skade barnet,fikk beskjed om at skader ikke var påvist barn eller foster.

Den er ikke som de andre, jeg blir ikke trøtt av den,har frks ikke lagt på meg av den,og har ikke slike humørsvingninger jeg hadde med orfiril.

Epileppsien min er holdt i sjakk og jeg hadde ingen anfall i forige svangerskap,har heller ikke hadt noen nå.

Jeg råder deg til å spørre legen om lamiktal,jeg har prøvd flere andre,men de har det bare vært negative ting med,den siste fikk jeg hodepine av,så dobbelt var svimmel,det stakk i ansiktet og jeg ble svett i hender og ansikt, skalv på fingrene osv.

Så den vil jeg aldri ta igjen.

Det er det beste jeg kan si,jeg måte kjempe lenge for å få skifte medisiner,men til slutt kom jeg til en lege som var villig til å prøve,og jeg er glad jeg ikke ga opp.

Ikke er det rød trekant på dem heller.

Håper dette hjalp,jeg vet hva det vil si å ha epilepsi.

hilsen fra

Har ikke prøvd Lamiktal - hvilke type anfall har/hadde du? Kan jeg spørre hvor gammel du er? Hadde vært VELDIG ok å fått kontakt med deg! Har emailadresse: [email protected] - evt kan du jo svare her.

Gjest anonym akkuratt nå

Har ikke prøvd Lamiktal - hvilke type anfall har/hadde du? Kan jeg spørre hvor gammel du er? Hadde vært VELDIG ok å fått kontakt med deg! Har emailadresse: [email protected] - evt kan du jo svare her.

Hei isbe.

Jeg kan maile deg jeg, så blir det litt lettere å svare deg på spørsmålene dine.

Jeg har notert meg mailadressen din,så må jeg bare finne tid,har nemlig besøk i dag skjønner du.

Ellers kan jeg si at jeg har forskjellige typer anfall fra små til kraftige,men mest stirreanfall og besvimelser når jeg har hadt det.

Nå er det som sagt lenge siden.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...